پلان بی دموکرات‌ها/ ترامپ به زندان می‌رود؟!

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خود را برای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آماده می کند، دموکراتهی آمریکا راهکار جدیدی را برای حذف وی از معادلات سیاسی و انتخاباتی مدنظر قرار داده اند.جعل، کلاهبرداری و دزدی‌های هنگفت، محور اتهامات پرونده‌ای هستند که دادستان منتهن نیویورک علیه شرکت خانوادگی ترامپ گشوده است. دادستان منطقه‌ای نیویورک می‌ٰگوید هولدینگ ترامپ ۱۵ سال از پرداخت مالیات شانه خالی کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دادگستری آمریکا امپراتوری املاک و مستغلات خانوادگی ترامپ را به کلاهبرداری مالیاتی متهم کرد. ترامپ وقتی به ریاست جمهوری رسید‌، این تشکیلات اقتصادی را که شامل زنجیره‌ای از هتل‌ها، زمین‌های گلف و مراکز تفریحی در سراسر دنیاست، به پسران خود و به مدیرکل امور مالی شرکت واگذار کرد. آلن وایسبرگ به دریافت صدها هزار دلار هدایا و مزایا، جعل و دستکاری در اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به املاک و مستغلات شرکت و برداشتن کلاه دولت متهم شده است.
به گزارش دویچه وله، وایسبرگ ۷۳ ساله که نزدیک پنج دهه برای شرکت ترامپ کار کرده، پنجشنبه خود را تحویل مقامات قضایی داد اما با گروگذاشتن گذرنامه‌اش آزاد شد.اتهام اصلی او  حساب‌سازی و فرار مالیاتی برای درآمدی معادل یک میلیون و چهارصد هزار دلار طی ۱۵ سال گذشته است. او هم‌چنین مبالغی تحت عنوان مزایا به جیب زده که دلیل دریافت آنها روشن نیست و یک سنت هم برای آن‌ها مالیات نداده است.در حال حاضر هیچ اتهامی در پرونده شکایت علیه دونالد ترامپ وجود ندارد اما ممکن است پای رئیس جمهور سابق آمریکا در مراحل بعدی رسیدگی به میان کشیده شود. سوزان نچلس، وکیل ترامپ گفته که این پرونده با انگیزه سیاسی تشکیل شده و دادستان کل و دادستان منطقه در این منظور با یکدیگر هماهنگ شده‌اند.

دادستان منتهن که رسیدگی به پرونده را بر عهده دارد، یک دمکرات و پسر وزیر خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر است. سایروس ونس از دو سال قبل سرگرم رسیدگی به این پرونده است و در دو شکایت مالیاتی دیگر علیه ترامپ نیز با موفقیت از دادگاه بیرون آمده است. دادستان کل نیویورک نیز عضو حزب دمکرات آمریکاست.واشنگتن پست می‌نویسد دادستانی امیدوار است وایسبرگ با مقامات همکاری کند و علیه ترامپ شهادت دهد. هم‌زمان سازمان ترامپ در اطلاعیه‌ای شدیداللحن گفته که دادستان‌ها از پرونده مدیر مالی شرکت، مستمسکی برای آسیب زدن به وجهه رئیس جمهور سابق و آینده سیاسی او ساخته‌اند.در صورتی که رئیس جمهور سابق آمریکا در این پرونده محکوم شود، قطعا کلیت حضور وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 زیر سوال خواهد رفت. حتی در این صورت ممکن است ترامپ به زندان محکوم شود. در این صورت، دیگر وی اساسا جایی در معادلات انتخاباتی سال 2024 نخواهد داشت. 

این پرونده اتهامی در حالی علیه ترامپ به جریان افتاده است که وی برای نخستین بار رسما اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 شرکت خواهد کرد. حتی وی در جمع هوادارانش در ایالت اوهایو تصریح کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تقلب شده و اگر انتخابات بر اساس قواعد منصفانه برگزار می شد و در شمارش آرا تقلب صورت نمی گرفت، وی در برابر بایدن برنده بود! ترامپ بارها اعلام کرده است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را قبول ندارد و وی قربانی زد و بندهای سیاسی در ایالات متحده آمریکا و نهادهای اجرایی و تصمیم گیر در کشورش شده است! 

نکته مهم تر اینکه فعلا در نظرسنجی های صورت گرفته در حزب جمهوریخواه، ترامپ نسبت به دیگر نامزدهای این حزب محبوبیت بیشتری دارد. ترامپ به طور میانگین دارای محبوبیتی 60 درصدی در میان جمهوریخواهان است. با این حال، این میزان محبوبیت بسیار شکننده است! نباید فراموش کرد که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیز آرای برخی جمهوریخواهان را در ایالاتی حساس و سرنوشت ساز مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان را از دست داد. همچنین در دو ایالت جورجیا و آریزونا که جمهوریخواهان اکثریت رای دهندگان بودند، ترامپ در نهایت قربانی هم حزبی های خود شد! بخشی از جمهوریخواهان در این دو ایالت (که بیشتر به جریان سنتی حزب جمهوریخواه متعلق هستند)، ترجیح دادند آرای خود را به سود بایدن به گردش در آورند و شکستی غیرمنتظره را برای ترامپ در انتخابات 2020 رقم بزنند. بدون شک در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 برگزیده شود، این ماجرا تکرار خواهد شد! برخی جمهوریخواهان قطعا قصد ندارند آرای خود را در سبد رای ترامپ به گردش در آورند. حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید به خط قرمز برخی جمهوریخواها سنتی و نومحافظه کاران تبدیل شده و همین مسئله ، کار را برای رئیس جمهور سابق آمریکا دشوار ساخته است. با همه این اوصاف، اگر در نهایت ترامپ بابت فرار مالیاتی و فساد مالی در دادگاه منهتن یا محافل حقوقی دیگر در آمریکا محکوم شود، کلیت حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 زیر سوال قرار خواهد گرفت. 

منبع: نامه نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان