چه کسی جانشین رئیسی در قوه قضاییه می‌شود؟

با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب حالا رفتن وی از قوه قضاییه قطعی شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طی چند ماه گذشته با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و طرح نام سیدابراهیم رئیسی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی این انتخابات، گمانه‌زنی درباره جانشین‌های احتمالی وی در قوه قضاییه هم شروع شد. حتی در برخی از کانال‌های تلگرامی شایعاتی درباره استعفای آیت‌الله رئیسی از ریاست قوه قضا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هم شنیده شد. حالا با پایان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب سیدابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، رفتن وی از قوه قضاییه قطعی شده و گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین‌های احتمالی‌اش جدی‌تر شده است.

جانشین احتمالی رئیسی کیست؟

محسنی اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول فعلی قوه قضا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جانشینی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه است. البته عده‌ای هم اعتقاد دارند با توجه به این‌که اژه‌ای با اصلاحات مدنظر رئیسی در قوه قضاییه سازگار نبود، او نمی‌تواند رئیس بعدی قوه قضاییه باشد.

محسنی اژه‌ای از جمله قضات با سابقه قوه قضاییه است که در سمت‌های مختلفی هم فعالیت داشته است. دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت مهم و دادستان کل کشور از جمله سمت‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای در سال‌های اخیر بوده‌اند.

علیرضا اعرافی

علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم دیگر گزینه جانشینی ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه است. در اواخر فروردین، همزمان با انتشار شایعه استعفای رئیسی از ریاست قوه قضاییه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نام اعرافی به عنوان جانشین‌اش مطرح شد که البته وی بعدا این شایعات و ریاستش بر قوه قضاییه را تکذیب کرد.

اعرافی در دهه 70 امام جمعه شهر میبد و بعد هم امام جمعه شهر قم بوده و بین سال‌های 87 تا 97 ریاست جامعه المصطفی را به عهده داشته است. وی از سال 95 هم به عنوان مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فعالیت داشته است.

سیداحمد مرتضوی مقدم‌زاده

سیداحمد مرتضوی مقدم‌زاده، رئیسی فعلی دیوان عالی کشور هم از دیگر افرادی است که نامش به عنوان جانشین احتمالی رئیس فعلی قوه قضاییه مطرح شده است. مدتی پیش هم شایعه‌ای در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر این‌که رئیسی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب، جانشین خود را در این قوه به ایشان پیشنهاد داده است. براساس این شایعه جانشین پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی، رئیس فعلی دیوان عالی کشور است.

مرتضوی مقدم‌زاده قبلا در سمت‌هایی مانند رئیس دادگستری اردکان یزد و رئیس کل دادگستری استان‌های هرمزگان، همدان و کرمان فعالیت داشته است. وی به مدت 10 سال معاون اول دادستان کل کشور بوده و همزمان در سمت رئیس دادگاه عالی تجدیدنظر هم حضور داشته است. سیداحمد مرتضوی مقدم‌زاده در اردیبهشت 98 با حکم رئیسی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب شد.

محمدجعفر منتظری

یکی دیگر از جانشین‌های احتمالی سیدابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، محمدجعفر منتظری است. منتظری که در حال حاضر دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت است که سابقه 40 ساله در این قوه دارد.

منتظری قبلا در سمت‌هایی از جمله معاونت پارلمانی وزیر دادگستری، معاون اولی دادستان کل کشور و مشاور قوه قضاییه حضور داشته و از جمله اعضای موسس سازمان قضایی نیروهای مسلح بوده است.

منبع: شایانیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان