پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مواد لازم خمیر موچی:

آرد برنج مخصوص 85 گرم(آرد برنج گلوتینوس که لوازم قنادیها دارن)

25 گرم پودر نشاسته ذرت

35 گرم پودر قند

130 گرم شیر

15 گرم کره

آرد برنج و نشاسته و شکر و شیر رو خوب با هم مخلوط میکنیم با همزن دستی تا هیچ گلوله ای باقی نمونه.

بعد با سلفون روی ظرف رو میپوشونیم و با خلال دندون چند تا سوراخ روی سلفون بزنید.

سپس آن را روی بخار آب می گذاریم و مدام هم میزنیم به مدت 30 دقیقه تا غلیظ شود . یا به مدت 4 دقیقه در مایکروفر قرار می دهیم و مهمتر از همه این است که از بافت مایع به بافتی منسجم تبدیل شود اگر در این تایم بعد از هم زدن دیدید هنوز سفت نشده دوباره بزارید ولی تایم کمتر.

من از روش بخار استفاده کردم:

روی حرارت متوسط ​​یک قابلمه را می گذاریم سپس آب را به قابلمه اضافه می کنیم سپس قابلمه دیگر حاوی مواد را روی بخار اب بزارید و به مدت 30 دقیقه بزارید بمونه.

بعد از گذشت 30 دقیقه کاسه را از روی بخار بردارید بافت منسجم و مورد نیاز را همانطور که در فیلم به شما نشان داده شده می بینید، کره را به آن اضافه می کنیم و شروع به ورز دادن می کنیم تا کره کامل به خورد خمیر برود.

  خمیر را گرد کنید و روی آن را با پلاستیک می پوشانیم و در یخچال می گذاریم تا فیلینگ را آماده کنیم.

 

مواد میانی:

100 گرم پنیر خامه ای(ماسکارپونه یا لبنه میتونید از دستور پنیر خامه ای خونگی که چند پست قبل گذاشتم هم استفاده کنید)

15 گرم پودر قند

100 گرم مربای توت فرنگی(میتونید از پوره توتفرنگی یا از توتفرنگی ریز خورد شده یا موز هم استفاده کنید)

180 گرم خامه قنادی

طرز تهیه:

در ظرفی پنیر و شکر بریزید و خوب مخلوط کنید تا شکر حل بشه سپس خامه فرم گرفته و مربای توت فرنگی را اضافه و با همزن خوب هم بزنید تا کاملا فرم بگیرد.(در ایران خامه های فرم گرفته شیرین است و شکر رو حذف کنید و ابتدا خامه را بزنید تا فرم بگیرد و بعد با پنیر خامه ای و مربای توتفرنگی مخلوط کنید )

سپس خمیر  را به 6 قسمت تقسیم کرده و کمی پودر نشاسته روشون بپاشید تا چسبندگیش کم بشه. و هر چونه رو با وردنه باز کنید و داخل یک کاسه بزارید مانند فیلم و از

فیلینگ پنیر توت فرنگی وسط خمیر بریزید و خمیر را ببندید کمی نشاسته ته خمیر بزنید و داخل کاغذ قرار بدید .

موچی چیست؟

موچی واژه‌ای است که به انواع کیک‌های برنجی ژاپنی با سبک‌ها و طعم‌های متفاوت اطلاق می‌شود. البته در ژاپن، کلمه موچی «mochi» یا اُ-موچی «o-mochi» فقط برای موچی‌های سنتی ساده‌ به کار می‌رود. این موچی‌ها که درونشان از ماده‌ای شیرین و خوش‌طعم‌ پر شده است، معمولا تازه و خشک مصرف می‌شوند.

سایر انواع شیرینی موچی اسم‌های خاصی مثل موچی‌گاشی (mochigashi) دارند. بنابراین موقع درست‌کردن موچی باید بدانید چه نوع موچی‌ای می‌‌خواهید.

ژاپنی‌ها موقع جشن‌های مختلف مثل جشن عروسی، جشن سال نو و رویدادهای اجتماعی و همچنین برای خوش‌شانسی در مناسبت‌های خاص موچی درست می‌کنند. موچی نماد فرهنگی برنج در ژاپن است.

انواع موچی

۱. موچی ساده

موچی ساده فقط با آرد برنج گلوتینوس (که معمولا با برنج نیم‌دانه درست می‌شود) و آب تهیه می‌شود. این ۲ ماده پایه کیک برنجی ژاپنی‌اند. این کیک برنجی به طعم لطیف و بافت نرمش معروف است.

برای درست‌کردن موچی ابتدا برنج را در آب خیس، سپس آن را بخارپز و کاملا له می‌کنند. وقتی از این برنج خمیری کاملا یکدست حاصل شد، آن را گرد می‌کنند یا به شکل دلخواه دیگر درمی‌آورند.

در گذشته ۲ نفر با هاونی بزرگ و دسته‌هاون چوبی برنج خیس‌خورده را له و خمیر می‌کردند، اما امروزه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص خمیر برنج درست می‌کنند.

بیشتر مواقع برای درست‌کردن موچی ساده از خمیر لوبیا قرمز،‌ پودر چای سبز (به‌دلیل طعم دلپذیر آن)، شکر و نشاسته ذرت هم استفاده می‌شود.

۲. موچی گیوهی (Gyuhi)

به نوع نرم‌تر موچی «گیوهی» گفته می‌شود که برای پخت انواع شیرینی‌های سنتی ژاپنی از آن استفاده می‌شود. گیوهی از آرد برنج تهیه می‌شود که در ژاپنی به آن شیراتاماکو می‌گویند. این شیرینی خوشمزه با ورزدادن آرد برنج و ترکیب آن با آب، شکر و گاهی‌ اوقات میزوآمه (شیره نشاسته) به‌ دست می‌آید.

انواع شیرینی‌های سنتی موچی

شیرینی‌های موچی یا موچی‌گاشی شیرینی‌های سنتی ژاپنی هستند که با برنج گلوتینوس یا برج سفید معمولی، نشاسته کوزوکو (نوعی پودر نشاسته که از ریشه گیاه تیریشه به‌ دست می‌آید) و نشاسته وارابی‌-موچی درست می‌شوند. بسیاری از شیرینی‌های موچی با خمیر لوبیا قرمز پر می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان