روش‌های درمان قارچ سیاه

موارد ابتلای به قارچ سیاه ابتدا در هند گزارش شد و حالا مواردی از ابتلای به آن در ایران هم گزارش شده است. یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: کاهش سیستم ایمنی بدن در هنگام ابتلا به کرونا می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به قارچ سیاه کند. این یعنی افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند مستعد این بیماری‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به گزارش رستانیوز به نقل از تجارت نیوز، هند علاوه بر کرونا با بحران دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند. عفونت قارچ سیاه که مدتی است هزاران نفر در هند به آن مبتلا شده‌اند. اما در ایران نیز این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. درباره وجود قارچ سیاه در ایران پیش از این مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «به صورت رسمی موردی اعلام نشده اما موارد تکی بوده است.»

عامل قارچ سیاه کپکی است که می‌تواند به سیستم تنفسی حمله کند. از جمله علائم آن هم تب و زخم‌های پوستی است. اما آنطور که محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این گونه نیست که قارچ سیاه در کشور بین همه شایع شود. ممکن است در حالت عادی هم در بدن وجود داشته باشد و یا دفع شود. وجودش به معنای بیماری و تهاجم نیست. همچنین قارچ سیاه سرایتی نیست.»

 

او می‌گوید: « قارچ سیاه در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند به ویژه دیابت کنترل نشده و سرطان‌ها به وجود می‌آید. در این بیماران قارچ سیاه فعال می‌شود و این قارچ تهاجم دارد. متاسفانه تهاجم قارچ سیاه نیز همچنان که عفونت ایجاد می‌کند، بافت را از بین می‌برد.»

درمان قارچ سیاه چگونه است؟

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: «مشکل درمان قارچ سیاه این است که روش‌های درمانی چندان مؤثر نیستند. درمان قارچ سیاه نیاز به عروق مناسب دارد ولی زمانی که عروق توسط قارچ سیاه از بین رفته است، خون‌رسانی و تاثیرگذاری آنتی‌بیوتیک‌ها روی عروق سخت است. بنابراین با توجه به اینکه دسترسی ضدقارچ به مناطق مرکزی که قارچ در آن رشد کرده، وجود ندارد؛ تنها راه این است که آن قسمت جراحی و تراشیده شود.»

 

ناظری با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا قارچ سیاه بیشتر در سینوس‌ها و دور چشم شایع بود، می‌گوید: «منطقه‌ای که قارچ سیاه درگیر می‌کند می‌تواند هر کجای بدن باشد. مثلا گاهی نیاز است چشم تخلیه شود، گاهی باید کل بافت بینی، فک و… را خالی کرد. درمان قارچ سیاه تنها تنها با دارو امکان‌پذیر نسیت، درکنار آن باید جراحی صورت بگیرد. گاهی ممکن است به مرگ هم منجر شود.»

اما نکته مهم درباره این بیماری این است که مسری نیست و اگر فردی به آن مبتلا شود افراد دیگر را درگیر نمی‌کند.

وجود قارچ سیاه در کشور

این متخصص بیماری‌های عفونی با تایید اینکه قارچ سیاه در کشور وجود دارد، ادامه می‌دهد: « بیمار کرونایی دارای قارچ سیاه هم داشتم. دلایل مختلفی هم دارد که فرد مبتلا به کرونا، به قارچ سیاه هم مبتلا می‌شود. کرونا کسانی که ضعف ایمنی دارند را درگیر می‌کند، در کنار آن خود کرونا هم ضعف سیستم ایمنی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر بباید با کمک کورتون التهاب ایجاد شده بر اثر کرونا را درمان کرد و کورتون هم سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. این مساله می‌تواند باعث ابتلای افراد به قارچ سیاه شود.»

ناظر در پایان توصیه می‌کند: «مبتلایان به کرونا در این دوران باید قند خود را کنترل کنند و پزشکان هم نباید بدون دلیل برای بیماران کورتون تجویز کنند. همچنین آنها باید بیماران را از نظر ابتلا به بیماری‌های قارچی بررسی کنند.»

گفته می‌شود افرادی مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند که سیستم ایمنی پایینی دارند و ابتلا به کرونا هم سیستم ایمنی آنها را ضعیف‌تر می‌کند. اما این در حالی است که حدود ۵ هزار بیمار دارای بیماری خاص و بیماری‌های نادر در کشور واکسینه نشده‌اند. این افراد در صورت ابتلا به کرونا بیشتر در معرص ابتلا به قارچ سیاه هم هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد واکسیناسیون این افراد باید در اولویت قرار بگیرد، حتی زودتر از ۳ هزار کارمند صدا و سیما.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان