خوراکی های عالی برای روزه با هوایی بد

دکتری تخصصی علوم تغذیه با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوای آلوده، باعث بروز اکسایش در بدن ما می‌شوند، گفت: باید غذاهایی مصرف کنیم که به مقدار کافی آنتی اکسیدان داشته باشند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نسرین امیدوار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان توضیح داد: مصرف به اندازه آنتی اکسیدان ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند.

وی درباره مواد غذایی حاوی ویتامین c توضیح داد: تمام سبزیجات برگدار سبز، پیازچه، کلم سبز، انواع مرکبات، توت فرنگی و گوجه فرنگی منابع مهم ویتامین cهستند.

این متخصص مصرف بیشتر میوه و سبزیجات را توصیه کرد و گفت: مصرف سبزیجاتی همچون خانواده کلم‌ها از جمله کلم بروکلی، کلم پیچ و گل کلم، اسفناج، پیازچه و میوه‌هایی از جمله انواع مرکبات و سیب در هوای آلوده بسیار مفید است زیرا می‌تواند حالت‌های شبیه به آسم را نیز کمرنگ کند.

امیدوار یادآور شد: همچنین باید مراقب باشیم که در صورت داشتن زمینه حساسیت و آسم، غذاهایی را که محرک این عارضه‌ها هستند کمتر مصرف کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اثر مصرف شیر و لبنیات در روزهای آلوده توضیح داد: مصرف شیر در روزهای آلودگی هوا توصیه می‌شود و در عین حال مصرف لبنیات کافی و غذاهای متنوع سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه در هوای آلوده فلزات سنگین نیز وجود دارد، یادآور شد: خیلی از این فلزات هنگام جذب در بدن ما، با مواد مغذی رقابت می‌کنند و بنابر این لازم است که غذاهای متنوعی مصرف کنیم که حاوی آنتی اکسیدان‌ها باشند.

این متخصص با تاکید بر مصرف بیشتر مایعات در روزهای آلودگی هوا، ادامه داد: مصرف کافی آب به شست و شوی مسیر تنفس کمک می‌کند و باعث می‌شود که تنفس راحت تری داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین مصرف میوه‌های زرد تیره و نارنجی تیره همچون هویج، کدو تنبل و خرمالو را توصیه کرد و گفت: این میوه‌ها منابع غنی پیش سازهای ویتامین Aهستند.

وی با بیان اینکه ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که در دانه‌های روغنی زیاد دیده می‌شود، گفت: معمولاً این ویتامین با مصرف اشکال مختلف روغن در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد.

امیدوار در پایان درباره تغذیه کودکان زیر دو سال در شرایط آلودگی هوا گفت: مصرف شیر مادر در این شرایط بسیار توصیه می‌شود و والدین در تهیه غذاهای کمکی برای کودکان باید به مصرف ویتامین Cبه اندازه کافی توجه کنند.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان