وام ازدواج | وام ازدواج متقاضیان

جزئیات جدید از وام ازدواج | این زوج ها وام ازدواج را زودتر دریافت می کنند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از پرداخت وام ازدواج زوج‌هایی که پرونده‌های آنها تا ۲۹ مرداد امسال در بانک‌های دولتی تکمیل شده، تا هفته آینده خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 وام ازدواج کمک هزینه ای برای ازدواج جوانان است. وام ازدواج وامی با کمترین میزان سود است. دوره بازپرداخت وام ازدواج معمولا متغیر است. با افزایش سرسام آور قیمت ها در چند سال اخیر، وام ازدواج صرفا کمک ناچیزی برای ازدواج جوانان است. آیا مسئولان نمی خواهند  مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند؟ 

وحید یامین پور در حساب توییتر خود با زدن هشتگ "هفته دولت"، نوشت: ‌بنا بر اعلام وزارت اقتصاد، زوج‌هایی که در بانک‌های دولتی درخواست وام ازدواج داده‌اند و پرونده‌های آنها تا روز ۲۹ مردادماه تکمیل شده است تا هفته آینده تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد. 

وام ازدواج

‎ مبلغ وام ازدواج در سال جاری برای دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۲۰ میلیون تومان است

 سید عباس حسینی معاون امور بانک بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در نشست خبری اعلام کرد: وام ازدواج متقاضیانی که مدارک خود را تکمیل کرده و هم اکنون پرونده آن‌ها نزد بانک‌های دولتی قرار دارد در هفته دولت به طور کامل پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به برنامه وزارت اقتصاد در حوزه شفافیت، عدالت و گسترش آن و حمایت از تولید بیان کرد: تسهیلات شبکه بانکی باید در راستای حمایت از تولید و جوابگوی نیاز مردم باشد.

به گفته حسینی شاخص‌های بانکی در خردادماه امسال نشان می‌دهد نقدینگی از ۵۱۰۰ همت عبور کرده است. همچنین ۵۸۰۰ همت مانده کل سپرده‌های بانکی است که ۵۰۰۰ همت آن ریالی و مابقی ارزی است.

معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد افزود: تا پایان خردادماه ۴۴۰۰ همت مانده تسهیلات پرداختی است که بر این اساس ۸۳.۲ درصد از مانده سپرده‌ها به عنوان تسهیلات خرد به مردم پرداخت شده است. همچنین مانده تسهیلات غیر جاری بانکی حدود ۳۶۲ همت است که نشان دهنده ۸.۱ درصد تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات بانکی است.

وی درباره سهم بخش‌ها از تسهیلات بانکی توضیح داد: حدود ۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی کشور به بخش کشاورزی، ۳۳ درصد به صنعت، ۵ درصد به بخش ساختمان و ۱۰ درصد به بخش بازرگانی و باقیمانده تسهیلات یعنی ۳۳ درصد هم به بخش خدمات پرداخت شده است که البته سهم بخش خدمات پیش از این بیش از ۵۰ درصد بوده است.

حسینی با بیان اینکه ۱۱ درصد تسهیلات نیز مربوط به پرداخت تسهیلات خرد خانوارهاست، گفت: طی دو ماهه امسال ۳۷۷ همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که این رقم در مدت مشابه پارسال که ۲۷۴ همت بوده ۳۸ درصد رشد داشته است.

وی درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در دوماهه امسال گفت: مانده تسهیلات قرض‌الحسنه حدود ۳۱۸ همت است در حالی که مانده سپرده قرض‌الحسنه پس از کسر سپرده قانونی ۳۰۱ همت است به این ترتیب ۱۰۵ درصد سپرده‌های قرض الحسنه در ۲ ماهه امسال به عنوان تسهیلات تخصیص داده شده است.

جزئیات مهم از پرداخت وام ازدواج

وام ازدواجوام ازدواج به عنوان کمک هزینه‌ای برای ازدواج جوانان با کمترین میزان سود است که در این شرایط اقتصادی تا حدی می‌تواند کمک‌ رسان باشد؛ البته به شرط به موقع و با سهولت پرداخت شدن! اقدامی که در اولویت بانک مرکزی دولت سیزدهم قرار گرفته و ضمن تسهیل فرآیند کار، نسبت به تضامین اخذ شده نیز تعامل بیشتری صورت گرفته است.

مبلغ وام ازدواج در دولت سیزدهم به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت که پیش از آن، این مبلغ ۷۰ میلیون تومان بود و درسال ۹۹ نیز ۵۰ میلیون تومان. اگرچه مجلس پیشنهاد رقم‌های بالاتر از این میزان را داده بود و برخی نیز معتقدند رقم ۱۲۰ میلیون تومان کنونی باید بیش از این‌ها باشد که منطقی هم است؛ اما باید به این نکته مهم هم توجه کرد که آیا بانک‌ها توان پرداخت دارند یا خیر؟ اگر قرار بر فشار بر بانک‌ها در قالب تسهیلات تکلیفی باشد، از سوی دیگر معضلاتی اعم از استقراض از بانک مرکزی و خلق پول و رشد بیشتر نقدینگی و تورم بالا و ... ایجاد خواهد شد. امری که مصداق بارز «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمش هم کور کرد» است چرا که برخی دلسوزان بدون توجه به همه جوانب به قصد اصلاح کاری می‌آیند که نه تنها آن را درست نمی‌کنند بلکه خرابی دیگری هم به بار خواهند آورد!

در حال حاضر وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها مطابق با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما اگر زودتر ازدواج کنید، می‌توانید ۳۰ میلیون تومان بیشتر از بقیه وام بگیرید! بر اساس دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه و مطابق با بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اگر سن ازدواج متقاضیان در زمان ازدواج برای مردان کمتر از ۲۵ سال و برای زنان کمتر از ۲۳ سال باشد، آن‌ها می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

در این میان البته برخی متقاضیان هم همیشه این سوال را از نظام بانکی دارند که اگر بار دوم یا چندمی باشد که ازدواج می‌کنند، آیا باز هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد که در پاسخ به آن‌ها باید گفت که اگر تا پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشند، حتما می‌توانند از این تسهیلات فارغ از اینکه ازدواج چندمشان باشد، بهره‌مند شوند، چراکه بانک مرکزی اعلام کرده که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی فراهم است مشروط به اینکه پیش از این از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند؛ حتی اگر ازدواج دوم یا بیشتر فرد باشد.

موضوع دیگر اینکه تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آن‌ها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده هم قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود. همچنین اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور هم مورد تائید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، شبکه بانکی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، ۹۳۹ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۹۷۲ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

در ۳ ماهه امسال نیز ۱۹۰ هزار فقره به ارزش ۲۵۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۱۷۵ هزار فقره به ارزش ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود، با رشد بیش از ۷۰ درصدی در ارزش و بیش از ۸ درصد در تعداد پرداختی مواجه شدیم.

همچنین از ابتدای امسال تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، تعداد ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی را ثبت کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان