پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

اعتماد به نفس پایین در نوجوانان اثرات مخربی را به جای گذاشته و باعث شده تا نتوانند سریع تر به اهداف خود دست پیدا کنند. برای درمان اعتماد به نفس راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید برای نتیجه گیری سریع تر آنها را امتحان کنید.

 در زیر به برخی روش های درمانی اشاره می کنیم:

 

 برای فرزند خود عزت‌نفس ایجاد کنید

 عزت نفس چیست : عزت نفس به همراه خود اعتماد به نفس را به همراه دارد و باعث می شود تا فرزند شما بتواند در اجتماع روابط سالم تری را تجربه کند. به نوجوان خود آموزش دهید تا به ارزش های زندگی پایبند باشد و در فضای مجازی به دنبال تحسین و تمجید نباشد. او باید بداند اخلاق و رفتار زیبا خیلی بهتر از ظاهر زیبا است.

  •   آزادی دادن و راهنمایی دادن به فرزند خود تعادل برقرار کنید:  کنترل زیادی فرزند به او اجازه نمی دهد که مستقل باشد پس بهتر است کمی آزادی به او داده ه در حالی که راهنمایی هایی خود را هم به صورت غیر مستقیم داربد. او باید از اشتباهات خود درس بگیرد.

به او کمک کنید تا نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد:

وقتی فرزند شما نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد کم کم اعتماد به نفس پیدا می کند. به او درست فکر کردن را آموزش دهید تا همیشه خود را دوست داشته باشد و باعث افزایش عزت نفس در کودکان خود شوید.

  •   فرزند خود بیاموزید با ترس‌‌های خود روبه‌رو شود: وقتی فرزند شما با ترس هایی که دارد روبرو می شود اعتماد به نفس خود را بالا برده و می تواند با غلبه بر ترس ها زودتر به موفقیت برسد.

 به او نه گفتن را بیاموزید:

نه گفتن یکی از تمرین تقویت اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در برخی مواقع می تواند خطر سواستفاده گری را تا حد زیادی کاهش دهد. به نوجوان خود بگویید زمانی که نمی‌خواهد کاری را انجام دهد، به راحتی «نه» بگوید.

  •   فرزند خود حمایت کنید: حمایتی که والدین از فرزند خود دارند تاثیر زیادی در شکل گیری اعتماد به نفس او دارد. در هر شرایطی حامی و پشتیبان او باشید تا اعتماد به نفس پایین او درمان شود.

 

به او بیاموزید روحیه خودباوری را در خود تقویت کند:

وقتی فرزند شما شکست می خورد احساس نا امیدی می کند و شما برای رفع ای نا امیدی باید مهارت هایی برای رشد را به او آموزش دهید تا اعتماد به نفس از دست رفته دوباره بر گردد.

  •   جای نتیجه کار، از تلاش‌ها و زحمات او تعریف کنید: همیشه نوجوان خود را به خاطر تلاش هایی که کرده تشویق کنید چون در این صورت او ترغیب می شود تا در هر کاری تمام تلاش خود را به کار بگیرد. این می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس او کمک کند.

مهارت‌های استدلالی را به نوجوان خود آموزش دهید:

این مهارت باعث می شود تا در صورت بروز مشکل سوال پرسیده و نیاز خود را برطرف سازد.

  •   خود را برای کشف فرصت‌های جدید، تشویق کنید: فرزند خود را تشویق کنید تا کارها و فعالیت‌های جدید را یاد بگیرد و امتحان کند. بیشتر نوجوانان از شکست می ترسند و این تشویق کردن باعث شکست و افزایش اعتماد به نفس مس شود. 

فرزند خود را تشویق کنید:

دنبال کردن علایق و استعدادها بهترین راه برای درمان اعتماد به نفس پایین است که باعث می شود تا نوجوان شما علاقه های خود را دنبال کند.

  •  ‌های دوست‌یابی را به فرزند خود آموزش دهید: به فرزند خود آموزش دهید تا فرزند خوب و بد را به راحتی تشخیص دهید. زیر دوستان روی افزایش اعتماد به نفس و درمان آن نقش مهمی دارند.

 

3

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین در نوجوانان

اعتماد به نفس پایین همیشه با نشانه هایی همراه بوده و باعث می شود تا شما به سرعت این مشکل را تشخیص داده و در جهت درمان آن اقدام نمایید. این نشانه ها به صورت کلی به ۲ دسته مجزا تقسیم می شوند:

  • نشانه‌های جسمی: که شما روی ظاهر فرد آنها را مشاهده می کنید مانند لب‌های آویزان، لرزش خفیف دست‌ها، چهره پژمرده و غمگین، چشم‌های غمگین، صدای ضعیف و لرزان، ظاهر نامرتب و شلخته، کمرو، پرخاشگر، مغرور، تشنه تحسین شدن توسط دیگران و غیره.
  • نشانه‌های روحی: این نشانه ها در شخصیت فرد به خوبی قابل مشاهده هستند مانند بخل و حسادت، همیشه مشکوک بودن، نگران بودن، عدم احساس شایستگی و…

این افراد الگوهای رفتاری مختلفی را از خود نشان می دهند که این الگوها عبارتند از:

  • داشتن وضعیت بدنی مثل حالت شرمندگی و پایین بودن بیش از حد سر
  • تمایل به گوشه گیری
  • عدم برقراری ارتباط چشمی مناسب با دیگران
  •  به کار بردن اظهارت منفی در مورد خود هنگام گفت‌وگو
  •  اجتناب از رفتن به موقعیت‌های اجتماعی
  • احساس وابستگی افراطی به والدین
  • حرف زدن با صدای خیلی بلند و داشتن حالتی از پرخاشگری یا بالعکس داشتن تن صدای بسیار پایین

4

نداشتن اعتماد به نفس با زندگی افراد چه می‌کند؟

  • نداشتن اعتماد به نفس تاثیرات منفی زیادی روی زندگی افراد به همراه دارد و باعث می شود تا فرد نتواند پیشرفت هایی که مد نظر دارد را تجربه نکند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند همیشه در تیررس مشکلات مختلف به سر می‌برند. مشکلات کوچک به سرعت زندگی آن‌ها را مختل کرده و مانع تصمیم گیری درست در آنها می شود. مهمترین تاثیر منفی نداشتن اعتماد به نفس:
  • سردرگمی در عشق و احساسات: افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند کمتر مورد احترام دیگران قرار می گیرند و این ابراز احساسات برای آنها سنگین بوده و باعث سردرگمی آنها می شود.
  • فرد در رابطه خود را دست پایین می‌گیرد: افراد با اعتماد به نفس پایین همیشه در بحث‌های احساسی دچار مشکل است. این افراد نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
  • در کار و حرفه خود را به خوبی نشان نمی‌دهند: اعتماد به نفس پایین هیچ موقع دلیل بر بی استعدادی یا ناتوانی فرد نیست. اما افراد با اعتماد به نفس کم همیشه در نشان دادن این استعداد دچار مشکل می‌شوند.
  • نمی‌توانند از پیروزی‌هایشان لذت ببرند: وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید.
  • زود تسلیم می‌شوند: افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رویاهای خود تسلیم می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان