یارانه جدید | یارانه جدید نقدی

یارانه جدید 8 میلیونی برای این افراد | ثبت نام برای یارانه جدید نقدی

7 ماه از زمان واریز یارانه نقدی می گذرد و حالا اعلام شده که سه میلیون نفر جدید مشمول یارانه جدید شده اند که یارانه 8 میلیونی می گیرند. این گروه کدامند؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید برای افراد خاصی واریز شده است. یارانه جدید طبق دهک بندی برای سرپرست خانوار واریز خواهد شد.  اخبار بروز از یارانه جدید را در سایت رستا بخوانید.

همزمان با واریز یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی از اردیبهشت ماه سال جاری، یارانه برخی از خانوارها قطع شد و در چند ماه گذشته علی‌رغم اعتراض و پیگیری‌های متعدد، یارانه این افراد واریز نشد.

اما حالا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جدیدا اعلام کرده که اطلاعات خانوارهای موجود را بررسی کرده و از مجموع حدود 6 میلیون نفری که یارانه آنها قطع شده بود، سه میلیون نفر مشمول یارانه جدید شده‌اند.

اما این اطلاعیه اعلام نکرده که آیا یارانه مشمولان جدید هفته گذشته واریز شده یا نه. همچنین زمان واریز معوقات یارانه جاماندگان هم اعلام نشده است.

ماجرای یارانه نقدی 8 تا 11 میلیونی چیست؟

چون پیش از این بارها مطرح شده بود که اگر خانواری مشمول یارانه باشد و یارانه او به خطا قطع شده باشد، معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. اگر چنین وعده‌ای اجرایی باشد، افرادی که از اردیبهشت ماه یارانه نگرفته‌اند، حدود دو میلیون و 100 تا دو میلیون و 800 هزار تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها طلب دارند و این سازمان باید این یارانه را یکجا و یا به تدریج برای مشمولان واریز کند.

پیام‌های مخاطبان تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی از افرادی که تاکنون مشمول یارانه نبودند، این ماه یارانه جدید گرفته‌اند اما معوقات قبلی برای آنها واریز نشده است.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که «کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵۹۳۰۰۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۴۳۰۰۰۰۰ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳۰۰۰۰۰۰ نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩‌ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.»

بر اساس این ادعا باید یارانه این گروه و معوقات آن واریز شده باشد و مثلا یک خانوار چهار نفره که در هفت ماه گذشته مشمول یارانه نبودند، در مجموع بین 8 تا 11 میلیون تومان یارانه دریافت کنند در حالی که بعید است دولت معوقات این چند ماه را یکجا واریز کرده باشد.

معیار جدید حذف یارانه اعلام شد

اگرچه حدود سه میلیون نفر به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده است اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها از معیار جدیدی برای حذف یارانه نقدی رونمایی کرده است و آن هم دریافت سهمیه دو هزار دلاری سالانه است.

از دو هفته قبل با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و اختلاف قیمت آن با دلار توافقی، بسیاری از افراد کارت ملی خود را در ازای 600 تا 700 هزار تومان به دلالان اجاره می‌دادند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بخرند.

اما بعد از آن بود که خبر رسید احتمالا اطلاعات این خانوارها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

پیش از این هم بارها عنوان شده بود که دهک‌بندی خانوارها یک امر متغیر است و ممکن است دهک‌بندی‌ها تغییر کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ماه آینده یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای قطع می‌شود یا نه.

۳میلیون نفر مجدداً مشمول یارانه نقدی شدند. با توجه به اطلاعات ارائه‌شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها کل افراد ثبت‌نام‌شده تا ابتدای آبان ۱۴۰۱ برابر با ۲۶۵۰۰۰۰ نفر هستند. با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، از بین این افراد ۱۶۵۰۰۰۰ نفر در دهک ۱ـ۹ درآمدی قرار گرفتند و مشمول پرداخت یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.

لازم به ذکر است که کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵۹۳۰۰۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۴۳۰۰۰۰۰ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳۰۰۰۰۰۰ نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩‌ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

گفتنی است، یکی از معیارهای تعیین دهک‌بندی خانوارها که اخیراً مورد تأکید قرار گرفته است، دریافت سهمیه ۲۰۰۰دلاری است، به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

البته برای ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه ضروری است. همچنین همه اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ستاره ۴۳۸۵۷ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

واریز یارانه نقدی جدید

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، درصورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰هزار تومان به ازای هر نفر و درصورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌حساب آنان واریز خواهد شد. درصورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به‌حساب آنان کسر خواهد شد.

بازبینی دهک‌بندی و ثبت‌نام جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت‌ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.  

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل کنند.

از تیرماه تاکنون، یارانه ۳میلیون نفر از ۵میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت‌ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، به‌تدریج برقرار شده است.  

نکته قابل‌توجه این است که دهک بندی خانوارها براساس رفتار اقتصادی آنها قابل تغییر است و بر همین اساس، همانطور که امکان برقراری یارانه خانوارهای معترض و جدید وجود دارد، قطع یارانه خانوارهای حاضر در فهرست یارانه‌بگیران نیز امکان‌پذیر است؛ به‌عنوان نمونه، هفته پیش درباره کسانی که سهمیه ۲هزار دلاری خریداری می‌کنند یا با اجاره دادن کارت ملی خود به دیگران این سهمیه به‌نام آنها ثبت می‌شود، اعلام شد که اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار، هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و در دهک‌بندی آنها مؤثر خواهد بود؛ مثلا خانواری که چهار نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود که در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد و در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

۶ماه پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی و وعده دولت برای اختصاص یارانه به افراد مشمول، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: از مجموع ۵میلیون‌و۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شده‌اند.

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها یک میلیون نفر در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌ و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند. این برای نخستین‌بار است که اعلام می‌شود در اردیبهشت امسال یارانه ۶میلیون ایرانی قطع شده و حالا با وصل دوباره ۳میلیون نفر، تکلیف ۲میلیون‌و۹۳۰هزار نفر باقی‌مانده در ابهام قرار دارد.

سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: از ۵میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، یارانه ۳میلیون نفر به‌تدریج از تیرماه تاکنون برقرار شده است.

او افزود: براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برگزاری آزمون وسع خانوار، از تیرماه یارانه عده‌ای برقرار شد و بعد از آن در مردادماه و شهریورماه یارانه افراد دیگری برقرار شد و در مجموع ۳میلیون خانوار جدید به جمع یارانه‌بگیران اضافه شده است.

حذف یارانه خریداران دلار

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه کسانی که با اجاره کارت ملی خود به دیگران سهمیه ۲هزار دلار دریافت می‌کنند قطع می‌شود، گفت: ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند.

او تأکید کرد: آنچه واضح است، اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و خانواری که مثلا ۴نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود و در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد. همچنین در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

حسینی افزود: پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دارد و اطلاعات اقتصادی همه اعضای یک خانوار در آن ثبت می‌شود و بدیهی است که خرید و فروش ارز و همچنین گردش مالی ریالی این حساب‌ها به‌عنوان فعالیت اقتصادی و تراکنش مالی خانوار ثبت می‌شود. اگر یک خانوار ۴نفره کارت‌های ملی خود را در اختیار دلالان ارز قرار دهند، حدود ۲۸۰میلیون تومان در یک مقطع زمانی در حساب مجموع خانوار گردش می‌کند که به‌عنوان فعالیت اقتصادی کل خانوار لحاظ می‌شود.

آزمون وسع

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد اینکه آیا آزمون وسع هرماهه برگزار می‌شود، گفت: برای کسانی که ثبت‌نام جدید تقاضا برای یارانه‌ای انجام داده‌اند و یا نسبت به حذف شدن یارانه خود تقاضا ثبت کرده‌اند، هم آزمون وسع خانوار از نظر اقتصادی و هم دهک‌بندی آنها انجام می‌شود و همچنین در مورد کسانی که خانوار جدید به واسطه ازدواج تشکیل می‌دهند، آزمون وسع و دهک‌بندی انجام می‌شود که اگر متقاضیان در دهک درآمدی یک تا ۹قرار بگیرند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد، و اگر در دهک پردرآمدی دهم باشند حذف می‌شوند.

او ادامه داد: کسانی که در سامانه «دولت من» ثبت‌نام کرده‌اند مجدد درباره آنها دهک‌بندی می‌شود و اگر کسانی که به واسطه ازدواج خانوار جدید تشکیل داده باشند، صرف‌نظر از اینکه در خانوارهای قبلی خود یارانه می‌گرفتند یا نه، در مورد این خانوار جدید ۲نفره مجدد دهک‌بندی و آزمون وسع برگزار می‌شود و کسانی که جزو ۹دهک کم‌درآمد باشند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و به آنهایی که در دهک دهم پردرآمد باشند، یارانه تعلق نمی‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان