قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار

بروزترین قیمت مرغ در بازار و میادین امروز | سقوط آزاد قیمت مرغ در این هفته؟

اوایل آبان وزارت جهار کشاورزی قیمت مرغ را کیلویی ۶۳ هزار تعیین کرد اما با گذشت چهار هفته شاهد عرضه آن با کمتر از نرخ مصوب هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت مرغ از ابتدای امسال با حذف ارز 4500 تومانی به شدت افزایش پیدا کرد. قیمت مرغ در ابتدای امسال حداکثر 25 هزار تومان بود. قیمت مرغ در نهایت به مرز 60 هزار تومان رسید. با توجه به اینکه مردم قدرت خرید مرغ با این قیمت را ندارند قیمت مرغ در نوسان است. آخرین قیمت مرغ را در ادامه می بینید.

قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است. درست یک ماه پیش با درخواست تولیدکننده‌ها و موافقت وزارت جهاد کشاوری نرخ مصوب مرغ از کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان رسید، اما در نخستین روزهای آذر شاهد عرضه آن با قیمت کمتری هستیم. بررسی‌های فرارو از سطح شهر نشان می‌دهد قیمت مرغ گرم الان تا ۱۱ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است و مرغ منجمد تنطیم بازاری که با هدف کنترل قیمت‌ها به بازار تزریق شده، کیلویی ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود. همزمان با کاهش قیمت مرغ گرم در بازار، قیمت مرغ قطعه‌بندی هم نسبت به یک ماه قبل پایین آمده است. طوری که فروشنده با خط زدن رقم ۱۴۰ هزار تومانی فیله مرغ، آن را کیلویی ۲۰ هزار تومان کمتر می‌فروشند.

قیمت مرغ در بازار؛ حداقل کیلویی ۴۵ هزار

به گزارش فرارو، قیمت مرغ امروز شنبه پنج آذر حداقل کیلویی ۴۵ هزار تومان است. این رقم را خرده‌فروشی‌ها بابت هر کیلو مرغ منجمد تنظیم بازاری دریافت می‌کنند که عرضه آن یکی از دلایل کاهش قیمت مرغ در هفته‌های گذشته محسوب می‌شود. به‌جز مرغ منجمد، مرغ گرم نیز در بازار وجود دارد که درحال حاضر با قیمتی کمتر از نرخ مصوب یعنی ۶۳ هزار تومان به دست مردم می‌رسد. مثلا در میادین میوه‌وتره‌بار الان قیمت مرغ گرم کیلویی ۵۷ هزار تومان است و به این ترتیب خرید یک مرغ که حدود دو کیلو وزن دارد، تقریبا ۱۱۴ هزار تومان آب می‌خورد. البته عرضه مرغ لزوما با این قیمت انجام نمی‌شود، اما چیزی که واضح است، پایین‌تر بودن قیمت فعلی مرغ از نرخ مصوب به‌شمار می‌رود. تقریبا یک ماه قبل بود که نرخ مصوب مرغ به شکل رسمی افزایش پیدا کرد و از کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان رسید، اما الان شاهد فروش مرغ با نرخ‌های کمتری هستیم. بررسی‌های نشان می‌دهد برخی از فروشنده‌ها با خط زدن رقم ۶۳ هزار تومانی مرغ گرم، قیمت آن را تا ۵۲ هزار تومان هم پایین آوردند که این رقم کیلویی ۱۱ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب مرغ است.

قیمت مرغ قطعه‌بندی؛ فیله کیلویی ۱۲۱ هزار

قیمت مرغ در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده و همین روند را بابت فروش مرغ قطعه‌بندی‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌بینیم. یک ماه قبل قیمت هر کیلو فیله مرغ به مرز کیلویی ۱۴۰ هزار تومان رسیده بود، اما الان آن را تقریبا ۲۰ هزار تومان کمتر یعنی ۱۲۱ هزار تومان می‌فروشند. فروشنده‌ها در هفته اول مهر بابت هر کیلو سینه مرغ ۱۱۳ هزار تومان دریافت می‌کردند الان با خط زدن آن عدد، سینه مرغ کیلویی ۱۰ هزار تومان کمتر می‌فروشند. قیمت مغز ران مرغ که در هفته اول آبان به کیلویی ۹۰ هزار تومان رسیده بود، الان ۸۵ هزار تومان است. همین فروشنده‌ها یک ماه قبل بابت هر کیلو بال مرغ ۶۸ هزار تومان و الان ۵۵ هزار تومان دریافت می‌کنند و در این مدت قیمت ساق مرغ از کیلویی ۹۰ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

مقایسه قیمت مرغ ظرف یک ماه گذشته

انواع گوشت مرغ

هفته اول آبان

هفته اول آذر

مرغ گرم

۶۳ هزار تومان

۵۲ تا ۶۰ هزار تومان

فیله مرغ

۱۳۹ هزار تومان

۱۲۱ هزار تومان

سینه مرغ

۱۲۳ هزار تومان

۱۱۳ هزار تومان

مغز ران مرغ

۹۰ هزار تومان

۸۵ هزار تومان

ران مرغ

۷۶ هزار تومان

۵۶ هزار تومان

بال مرغ

۶۸ هزار تومان

۵۵ هزار تومان

ساق مرغ

۹۰ هزار تومان

۸۵ هزار تومان

با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ پرواز کرد و به حدود ۴۰هزار تومان رسید، اما این قیمت نیز ثابت نماند و با افزایش نرخ ارز و در پی بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی، تولیدکنندگان درخواست بازنگری در قیمت را ارائه کردند و درنهایت دولت قیمت جدید مرغ را ۶۳هزار تومان به ازای هر کیلو تعیین کرد اما واکنش بازار نسبت به این قیمت‌گذاری متفاوت است.

ابتدای سال ۱۴۰۰بحث مدیریت قیمت مرغ به حدی اهمیت یافته بود که برای مدیریت آن، قرارگاه ساماندهی مرغ تشکیل شد. با وجود این، دولت دوازدهم توفیقی در مدیریت بازار نداشت. با وجود برگزاری جلسات متعدد در قرارگاه، باز هم قیمت این کالا روند افزایشی داشت؛ حتی در برخی مواقع، بازار با کمبود مرغ مواجه شد. این اتفاقات در حالی به وقوع پیوست که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی تخصیص می‌یافت. قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی با تغییرات جدی در ساختار قیمت‌گذاری مواجه شد. قیمت این کالای اساسی به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰‌تومانی همواره عقب‌تر از نرخ تورم بود و این سیاست توسط دولت دوازدهم به منظور حمایت از سفره اقشار کم‌درآمد اعمال شد.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به توزیع رانت در این طرح هشدار دادند. با افزایش هجمه علیه ارز ترجیحی دولت سیزدهم با کلیدواژه جراحی اقتصادی، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد. با این اقدام، فنر قیمت‌ها از جمله مرغ آزاد شد. قیمت مصوب مرغ به حدود ۵۰هزار تومان رسید، اما به دلیل مازاد عرضه، با قیمتی در حدود ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده رسید. این کاهش، اما مقطعی بود. در دور جدید جوجه‌ریزی، قیمت مرغ به نرخ مصوب رسید، حتی در برخی نقاط، کیلویی ۶۲هزار تومان شد.

کاهش وزن مرغ برای افزایش عرضه

این در حالی است که همچنان مازاد عرضه در بازار وجود دارد. دلیل وجود مازاد عرضه بیشتر از این‌که به مدیریت دولت برگردد به مدیریت مرغداری‌ها می‌رسد. به این معنی که مرغداری‌ها هزینه‌های پرورش مرغ را کم کرده‌اند. با این توجیه که مصرف مرغ ایرانی‌ها با معیارهای جهانی نمی‌خواند. مرغداران برای توجیه این وضعیت از اصطلاح مرغ سایز استفاده می‌کنند. در نتیجه به‌جای این‌که مرغ مرسوم که حدود ۳کیلوگرم بود را به دست مشتری برسانند، مرغ یک کیلویی تربیت می‌کنند. به گفته حبیب اسدا... نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ایران مردم به خرید و مصرف مرغ با وزن‌های بسیار بالاتر عادت کرده‌اند، اما مرغ سایز از سلامت و ضایعات کمتری برخوردار است و خرید آن منفعت بیشتری برای مصرف‌کننده نسبت به مرغ با وزن بالا دارد. به این ترتیب بازار از مرغ‌های یک‌کیلو و ۴۰۰گرمی اشباع شده است. توجیه مرغداران، اما به قیمتی برمی‌گردد که دولت از بابت خرید مرغ به آن‌ها می‌پردازد. مرغداران می‌گویند که قیمت هر کیلو مرغ زنده برای آن‌ها ۴۸تا ۴۹هزار تومان تمام می‌شود، اما قیمت تمام شده مرغ‌گرم به حدود ۷۰هزار تومان می‌رسد.

منبع: فرارو
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان