پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

مراد عنادی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: اگر برجام در کنگره تصویب نشود، عملا این امکان وجود دارد که بار دیگر فردی مانند ترامپ روی کار آید و همه چیز را برهم زند.

 
 
 

گروه سیاست سایت خبرسراسری: وضعیت مذاکرات هنوز دارای ابهاماتی است. در تازه‌ترین خبر ایران پاسخ آمریکا را داد و آمریکا آن را «غیرسازنده» خواهد اما ایران نظری کاملا متفاوت دارد و آن را کاملا سازنده می‌داند. حالا در این بین تکلیف تضین‌های لازمی که ایران بر آنها تأکید دارد هم مشخص نیست. به هر روی گفته می‌شود در یک‌قدمی توافق نهایی قرار داریم اما همچنان ابهاماتی در میان است.

دکتر مراد عنادی، مدیرعامل مؤسسه جام‌جم و تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به سایت «خبرسراسری» گفت: «در حال حاضر ایران پاسخ آمریکایی‌ها را داده است. ایران می‌گویند این پاسخ سازنده و در راستای منافع ملی‌مان بوده است اما آمریکایی‌ها نظر دیگری دارند و می‌گویند سازنده نبوده است. یکی از مواردی که هنوز توافق نهایی بر آن شکل نگرفته موضوع تضمین‌های لازم است. ایران تضمین می‌خواهد تا دوباره هیچ کشوری نتواند بدون دلیل موجه از برجام خارج شود که تا این لحظه ضمانت‌های موردنظر ایران داده نشده است. بحث دیگر پادمان است. ایران خواسته روشنی دارد؛ اینکه پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بسته شود که آمریکا از طریق آژانس سعی می‌کند فشار آورد تا اطلاعات چهارسایت ارائه شود که ایران مخالف است. درباره سپاه هم بحث‌هایی هست که هنوز نهایی نشده‌ است. در مجموع طرفین مذاکرات به توافق نزدیک‌ شده‌اند اما همچنان اختلاف‌هایی وجود دارد».

 

وی ادامه داد: «باتوجه به سابقه تاریخی این نگرانی وجود دارد که در صورت روی کار آمدن دولت جمهوری‌خواهان در آمریکا، این کشور بار دیگر از برجام خارج شود. اکنون آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد شرط بگذارد و ایران به حق خواسته‌ای روشن را مطرح می‌کند؛ اینکه برای رفع این نگرانی باید تضمین لازم داده شود».

 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ایران پافشاری می‌کند که برجام به عنوان یک قانون در کنگره آمریکا تصویب شود تا دست دولت‌های آینده این کشور برای خروج از برجام بسته شود. اگر برجام در کنگره تصویب نشود عملا این امکان وجود دارد که بار دیگر فردی مانند ترامپ روی کار آید و همه چیز را برهم زند. به هر حال موضع ایران در این موضوع روشن است و استدلال‌هایش هم قوی و منطقی است اما آمریکا با منطق قدرت نمی‌خواهد به این خواسته روشن تن دهد».

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به آنکه یکی از خواسته‌های روشن ایران تصویب برجام در کنگره به عنوان ضمانت اجرای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است، آیا با در نظر داشتن انتخابات کنگره در آبان‌ماه، ممکن است دولت بایدن یا ایران بخواهند توافق نهایی بعد از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات امضا شود، اظهار کرد: «دولت بایدن مایل است قبل از انتخابات کنگره توافق امضا شود زیرا اطمینان ندارد که دموکرات‌ها اکثریت را به دست بگیرد و اگر احیانا جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو دست بالا را داشته باشند، وضعیت پیچیده می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد خواسته دولت بایدن امضای هرچه سریع‌تر نتیجه مذاکرات باشد. ایران هم باتوجه به وضعیت کلی بین‌المللی مایل است که هر چه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد؛ مثلا تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه».

 

عنادی در پایان درباره نقش بازیگران بین‌المللی در مسیر مذاکرات گفت: «در حال حاضر دو گروه اصلی سعی می‌کنند در مسیر رسیدن به توافق چالش ایجاد کنند؛ یکی رژیم صهیونیستی است که با جوسازی و فضاسازی‌های ضدایرانی نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و به همین منظور لابی‌های گسترده‌ای در آمریکا انجام می‌دهد؛ دوم جمهوری‌خواهان هستند و باتوجه به آنکه انتخابات کنگره هم در آبان‌ماه است سعی می‌کنند مسیر توافق را کند کنند اما دولت بایدن تمایل دارد هر زودتر توافق امضا شود. ایران هم خواستار امضای توافق است البته با رعایت ملاحظاتی که مطرح کرده است. اروپایی‌ها هم به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی‌ای که در پیش خواهد داشت و پیش‌بینی زمستان سختی که پیش رو دارند، تمایل دارند به بازارهای انرژی ایران دسترسی داشته باشند و به همین دلیل خواهان به نتیجه‌رسیدن مذاکرات هستند».

 
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان