وام ازدواج | وام ازدواج متقاضیان

پرداخت وام ازدواج جدید فقط برای این افراد | از ثبت نام وام ازدواج بدون ضامن جا نمانید

در شرایطی که بانک مرکزی بر تسهیل و تسریع در روند پرداخت وام ازدواج تاکید دارد، همچنان برخی بانک‌ها برای دریافت ضامن، سخت‌گیری دارند و فقط کارمند رسمی را به‌عنوان ضامن قبول می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ازدواج و دریافت آن شرایط متفاوتی دارد. وام ازدواج کمکی از  طرف دولت برای به جوانان و تازه عروس و دامادها می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود افزوده می گردد. سود وام ازدواج بسیار کم است .وام ازدواج  کمک بسیار خوبی برای زوج های جوان است.

بانک مرکزی طی ماه اخیر مجددا در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر تسریع در روند پرداخت وام ازدواج تاکید و اعلام کرد که بانک‌ها باید مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. همچنین، در این بخشنامه آمده است که عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است. البته، پیش از این در اوایل تابستان سال جاری رئیس جمهور به بانک مرکزی درباره تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات ازدواج دستور داد که بدین منظور بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای درباره «وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» این تسهیلات تهیه و به بانک‌ها ابلاغ کرد.

به نقل از اقتصاد ۱۰۰، طبق این آیین‌نامه، بانک‌ها باید ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کنند. اما در این بین، با وجود تاکیدهای بسیار بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج، اعلام برخی از متقاضیان وام ازدواج به ایسنا حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها همچنان سخت‌گیری‌هایی برای پرداخت این وام دارند و در زمینه اخذ ضامن از زوج‌ها فقط کارمند رسمی را قبول می‌کنند. این در حالی است که فراهم کردن ضامن رسمی برای همه متقاضیان امکانپذیر نیست و این شرط جزو شرایط بانک مرکزی هم نیست. حتی پیش از این ارائه سفته به تنهایی، ارائه سهام عدالت، یارانه و … جزو شرایط پرداخت وام ازدواج عنوان شده بود که البته بانک ها هیچ کدام این ضمانت ها را قبول نداشتند و فقط ضمانت کارمند رسمی آن هم با شرایط خاص خود از قبیل داشتن حقوق بالای 10 میلیون تومان یا قبول فرد بازنشسته با داشتن حقوق بازنشستگی ماهانه بالای 10 میلیون تومان و داشتن سن زیر 65 سال را به عنوان ضمانت قبول می کنند که در این میان جای سوال است متقاضیانی که داشتن چنین ضمانتی برایشان مقدور نیست، چگونه باید تسهیلات ازدواج شان را دریافت کنند؟

چند درصد از واجدان شرایط، وام ازدواج گرفتند؟

تصویب دو فوریت این طرح در شرایطی است که پیش‌تر نیز بانک‌ها مکلف شده بودند که اعطای این تسهیلات را با با سخت‌گیری کمتر و سرعت بیشتر، پیش ببرند.

با این حال سیاست‌هایی از این دست نتوانسته بودند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. به طوری که طبق‌گفته محسن دهنوی، تنها 30 درصد از واجدان شرایط وام ازدواج 150 میلیون تومانی، این وام را دریافت کرده‌اند.

فرار بانک‌ها از پرداخت وام

استقبال اندک مردم از وام ازدواج در حالی است که نرخ سود چهار درصدی این وام، جذابیت آن را در شرایط تورمی اقتصاد ایران بالا برده است.

به نظر می‌رسد که یکی از علل اصلی فروش وام‌های ازدواج، بدقولی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات است.

با وجود اینکه طبق اعلام بانک مرکزی، شعب اعطا کننده وام ازدواج باید به اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر برای پرداخت وام اکتفا کنند، اما برخی بانک‌ها تا سه ضامن از متقاضیان طلب می‌کنند.

از سوی دیگر با وجود تاکید بانک مرکزی بر کاهش زمان فرآیند پرداخت وام ازدواج به حداکثر 10 روز، بخش عمده بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج، مشتریان را به دلایل متفاوت برای چندین ماه در صف دریافت وام معطل می‌کنند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد حجم بالای وام‌های تکلیفی در دولت سیزدهم، در کنار وظیفه‌های دیگری که بر دوش بانک‌ها قرار داده شده است، آنها را دچار ناترازی‌های جدی کرده است.

به طوری که بسیاری از بانک‌ها به مراجعان خود اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای پرداخت وام ندارند.

با وجود این محدودیت‌ها دولت، مجلس و بانک مرکزی همچنان فشارهای خود بر شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج را افزایش می‌دهد. با افزایش این فشارها، بانک‌ها چاره‌ای جز اضافه برداشت از بانک مرکزی نخواهند داشت.

بدیهی است که اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، یکی از مهمترین عوامل افزایش پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد است. رشد این دو متغیر نیز با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد نرخ تورم همراه خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان