نقشه ایران برای بعد از توافق؛

تهران و واشنگتن به لحظه امضای احیای برجام نزدیک می‌شوند

محافل نزدیک به مراکز تصمیم گیری در ایران معتقدند دستیابی به توافق نهایی روز پنج شنبه هفدهم ژوئن یعنی یک روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

همه شواهد دریافت شده از وین و تهران و واشنگتن نشان می دهد که مذاکرات بین ایران و آمریکا – صرف نظر از نتیجه خوب یا بد آن – به پایان خود نزدیک شده است و بازگشت به توافق هسته ای به زودی عملی خواهد شد. دور پنجم مذاکرات وین به بن بست منجر نخواهد شد بلکه مذاکره کنندگان درباره متن نهایی مذاکرات به نتیجه رسیده اند و اکنون مقامات مسئول در تهران و واشنگتن باید تصمیم نهایی را بگیرند و موافقت خود را با تفاهم به دست آمده و ساز و کار اجرایی آن اعلام کنند. 

تحولات نشان می دهد که مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی دور پنجم مذاکرات را با نتایج مثبت به پایان رسانده اند و دور ششم مذاکرات که احتمالا در روزهای آینده برگزار خواهد شد، به زمان زیادی برای بحث و گفت وگو نیاز نخواهد داشت. به این ترتیب امکان امضای توافق جدید در شرایطی فراهم شده است که به تهران امکان می دهد از آن در سطح داخلی و در نبرد انتخاباتی بهره برداری کند بدون آن که رئیس جمهور حسن روحانی و تیم او توانایی استفاده از این توافق را برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات داشته باشند زیرا دستیابی به توافق در زمانی صورت خواهد گرفت که تبلیغات انتخاباتی به پایان رسیده و سکوت انتخاباتی آغاز شده است. 

محافل نزدیک به مراکز تصمیم گیری در ایران معتقدند دستیابی به توافق نهایی روز پنج شنبه هفدهم ژوئن یعنی یک روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد. تصمیم نهایی رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای و تیم او، روند امضای این توافق و آغاز مرحله ای جدید در تفاهمات ایران و آمریکا را تسهیل خواهد کرد. 

ظاهرا آنچه ایران و رهبرانش در مذاکرات هسته ای به دنبال آن هستند ارتباطی با روند مذاکرات یا میزان امتیازاتی که ایران و آمریکا در میز مذاکره خواهند داد، ندارد. نظام ایران اصرار دارد که مذاکرات در زمان دولت کنونی به ریاست حسن روحانی و زیر نظر محمد جواد ظریف به پایان برسد تا رئیس جمهوری جدید هیچ نگرانی بابت چالش های ادامه مذاکره با واشنگتن نداشته باشد. 

رقبای روحانی در دوره پس از توافق و در زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری و دولت جدید، خواهد توانست از دستاوردهای اقتصادی این توافق بهره برداری کند و در عین حال دولت سابق را مسئول نقاط ضعف توافق و امتیازاتی بداند که ایران در مذاکرات داده است. 

رقبای روحانی همچنین تلاش خواهند کرد در مراحل بعدی، از توافق به دست آمده در دولت روحانی، برای منحرف کردن ذهن مردم از اقدام شورای نگهبان به حذف همه نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری برای آن که نامزد مورد نظرشان به پیروزی برسد، بهره برداری کنند. 

صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهوری ایران خواهد شد در سطح خارجی، حاکمیت ایران با بهره گیری از روزنه ای که دولت آمریکا با بازگشت به توافق هسته ای برای ایران در زمان مناسب ایجاد کرده است، به سمت سازش و مصالحه بیشتر در سطح بین المللی و منطقه ای پیش خواهد رفت.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان