جلوگیری از اشتهای کاذب و کنترل غذا خوردن با این ۱۰ روش

جلوگیری از اشتهای کاذب و کنترل غذا خوردن به راحتی امکان‌پذیر نیست و گاهی حتی وقتی حواسمان نیست در حال خوردن هستیم. با بهترین و ارزان‌ترین روش‌های کنترل اشتها آشنا شوید.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت، آدامس بجوید

شاید شما هم شنیده باشید که وقتی گرسنه هستید نباید سراغ خرید مواد غذایی بروید. خوب ، شاید شما دلتان بخواهد قبل از اینکه از راهروهای فروشگاه پایین بیایید ، یک تکه آدامس بدون قند بجوید. بر اساس دو مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است مردم هنگام جویدن آدامس احساس گرسنگی کمتری داشته و کمتر هوس غذای ناخواسته دارند. در نتیجه ، مردم کمتر غذاهای میان وعده پرکالری مانند چیپس خریداری می‌کنند و بیشتر گزینه های سالم تری مانند سبزیجات را به خانه می‌آورند.

ابتدا به خودتان چیزهای سالم بخورانید

چه در خانه غذا بخورید و چه از منوی رستوران یا غذاخوری انتخاب کنید ، به فکر جلوگیری از اشتهای کاذب جلوگیری از اشتهای کاذب  باشید. ابتدا بشقاب خود را با سالم ترین خوراکی‌ها پر کنید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در رستوران و بوفه غذا می‌خورند وعده های بزرگتر از اولین غذاهایی را که می بینند سفارش می‌دهند. بنابراین ، قبل از شروع پر کردن بشقاب خود ، فکر کنید. قبل از گوشت و غذاهای چرب ، حتما سبزیجات یا غلات کامل را میل کنید.

ناهار خود را با پول نقد بخرید

وقتی پولتان را با کارت‌های بانکی پلاستیکی پرداخت می کنید خرید غذای بی ارزش و دسر آسان تر است. وقتی نقد پرداخت می‌کنید و پول را تحویل می‌دهید، شاید چیزی یا حسی باشد که شما را وادار به مکث کند. به عنوان مثال ، محققان دریافتند ، وقتی به دانش آموزان دبیرستان گفته شد که از پول نقد برای پرداخت غذاهایی که سلامت کمتری دارند، مانند کوکی، استفاده کنند ، آنها دو بار در مورد آن فکر کردند و اغلب خوراکی سالم تری را خریداری کرده‌اند.

برنامه‌های آشپزی تلویزیون را خاموش کنید

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، دیدن غذا در تلویزیون می تواند شما را به خوردن میان وعده سوق دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی دارند هنگام تماشای برنامه‌های مربوط به غذا ، بیشتر آب نبات می خورند تا تماشای برنامه های بدون غذا.

از بشقاب آبی رنگ استفاده کنید

باور کنید یا نه ، رنگ ظروف ممکن است در مقدار غذایی که خودتان سرو می کنید تفاوت ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد هرچه غذا با رنگ بشقاب بیشتر ترکیب و نزدیک شود ، احتمالاً مقدار بیشتری مصرف می کنید. بنابراین ، استفاده از بشقاب با رنگ دیگری برای غذا خوردن در نظر بگیرید.

از کاسه و بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید

اندازه ظرف ها و لوازم آشپزخانه شما نشانه هایی از مغز شما در مورد مقدار “تصمیم” شما برای خوردن است. به عبارت دیگر، ظرف بزرگتر به معنای غذای بیشتر است. در یک مطالعه ، افرادی که بوفه چینی داشتند و بشقاب بزرگی تهیه می کردند ۵۲ درصد غذای بیشتری برای خودشان تهیه می کردند و ۴۵ درصد بیشتر از کسانی که بشقاب های کوچکتر داشتند غذا می خوردند.

قبل از تسلیم شدن در ولع خوردن، دکمه مکث را بزنید

غذا خوردن به دلیل بی حوصلگی ، خستگی یا تنش باعث می شود احساس کنترل نکنید. برای جلوگیری از اشتهای کاذب ، سعی کنید میل به خوردن را به تأخیر بیندازید. وقتی هوس غذا خوردن می‌کنید ۵ تا ۱۰ دقیقه کار دیگری انجام دهید ، سپس ببینید آیا هنوز می خواهید غذا بخورید یا خیر. به احتمال زیاد ، اشتیاق خوردن حداقل اندکی از بین خواهد رفت.

میان وعده‌های ناسالم را از چشم دور نگه دارید

غذاهای بی ارزش مانند آب نبات و چیپس را در جایی که نمی توانید ببینید ، ذخیره کنید. در این  صورت، ممکن است کمتر بخورید. وقتی کارمندان ادارات شکلات ها را روی میز خود نگه داشتند ، ۴۸ درصد بیشتر از زمانی که چند متر آن طرف‌تر و دور بودند، می خوردند. اگر شکلات ها را در کشوهای میز خود بگذارند، ۲۵ درصد کمتر از زمانی که شیرینی روی میزشان باشد، هوش خوردن به سرشان می‌زند.

همیشه «کوچک» را سفارش دهید

یک ظرف بزرگ می تواند شما را وسوسه کند که بیشتر غذا بخورید؛ حتی اگر سیر شده باشید یا طعم خوبی نداشته باشد. در یک مطالعه ، به تماشاگران سینما ذرت بوداده رایگان در لیوان های متوسط یا بزرگ داده شد؛ بعضی تازه و خوشمزه بود و برخی دیگر بیات و کهنه. افرادی که پاپ کورن‌های تازه را در ظروف بزرگ داشتند ۴۵ درصد بیشتر از کسانی که در لیوان های متوسط مصرف می کردند، خوردند. حتی کسانی که در ظروف بزرگ پاپ کورن بیات داشتند، ۳۳ درصد بیشتر از کسانی که دارای لیوان های متوسط بودند ، می خوردند.

به آرامی غذا بخورید و آب بنوشید

برای جلوگیری از اشتهای کاذب لقمه های کوچکتر بگیرید. غذای خود را به آرامی بجوید. بین چنگال ها کمی بیشتر وقت بگذارید. و در حین غذا خوردن آب بنوشید. این تحقیقات ساده نشان می دهد اگر می خواهید کالری خود را کاهش دهید و احساس سیری کنید ، نوشیدن آب بسیار مهم است.

 

منبع: روزیاتو

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان