سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

فوری/خبر مهم برای کسانیکه سهام عدالت ندارند | ثبتنام دریافت سود سهام عدالت 10 میلیونی برای جاماندگان+لینک

ممکن است در دوره‌های مختلف، قوانین و شرایط مربوط به سهام عدالت تغییر کند. بنابراین، برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر درباره سهام عدالت، توصیه می‌شود به منابع رسمی و معتبر مراجعه کنید.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سهام عدالت یک برنامه اقتصادی و اجتماعی در ایران است که در دهه ۱۳۸۰ به منظور توزیع عادلانه ثروت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی در جامعه شکل گرفت.سهام عدالت به صورت پروژه‌ای اجرا می‌شود و هر ساله سهامی از دارایی‌های دولتی به تمامی شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد.به طور کلی، سهام عدالت به معنای تخصیص بخشیز دارایی‌های دولتی به شهروندان است. سهام عدالت به صورت سهامی به شهروندان تعلق می‌گیرد و می‌توانند این سهام‌ها را به قیمت بازارروش یا نگهداری کنند.هدف اصلی سهام عدالت، کاهش نابرابری‌های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت است.

با توجه به اطلاعاتی که در دسترس دارم، سهام عدالت در ایران هنوز به طور فعال اجرا می‌شود. این برنامه بهورت سالانه ادامه پیدا می‌کند و سهامی از دارایی‌های دولتی به هروندان تعلق می‌گیرد. هر ساله، مقدار و نحوه تخصیص سهام عدالت ممکن است متغیر باشد و بسته به شرایط و قوانین جاری تعیین می‌شود.

برای اطلاعات دقیق‌تر درباره سهام عدالت و شرایط فعلی آن، بهتر است به منابع رسمی و معتبر مراجعه کنید. می‌توانید از منابعی مانند وبسایت‌های دولتی، سازمان سهام عدالت یا سایر مؤسسات مربوطه استفاده کنید تا اطلاعات به‌روز و قابل اعتماد را دریافت کنید.

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

در همین راستا خاندوزی با اشاره به تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تاکنون گفت: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان 1400 بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود

وی تاکید کرد: در قانون بودجه 1401 مبلغ 1500 میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تاامروز 600 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است.

سهام عدالت

همچنین تا امروز 493 هزار و 671 نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده اند و بزودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می شوند.

خاندوزی تاکید کرد که درباره متولدین 1400 و 1402 در بودجه سنواتی اعتباری در نظرگرفته نشده با این وجود با نظر مساعد و همراهی ریاست سازمان برنامه قرار است از منابع عمومی تامین اعتبار صورت گیرد. در همین راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین 1400 و دو هزار میلیارد تومان جهت متولدین 1402 اعتبار اختصاص یابد.

وی گفت: امیدواریم با همراهی سازمان برنامه و تامین اعتبار مورد نیاز، بتوانیم متولدین این دو سال را هم فراخوان کنیم.

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت به وسیله سازمان خصوصی‌سازی دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توزیع می‌شود.

محمود قامت در پاسخ به این پرسش که سود ۱۳ شرکت غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت چگونه دریافت و به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود، گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گرفتیم و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سامانه سجام بین سهامداران و ذی‌نفعان توزیع کردیم و در زمینه دریافت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت فرقی بین شرکت‌های بورسی و غیربورسی وجود ندارد.

وی گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت با استفاده از مصوبه شورای عالی بورس، دریافت می‌شود، البته برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، قسمتی از سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف افزایش سرمایه شرکت می‌کنند و ما‌به‌ازای آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب سهام جایزه و یا حق تقدم به ذی‌نفعان می‌پردازند که برای سهامداران عدالت چه سود نقدی و یا حق تقدم‌ها و سهام جایزه نیز دریافت و به حساب‌ ذی‌نفعان واریز می‌شود.

قامت این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت از سال‌های قبل هم دریافت کردیم و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به صورت یکجا به سهامداران پرداخت کردیم و همه سودهای جمع‌آوری‌شده چه از شرکت‌های بورسی و یا غیربورسی باشد، از طریق سپرده‌گذاری مرکزی و سامانه سجام به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: سودهای جمع‌آوری‌شده در یکجا تجمیع شده و به صورت متمرکز از طریق سهامانه سجام واریز می‌شود.

قامت همچنین در مورد اختصاص سهام عدالت به افراد جامانده گفت: هیات وزیران باید سبد قابل واگذاری از سهام مازاد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واگذاری در قالب سهام عدالت مشخص کند و ساز و کار اجرایی اعطای سهام از طریق شورای اجرایی اصل ۴۴ مشخص شود که هنوز هیچ دستورالعملی برای اختصاص سهام به جاماندگان به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ نشده است.

سال قبل سود سهام عدالت در دو نوبت واریز شد و امسال هم قرار است در دو نوبت واریز شود. سیاست تصمیم‌گیران ماندگاری مردم در سهام عدالت و برخورداری از سود و عایدات آن استفاده کنند.

معاون جدید واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

محمود قامت درمورد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان اظهار کرد: ترجیح سازمان خصوصی‌سازی و قانون‌گذار واگذاری سهام شرکت‌های بورسی به جاماندگان سهام عدالت است. سازمان خصوصی‌سازی در پیشنهادی که سال گذشته به دولت ارائه کرد اعلام کرد که سهام شرکت‌های بورسی را مد نظر دارد، امسال نیز پیشنهاد مذکور دوباره مطرح شده است.

وی به این سوال که کدام شرکت‌های بورسی مد نظر قرار دارند، پاسخ داد: شرکت‌هایی از جمله هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس و... . به طور کلی همه شرکت‌های بورسی که در گروه دو دولت قرار دارند پیشنهاد نخست برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان هستند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد مبلغی که قرار است به جاماندگان تخصیص یابد توضیح داد: رقم سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بوده است اما ممکن است امسال تغییر کند.

بر اساس این گزارش، سال قبل حدود ۳.۵ میلیون نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شدند و قرار بود به هرکدام از این افراد ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص یابد اما در نهایت رئیس سازمان خصوصی سازی از درخواست لغو تصویب‌نامه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان خبر داد.

قربان‌زاده درمورد دلیل این درخواست توضیح داد: حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند که این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، درحالی که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران قرار است دو درصد سهام بانک ملت، سه  درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت منابع در نظر گرفته شده، منابع مورد نیاز را پوشش نمی‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان