همه چیز درباره ثبت نام مسکن اولی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که متقاضی مسکن اولی در مرحله نخست باید به سایت tem.mrud.ir مراجعه و قوانین و مقررات، شرایط ثبت‌نام و... را مطالعه و تایید می‌کند. پس از آن نیز کد ملی به همراه شماره همراه باید درج شود، سپس متقاضی با ۲ پیام «دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا/در شهر‌های جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است» مواجه می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وزارت راه و شهرسازی قصد دارد طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی را دنبال کند. در این رابطه رستم قاسمی از خانه اولی‌ها خواسته تا در سامانه ملی مسکن ثبت نام کنند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثبت نام در این طرح مشمول شرایط خاصی است.
وزیر راه و شهرسازی گفته تمام افرادی که مسکن اولی هستند و استعلام بند «ج» آن‌ها سبز است، نسبت به ثبت‌نام در سامانه طرح ملی مسکن اقدام کنند. البته هنوز سامانه ملی مسکن برای ثبت نام خانه اولی‌ها آغاز به کار نکرده است.

محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه می‌گوید: صفحه‌ای برای ثبت نام متقاضیان مسکن طراحی شده است که بزودی باز و متقاضیان فاقد مسکن می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. جزئیات ثبت نام جدید در حال تدوین است که آن هم بزودی اعلام می‌شود.
طبق اعلام مسئولان این وزارتخانه، ثبت نام خانه اولی‌ها در قالب طرح اقدام ملی و طرح جهش تولید مسکن برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفته کسانی که نیاز به مسکن دارند و تاکنون اقدام به ثبت نام در سامانه مسکن ملی نکرده اند می‌توانند در ثبت نام جدید شرکت کنند.
با این وجود در ثبت نام جدید برای مسکن محدودیتی  وجود ندارد و تمام کسانی که فاقد مسکن هستند می‌توانند در این طرح نام نویسی کنند.

خانه اولی‌ها چگونه ثبت نام کنند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که متقاضی مسکن اولی در مرحله نخست باید به سایت tem.mrud.ir مراجعه و قوانین و مقررات، شرایط ثبت‌نام و... را مطالعه و تایید می‌کند.
پس از آن نیز کد ملی به همراه شماره همراه باید درج شود، سپس متقاضی با ۲ پیام «دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا/در شهر‌های جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است» مواجه می‌شود.
به نوعی مسکن‌اولی‌ها فعلا نمی‌توانند طبق دعوت وزیر راه و شهرسازی در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند. به نظر می‌رسد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی فعلا آمادگی این اقدام را نداشته و نتوانسته زیرساخت مورد نیاز برای ثبت‌نام را فراهم کند.
اما وزارت راه و شهرسازی می‌گوید که در روز‌های آینده سازوکار ثبت نام خانه اولی‌ها را فراهم می‌کند.

میزان تسهیلات مسکن اولی‌ها و با پرداخت آن

طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، تسهیلات بانکی طرح اقدام ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان است که قرار است به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد. میزان اقساط ماهانه این وام با سود ۱۸ درصدی و در بازپرداخت ۱۲ ساله ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان است.
اما اگر این تسهیلات به ۲۵۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله تغییر کند، رقم اقساط ماهیانه وام مسکن ملی ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان خواهد بود.

جزئیات و شرایط فرم «ج» 

اگر خانه اولی هستید و می‌خواهید برای دریافت مسکن ثبت نام کنید ابتدا باید بدانید دو نوع وام مسکن برای متقاضیان وجود دارد؛ وام با سپرده بانکی و وام بدون سپرده بانکی (وام اوراق).
با این حال دریافت وام اوراق یا همان وام بدون سپرده بانکی، برای هیچ شخصی محدودیتی ندارد؛ اما گرفتن وام با سپرده‌گذاری دارای محدودیت است. یکی از محدودیت‌هایی که برای گرفتن تسهیلات دولتی در حوزه مسکن مانند طرح ملی مسکن وجود دارد استعلام فرم «ج» است.
برای بررسی اینکه آیا شما صلاحیت دریافت وام موردنظر را دارید یا خیر، فرم «ج» که مربوط به دریافت تسهیلات دولتی برای مسکن است مورد استعلام قرار می‌گیرد.

استعلام فرم «ج» توسط بانک انجام می‌شود و حداکثر زمان دریافت پاسخ این استعلام ۱ تا ۲ روز کاری است. برای پیگیری استعلام فرم «ج» وام مسکن، بعد از سپری شدن این مدت، می‌توانید به بانک مراجعه کرده و پاسخ استعلام را دریافت کنید.
نکته مهم در خصوص فرایند استعلام، زمان انجام آن است. این کار در پایان دوره سپرده‌گذاری انجام می‌شود؛ یعنی درصورتی‌که از شرایط تعلق گرفتن وام اطلاع نداشته باشید و افتتاح حساب کنید، در پایان مدت سپرده‌گذاری، وام به شما تعلق نمی‌گیرد.
علاوه بر خود متقاضی، همسر متقاضی هم نباید از هیچ‌یک از تسهیلات خرید مسکن (وام‌های سیستم بانکی و طرح‌های دولتی تأمین مسکن)، استفاده کرده باشد.

منبع: فرادید

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان