سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

آغاز ثبت نام دریافت سود سهام عدالت جدید | واریز 10 میلیونی سود به جاماندگان

وزیر اقتصاد گفت: تخصیص سهام عدالت جاماندگان بعد از تایید هیئت دولت اجرایی خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

  سهام عدالت یک برنامه اقتصادی و اجتماعی در ایران است که در دهه ۱۳۸۰ به منظور توزیع عادلانه ثروت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی در جامعه شکل گرفت.سهام عدالت به صورت پروژه‌ای اجرا می‌شود و هر ساله سهامی از دارایی‌های دولتی به تمامی شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد.به طور کلی، سهام عدالت به معنای تخصیص بخشیز دارایی‌های دولتی به شهروندان است. سهام عدالت به صورت سهامی به شهروندان تعلق می‌گیرد و می‌توانند این سهام‌ها را به قیمت بازارروش یا نگهداری کنند.هدف اصلی سهام عدالت، کاهش نابرابری‌های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت است.

خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص تخصیص سهام عدالت اظهار کرد: تخصیص سهام عدالت جاماندگان ابتدا باید مراحل خود را طی کند. این مصوبه بعد از تایید هیئت دولت اجرایی خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: هنوز مجامع برخی از شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت، برای تقسیم سود برگزار نشده، بعد از تقسیم سود شرکت ها، سود به حساب سهامداران واریز خواهد شد.(تسنیم)

تجارت‌نیوز نوشت: طی سال‌های گذشته وعده‌های زیادی درباره تخصیص سهام عدالت جاماندگان مطرح شده است. دولت در ابتدا عنوان می‌کرد که منابعی برای تخصیص سهام جدید ندارد اما فشار مجلس سبب شد دولت به دنبال منابع برای سهام جدید، وعده‌هایی را مطرح کند.

در همین راستا دولت سال گذشته ۳.۵ میلیون نفر را به‌عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی کرد. بر همین مبنا قرار بود به هر کدام از جاماندگان سهام عدالت، ۱۰ میلیون تومان سهام تخصیص یابد که البته در نهایت، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی از درخواست لغو تصویب‌نامه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان خبر داد.

حسین قربان‌زاده آن زمان در مورد دلیل این درخواست توضیح داده بود که حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به‌عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند که این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، در حالی که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران قرار است دو درصد سهام بانک ملت، سه درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد از سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت منابع در نظر گرفته شده، منابع مورد نیاز را پوشش نمی‌دهد.

سهام عدالت

مهدی حاجی‌وند در خصوص جاماندگان سهام عدالت اظهار داشت:از سال ۸۵ تا سال ۹۴، تقریبا به ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت داده شد، به این شرط که طی ۱۰ سال امکان فروش سهام خودشان را ندارند و از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود. در این راستا نیز چند سالی است که دارندگان سهام عدالت در حال دریافت سود سالیانه سهام خود هستند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت افزود: در سال‌های گذشته بحث اختصاص سهام عدالت به جاماندگان و یا سهامداران جدید مطرح شده و اعضایی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و بخشی از ایثارگران قرار است سهام عدالت دریافت کنند که به گفته وزیر اقتصاد، این دسته از مشمولان حدود ۵ میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: البته در یکی دو سال گذشته نیز این بحث مطرح شده بود که گویا منابع در نظر گرفته شد تکافوی اینکه به ۵ میلیون نفر، هر کدام ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت بدهیم، نمی‌داد. البته به تازگی بر اساس اعلام وزیر اقتصاد نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه انجام شده است.

حاجی‌وند همچنین در خصوص سازوکار شناسایی و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت اذعان داشت: اطلاعات مربوط به مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نیز ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند، توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت خودکار از نهادهای مربوط دریافت شده و پس از راستی‌آزمایی، اگر تخصیص منابع هم صورت بگیرد به این افراد سهام عدالت اختصاص داده خواهد شد.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تصریح کرد: نکته مهم این است که کسانی که مشمول کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و سهام عدالت ندارند، به هیچ جا مراجعه نکنند، هیچ جا ثبت نام نکنند، هیچ مبلغی پرداخت نکنند و این سهام قرار است به صورت خودکار به آنها تعلق بگیرد.

حاجی‌وند گفت: در پورتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت قرار دارند که از این تعداد، ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی هستند، یعنی ۱۳ شرکت در بازار سرمایه حضور ندارند. بنابراین نخستین پیشنهادی که می‌توانیم در خصوص تخصیص سهام عدالت به جاماندگان داشته باشیم اینست که اگر قرار است به ۵ میلیون نفر هر کدام ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت بدهند، این تخصیص منابع از سهام دولت در شرکتهای بورسی و حاضر در بازار سرمایه انجام شود.

وی ادامه داد: یک کار خوبی را طی چند هفته گذشته در سازمان بورس شاهد هستیم که یک سخنگو برای این سازمان انتخاب کرده‌اند، و به هر حال در مورد حواشی اتفاقات مختلف به صورت آنی پاسخگویی و شفاف سازی می‌کنند. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم که برای سهام عدالت هم یک سخنگو داشته باشیم و این سخنگو بیاید حرف اول و آخر و صریح را در زمینه موضوعات مرتبط با سهام عدالت بزند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان