پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : بدلیل خطرات ناشی از نگهداری اسیدها، حمل و نقل و ذخیره این میعانات شیمیایی دارای پیچیدگیهای خاصی است که در ادامه به معرفی انواع مخزن اسید خواهیم پرداخت.

 

مخزنها از دیرباز تا امروزه در مجموعه‌های مختلف صنعت حضور داشته اند. در واقع استفاده از آنها نه تنها کم رنگ نشده است بلکه امروزه تقاضای تولید آن ها نیز افزایش یافته است. مخزنهای طراحی شده در گذشته با مخزنهای امروزی دارای تفاوت هایی هستند. عمده ترین تفاوت آن ها در رابطه با مواد اولیه ساخت و تولید آن ها است. اغلب آن ها در گذشته از ماده اولیه ای از جمله: سنگ، سیمان، چوب و... بودند که شایع ترین عیب آنها، ترک یا فرسودگی بود و در نهایت محتویات درون آن به بیرون سرازیر می شدند. با این حال بسیاری از صنایع در کوتاه مدت مجبور به تعویض آن ها بودند. خوشبختانه با مواد اولیه با کیفیت تر، دستگاه‌های بروز با آخرین فناوری دنیا، تولید آن ها پیشرفته تر شده است و مخزنهای مدرن و جدید، امن تر و بهینه تر از مخزنهای ابتدایی هستند.

مخزنها با هدف ذخیره سازی آب آشامیدنی، نگهداری مایعات و مواد شیمیایی، اسیدها و باز ها و.... طراحی و تولید می‌شود.

با توجه به متن فوق آن ها در صنعت کاربردهای گسترده و متنوعی دارند. گاهی اوقات کارخانه‌های تولیدی، صنایع کود شیمیایی، نیروگاه‌های برق و پالایشگاه از آن ها به منظور نگهداری اسیدها استفاده می کنند یا ممکن است در زمین های کشاورزی جهت ذخیره سازی آب استفاده شود.

مخزن اسید

همانطور که گفته شد یکی از کاربردهای مخازن، نگهداری و ذخیره سازی اسیدها می‌باشد. اکثرا اسیدها را به عنوان ماده ای با غلضت های گوناگون، خورنده و خطرناک می شناسند که در برخورد با پوست، چشم انسان ضرر های جبران ناپذیری دارد. اسیدها کاربردهای صنعتی بسیار مفیدی دارند و رد پای آن در اکثر صنایع مشاهده می‌شود.

توانایی آسیب رساندن اسیدها بسیار بالا است به ویژه اگر هنگام کار با آن ها به رعایت نکات ایمنی از جمله: لباس ها و کلاه‌های مخصوص، استفاده از دستکش و.. دقت نشود، می‌تواند خطرات مهمی برای سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد.

اسیدها ضررات زیادی را برای افراد و تاسیسات مختلف دارند که می بایست شیوه ای امن و سازگار برای نگهداری آن ها انتخاب کرد. خبر خوب این است که اقدامات مهمی در این زمینه صورت گرفته است که تولید و طراحی مخزنها با ماده اولیه متفاوت برای کاهش خطرات ناشی از آن ها است که عموما به آن ها مخزن اسید گفته می‌شود. اسیدها شامل: اسید سولفوریک، نیتریک اسید، هیدروکلریک، هیدروکرومیک و... می‌باشد که در ادامه به خواص و زیان های آن ها اشاره شده است.

مخازن اسید سولفوریک

اسید سولفوریک به عنوان یک ترکیب شیمیایی، بسیار خورنده است که با فرمول H2SO4 در آزمایشگاه ها از طریق دی اکسید گوگرد (SO2) به دست می آید. آن را به عنوان یکی از قوی ترین اسیدها شناسایی کرده اند که پر کاربرد ترین نوع محصولات شیمیایی در جهان است. یک مایع بی رنگ، روغنی، بسیار چسبناک و خورنده و فوق العاده خطرناک است.

گفته شده است این ترکیب شیمیایی بیشترین تولید را در دنیا دارد و به عنوان یکی از ماده‌های اولیه در بسیاری از صنایع از قبیل: تهیه کود، سنتز سایر اسیدها و سولفات ها، شوینده‌های مصنوعی، رنگ ها و منفجره ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. در برخورد اسید سولفوریک با پوست سبب سوختگی پوست و استنشاق آن موجب فرسایش دندان ها یا اختلالات مجاری تنفسی می‌شود. سوزندان دهان، گلو، معده نیز از ضرر های این ماده خطرناک است و برخی اوقات می‌تواند باعث مرگ شود. در برخورد چنین ماده خطرناکی با چشم می‌تواند منجر به پارگی یا سوزش چشم شود. و در طی تحقیقات اخیر گفته شده است افرادی که با چنین ماده ای سر و کار دارند، امکان مبتلا به سرطان حنجره در آن ها بسیار است.

مخازن اسید نیتریک

یکی دیگر از انواع مخازن اسید، مخزن اسید نیتریک است. اسید نیتریک متعلق به اسیدهای معدنی است که عمدتا از طریق اکسیداسیون آمونیاک از طریق فرآیند استوالد تولید می‌گردد. از خواص این ماده می توان به خورگی بالا، سمی، بوی تند و زمانی که خالص باشد بی رنگ است و با تجمع اکسیدهای نیتروژن رنگ آن زرد می‌شود، اشاره کرد. اسید نیتریک یک عامل اکسید کننده قوی است. به راحتی در محلول یونیزه می‌شود و رسانای خوبی برای الکتریسیته تشکیل می‌دهد. به راحتی با فلزات، اکسید ها، هیدروکسیدها واکنش می‌دهد و باعث تشکیل نمکهای نیترات می‌شود. کاربرد اصلی آن در تولید در کودهای شیمیایی مانند نیترات آمونیوم و همچنین جوهر و رنگ، مهمات و... است. در صورت استفاده بدون رعایت نکات ایمنی، چندین خطر برای سلامتی به همراه دارد که در ادامه اشاره می‌شود. سبب اختلال غشاهای مخاطی، آسیب جدی و دائمی برای قرینه چشم، سوختگی گوارش، گلو و در بعضی موارد منجر به مرگ شده است. در نتیجه تماس مستقیم با چنین ماده قوی منجر به سوختگی شدید می‌شود.

مخازن هیدروکلریک اسید

پرتقاضاترین مخازن اسید، مخزن اسید کلریدریک است. این نوع ترکیب شیمیایی نیز مانند سایر ترکیبات شیمیایی بسیار سمی، خطرناک و خورنده است. اساسا یک محلول با بوی تند و بی رنگ است. در صورت واکنش با فلزات، گاز هیدروژن انفجار دهنده ای را تولید می کند. موارد استفاده از آن در صنعت شامل: لاستیک، نساجی و حتی در عکاسی، برای پردازش فولاد، در تولید باتری، آتش بازی و... است. از عارضه‌های به وجود آمده توسط این ماده می توان به سوزش چشم و سوختگی ها اشاره کرد.

با توجه به معرفی خصوصیات، ماهیت و خطرات اسیدهای مختلف می بایست رعایت مقرارت و اقدامات ایمنی و سختگیرانه را جدی تر گرفت.

سعی کنید مخزن اسید دور از مواد ناسازگار از جمله: ترکیبات آلی، فلزات، الکل ها یا رطوبت قرار گیرد. به دلیل خطر بالا و اثرات نامطلوب بر سلامتی، این ماده‌های شیمیایی باید مطابق با مقررات کنترل و نگهداری شوند. به همین منظور مخزن اسید محیطی امن و کنترل شده برای ذخیره سازی و نگهداری آن هاست. این تجهیزات با مزایایی از جمله کاهش خطرات و آسیبهای ناشی از آن ها و نگهداری صحیح عدم تغیر خاصیت و... رو به رو است. شما می توانید برای نگهداری و ذخیره سازی آن ها، مخزن اسید را در ابعاد و ظرفیت، جنس بدنه متنوع دریافت و تهیه کنید. چنین مخازنی باید دارای استانداردهای خاصی باشند تا نگهداری امن و مطمعئن را تضمین کنند که خوشبختانه ساخت و طراحی آن ها با بررسی و نظارت های مکرر و سخت همراه است.

انواع مخزن اسید بر اساس شکل ظاهر

مخزن اسید به صورت شکل ظاهری افقی، عمودی، قیفی، معکبی قابل ساخت و تولید می‌باشد.

انواع مخزن اسید بر اساس جنس بدنه

همانگونه که ذکر شد این محصولات با طراحی نوینی همراه هستند و به کارگیری از مواد اولیه با کیفیت و متفاوت در ساخت آن ها از مهم ترین خصوصیات آن ها می‌باشد.

  • پلی اتیلن
  • پلی پروپیلن
  • فایبرگلاس

استیل و... جزء مهم ترین و اساسی ترین ماده‌های اولیه در ساخت مخزن اسید می‌باشد. با توجه به مزایا و ویژگیهای هر کدام از آن ها، محصولاتی استاندارد و سازگار، با کیفیت، طول عمر بالا برای نگهداری اسیدها فراهم شده است و با ارائه محیطی امن و مقاوم مشکلات و آسیبهای وارده از سوی مایعات شیمیایی را برطرف نموده اند، در ادامه به مزایا و ویژگیهای انواع مختلف مخزنهای اسید اشاره می‌گردد.

مخزن پلی اتیلن نگهداری اسید

2

همانگونه که گفته شد شما برای ذخیره سازی میعانات شیمیایی انتخابهای زیادی دارید که یکی از آنها می‌تواند مخزن پلی اتیلن باشد. در واقع محصولی سازگار و بادوام است که در جهت برطرف نمودن نیاز شما تولید و ساخته می‌شود. یکی از ترموپلاستیکها، پلی اتیلن می‌باشد که تقریبا سفید رنگ است و در محصولات مختلف استفاده می‌شود که طبق شواهد و آمارهای جمع آوری شده تولید سالانه آن حدود 65 میلیون تن است.

در صنعت و جهان، به عنوان PE شناخته شده است. مخزن مخزن اسید پلی اتیلن ار نظر وزن، حجم سبک و دوام عالی دارد که به لطف وزن سبک آن حمل و نقل نیز آسان است. هزینه‌های نگهداری یا تعمیرات احتمالی در این محصولات نسب به سایر مواد فلزی و... کمتر است. اجازه عبور نور در این تجهیزات صفر یا ناچیز است که به دنبال آن سبب پیشگیری از رشد باکتری و میکرو ارگانیسمها ایجاد می‌شود. مقاومت و دوام بالای آن سبب شده است تا در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشد و به عنوان یک محصول سازگار و عدم واکنش پذیری، جز راه حل های کاربردی و مفید معرفی شده است. به طور مثال مخزن مخزن اسید پلی اتیلن برای نگهداری اسید سولفوریک با توجه به دما، غلظت و ماهیت آن مناسب می‌باشد.

مخزن اسید فایبرگلاس

3

از گزینه‌های دیگر برای ساخت مخزن اسید و نگهداری مواد و مایعات شیمیایی، مخزن فایبرگلاس است که خواص و ویژگیهای آن تقریبا مشابه با مخزن پلی اتیلن است. این ماده ترکیبی از مقاومت شیشه و پلیمر هایی است که با آن مخلوط می‌شود که معمولاً پلی اورتان است و با طراحی در اشکال و مدل های مختلف دارای کیفیت عالی در سطح جهانی است. این مدل مخزن اسید به شما اطمینان می‌دهد که مایعات قرار گرفته در آن به هیچ وجه تحت تاثیر عوامل و محیط خارجی قرار نمی گیرد.

مخزن استیل ضد اسید

مخزن استیل نیز می‌تواند جزء انتخابهای شما برای ساخت مخزن اسید و نگهداری مواد شیمیایی با ماهیت های مختلف باشد. استیل به کار رفته با مقاومت بالا در ساخت و تهیه آن ها، بدنه و سطوح محصول را در برابر خوردگی و زنگ زدگی حفظ می کند و نوعی از آلیاژ است که با گذشت زمان آثاری از خوردگی ناشی از محتویات درون آن یا محیط بیرونی مشاهده نمی‌شود. این نوع از محصولات نیز نصب آسان و هزینه مناسبی دارند و بر خلاف مخزنهای آهنی بر اثر رطوبت و آب و هوا، بارش باران و... در معرض زنگ زدگی نمی باشند چرا که آن ها مطابق با استانداردها و تحت آزمایش ها و تست های مختلف مانند مقاومت، ضربه، ابعاد، کیفیت و... قرار گرفته اند تا محصولی درجه یک و ممتاز به بازار ارائه گردد.

مخزن اسید پلی پروپیلن

از راه حلهای دیگر برای ذخیره نمودن مایعات خطرناک می توان به مخزن اسید پلی پروپیلن اشاره کرد. پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین مواد پلاستیکی است که ماده ای نیمه شفاف است. از این ماده برای کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود که عبارتند از: تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و حتی بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی، زیرا می‌تواند بدون آنکه خواص آنها را تحت تأثیر قرار دهد، در حفظ ماهیت آن ها کوشا باشد. همچنین در مقایسه با بسیاری از ماده‌های دیگر، قوی ‌تر است که آن را به انتخابی محبوب برای تهیه تجهیزات و محصولات مختلف تبدیل کرده است. از ویژگیهای آن می توان به مقاومت در مقابل پارگی بالا و همچنین مقاومت در برابر دمای بالا و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

اقدامات مهم برای نگهداری مواد و مایعات خطرناک

با توجه به توضیحات فوق، مایعات شیمیایی خورنده و سمی هستند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند و می توانند با مواد دیگر بسیار واکنش پذیر باشند و سبب ایجاد انفجار، خسارتهای مالی و جانی می‌شوند. شما به عنوان صاحبان مجموعه و تاسیسات مختلف که از آن ها استفاده می کنید باید اقدامات احتیاطی را مو به مو انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی خورنده تا حد امکان به صورت صحیح و درست نگهداری می‌گردد. ابتدا باید آنها را در مخزنهای با کیفیت و درجه یک نگهداری کنید، این منبع ذخیره سازی باید به گونه ای طراحی شده باشند که عواقب و آسیبهای ناشی از نشت، انفجار یا آتش سوزی را کاهش می دهند. منطقه مناسبی را برای قرار دادن مخزن اسید انتخاب کنید که به دور از رطوبت، یا ماده‌های دیگر باشد.

قیمت مخزن اسید

قیمت مخزن اسید وابسته به فاکتورهایی از جمله جنس و نوع مواد اولیه، شکل ظاهر، ابعاد و ظرفیت، نوع نصب، اتصالات لازم، نوسانات بازار، نوع و غلظت، دما اسیدها و... می‌باشد.

نمونه‌های استیل دارای بالاترین قیمت و مدل پلی اتیلن 3840 دارای کمترین قیمت هستند. قیمت یک عدد مخزن اسید 15 هزار لیتری نمونه استیل چنانچه اسید دانسیته ای کمتر از 15000 لیتر داشته باشد حدود 400 میلیون هزینه دارد. این در حالیست که قیمت نمونه پلی پروپیلن آن 150 میلیون و نمونه پلاستیکی با تمه‌های تقویتی حدودا 100 میلیون هزینه خواهد داشت.

 

برچسب ها : مخزن اسید,مخزن ضد اسید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان