سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان | وام سهام عدالت

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت | تعیین تکلیف نهایی جاماندگان سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت چه اقداماتی باید انجام دهند؟!

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 سهام عدالت یک برنامه اقتصادی و اجتماعی در ایران است که در دهه ۱۳۸۰ به منظور توزیع عادلانه ثروت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی در جامعه شکل گرفت.سهام عدالت به صورت پروژه‌ای اجرا می‌شود و هر ساله سهامی از دارایی‌های دولتی به تمامی شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد.به طور کلی، سهام عدالت به معنای تخصیص بخشیز دارایی‌های دولتی به شهروندان است. سهام عدالت به صورت سهامی به شهروندان تعلق می‌گیرد و می‌توانند این سهام‌ها را به قیمت بازارروش یا نگهداری کنند.هدف اصلی سهام عدالت، کاهش نابرابری‌های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت است.

مشاور رییس سازمان بورس گفت: ما دو تا سه میلیون سهام عدالت‌داری داریم که نمی‌دانند سهام عدالت دارند و اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند. بانک اطلاعات مشمولین به سازمان خصوصی‌سازی ارسال خواهد شد.

روز گذشته در میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت با حضور دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس، حاجی‌وند، مشاور رییس سازمان بورس، حسینی، کارشناس حوزه بورس پرداخته شد.

حاجی‌وند، مشاور رییس سازمان بورس گفت: به پنجاه میلیون نفر سهام عدالت داده شد. یک یا دو سال گذشته بحث دادن سهام عدالت به افراد مطرح شد. اطلاعات مربوط به کمیته امداد و کسانی که مشمول هستند، ولی سهام ندارند بررسی شده است و صحت‌سنجی آن‌ها در حال انجام است. آن‌ها نباید جایی ثبت نام کنند و مبلغی پرداخت کنند، سهام به صورت خودکار برای آن‌ها فعال خواهد شد.

سهام عدالت

دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس ادامه داد: ما در حال حاضر وضعیت سهام عدالت‌مان با مشکلات قابل توجهی روبرو است که ما مشغول رفع آن هستیم. ما دو نوع ترکیب سهامداران سهام عدالت را داریم. سود سهام این مجموعه سهام عدالت باید برای مستقیم‌ها برای خودشان ارسال می‌شد و برای غیر مستقیم‌ها برای شرکت‌های سهامی ارسال می‌شد. ما در گذشته با سهام عدالت معضل‌های مختلفی داشتیم. سرعت بسیار چیز مهمی است و جاماندگان نباید جا بمانند. کمیته مصوبه شورا را دارد و در حال عملیات اجرایی است. اگر پیشنهادی از سمت دولت ارائه شود در زیر مجموعه گروه یا کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حسینی، کارشناس حوزه بورس افزود: رفت و برگشت‌های زیادی در بخش جاماندگان وجود داشت. بخشی از سهام‌هایی که در لیست واگذاری است از این محل قابل واگذاری است. با توجه به چالش‌هایی که در موضوع سهام عدالت داریم پیشنهاد این است که سهام عدالت به طور مستقیم به افراد واگذار شود. آن چیزی که باید به جاماندگان واگذار شود یک یازدهم آن چیزی است که اکنون دولت به سهامداران عدالت واگذار کرده است.

مشاور رییس سازمان بورس ادامه داد: سیزده شرکت غیر بورسی هستند که در سهام عدالت حضور ندارند. ما سیزده شرکت داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. یک کار خوبی را ما طی چند ماه گذشته شاهد هستیم و فعلا عملکرد خوبی را مواجه هستیم. یک بخشی از امور مربوط به سهام عدالت به سازمان بورس برمی‌گردد. ما یک تصویب‌نامه و نظام‌نامه در حوزه بررسی داریم. ما دو تا سه میلیون سهام عدالت‌داری داریم که نمی‌دانند سهام عدالت دارند و اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند. بانک اطلاعات مشمولین به سازمان خصوصی‌سازی ارسال خواهد شد. سال آینده توانایی خرید و فروش سهام خود را ندارند. در مورد فرآیند تصویب هنوز اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. رادیو و تلویزیون مبدا اصلی امور اصلی جاماندگان است و نباید وارد سایتی شوند و به ویژه افراد عضو کمیته امداد هیچ کاری نباید انجام دهند.

عضو شورای عالی بورس یادآور شد: ما چند میلیون از جاماندگان سهام عدالت را در این چند سال از دست دادیم و باید سعی کنیم که در اسرع وقت و با کیفیت و دقت فرآیندها را عملیاتی و اجرایی کنیم. در حال حاضر آن‌چیزی که می‌توانم گزارش آن را به شما بدهم چون شرکت‌های استانی نمادهای آن‌ها در حال معامله بوده است باید دارای هیات‌های صلاحیت‌دار شده باشند. متأسفانه دوره صلاحیت‌دار شدن خاتمه پیدا کرده است. اکنون کسانی می‌توانند اعضای شرکت باشند که یک برندی داشته باشند. شرکت بورس باید سریعا انتخاب اعضای هیئت مدیره را انجام دهد. مصوبه داده شده است و یک اختلاف نظرهایی وجود دارد که باید در اسرع وقت رفع شود. بر اساس شواهد من فکر می‌کنم که این اتفاق در مهر ماه بیافتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان