پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : مخزن اسید یکی از پرکاربردترین انواع مخازن در کارخانه‌های مختلف می باشد. در این مقاله به معرفی انواع مخازن اسید پرداخته ایم.

 

هنگام طراحی و انتخاب مخزن بدون فشار مواد شیمیایی، به پارامترهای محیط کار، یعنی محیطی که مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی (مخزن اسید) یا تصفیه با آن کار خواهد کرد، توجه ویژه ای داریم. داده‌هایی مانند:

  1. نام تجاری اسید، فرمول شیمیایی و درصد ترکیب.
  2. غلظت و چگالی ماده یا مخلوط.
  3. میانگین دما

همگی جزو شاخصه‌ها و دیتاهای مهم جهت انتخاب مخزن اسید مقاوم و با کیفیت برای یک فضای کاری مرتبط با انواع مواد و سیالات شیمیایی به شمار می رود.

در زیر مهمترین مسائلی را که مخازن اسید تحت تأثیر پارامترهای یک ماده شیمیایی یا مخلوط آنها قرار می گیرند، مورد بحث قرار می دهیم:

  1. نوع ماده ای که مخزن اسید از آن ساخته شده است.
  2. ضخامت مواد قسمت های مختلف مخزن اسید.
  3. تکنولوژی ساخت مخزن اسید.
  4. گزارش دهی تحت نظارت سرویس بازرسی فنی مخازن اسید.
  5. تجهیزات اضافی مخزن اسید(عایق)

پارامترهای محیطی بر انتخاب متریال بسته به مقاومت شیمیایی آن تاثیر می گذارد:

مقاومت شیمیایی مواد و متریال بکار رفته در مخزن به طور مستقیم با دوام طولانی مدت مخزن اسید، خطر تخریب یا اکسیداسیون احتمالی مواد مرتبط است. تایید مقاومت یک ماده پلیمری و پلاستیکی در برابر یک ماده معین بر اساس جداول مقاومت شیمیایی تعیین می گردد که به لطف کاربردها و راهنماییهای خاص تامین کنندگان مواد خام یا محصولات پلیمری نیمه تمام قابل استفاده است.

نمونه ای از مقاومت شیمیایی مخازن پلیمری و پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی منتخب:

مخازن پلی پروپیلن (PP-H)، مخزن پلی اتیلن (PE80 و PE100)، مخزن پلی وینیل کلراید (PVC-NI) و PVDF  در برابر کلرید آهن (III) 45%، اسید فسفریک85%، اسید فرمیک 85%، اسید سولفوریک 80%، اسید هیدروکلریک 37%، پلی الکترولیت، مواد سفید کننده، محلول NACL مقاومت عالی از خود نشان می دهند.

سودا 60%، کربنات سدیم: مخازن پلی پروپیلن (PP-H)، مخزن پلی اتیلن (PE80 و PE100)، مخزن پلی وینیل کلراید (PVC-NI) کاملا مقاوم می باشند ؛ ولی در مخزن PVDF احتمال ترک های ناشی از تنشهای شیمیایی وجود دارد. هیپوکلریت سدیم 13%: مخزن پلی وینیل کلرید(PVC-NI) دارای مقاومت عالی در برابر این ماده با غلظت مذکور می باشد.

 مقاومت شیمیایی مخازن پلی پروپیلن و مخازن پلی اتیلن

مقاومت شیمیایی مخزن پلی پلی پروپیلن و پلی اتیلن در برابر گروه‌هایی از ترکیبات و مخلوط های ترکیبات شیمیایی به شرح زیر است:

مخزن PE/PP  در برابر اسیدهای معدنی ضعیف و قوی، اسیدها، نمک های معدنی آلی، الکل ها و گلیکول ها، آلدهیدها و کتون ها مقاوم است.

مخزن PE / PP به طور مشروط در برابر اسیدهای اکسید کننده و برخی از نمک های آنها اعم از هیدروکربن های آلیفاتیک و آروماتیک، روغن های معدنی، استرها و اترها مقاوم است.

مخزن اسید PE/PP  در برابر هیدروکربن ها، هالوژن (F، Cl، Br، J) غیر مقاوم و مواد به شدت اکسید کننده هستند.

دما و چگالی سیال شیمیایی، ضخامت بخشهای مختلف مخزن اسید را تعیین می کند:

پس از انتخاب ماده ای که در برابر یک ماده خاص مقاوم است، به محاسبات استاتیک سازه می پردازیم. در این حالت، پارامترهای محیط، ضخامت ماده به کار رفته در سیلندر، دیواره‌ها و کف مخزن  اسید طراحی شده را تعیین می کند (با افزایش دما، انعطاف پذیری مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی به میزان قابل توجهی تغییر می کند تا استاتیک خوبی حفظ شود.

ضخامت دیواره‌های مخزن در حین تولید مخازن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.). تحت شرایط خاصی این ممکن است از نظر اقتصادی غیر منطقی باشد، بنابراین، در صورت امکان، برای افزایش دما، ما مواد بسیار سفت‌تری مانند PP-H (مدول الاستیسیته برای مخازن PP-H   اندازه‌گیری شده براساس DIN EN ISO 527 به 1700 می‌رسد. MPa برای مخازن PE 100 تقریبا 1100 مگاپاسکال است) را برای ساخت مخازن اسید ترجیح می‌دهیم یا پیشنهاد می کنیم از ساختارهای کامپوزیتی (پلی استر/وینیل استر با تقویت فیبر شیشه ای) با لایه بالایی مقاوم در برابر مواد شیمیایی، یا یک سیستم ترکیبی متشکل از آستر پلاستیکی چند لایه  بعلاوه ساختار کامپوزیت استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که چگالی مواد بر نیروهای ایجاد شده به ویژه در قسمت های زیرین مخزن ذخیره مواد شیمیایی تأثیر می گذارد.

داده‌های موجود در محیط، تکنولوژی تولید مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی را تعیین می کند:

در بسیاری از فرآیندهای تکنولوژیکی از موادی با غلظت و چگالی بالا و همچنین دمای عملیاتی بالا استفاده می شود. وقتی این محدودیت‌های اندازه رعایت می‌شوند، هنگام انتخاب یک مخزن اسید، ممکن است معلوم شود که شکل و هندسه به تنهایی تعیین کننده ظرفیت مخزن نمی باشد. با توجه به سفتی و ارزش بالای مدول الاستیسیته انواع مختلف متریال، تلاش می‌شود تا ایجاد تنش‌های مضر در مواد در اثر غلتش ورق‌ها محدود شود. بنابراین، علاوه بر تأثیر پارامترهای محیطی بر انتخاب ماده مناسب، محاسبات مبتنی بر استاندارد DVS می تواند در انتخاب فناوری ساخت مخزن اسید تعیین کننده باشد.

ماهیت مواد و مخازن نگهداری مواد شیمیایی مشمول نظارت سازمان بازرسی فنی:

در مورد مخازن ذخیره سازی اسید بدون فشار، طبقه بندی سیال شیمیایی به عنوان بسیار سمی، سمی، مضر یا خورنده و ظرفیتی که در آن ذخیره می شود؛ مهم است. این روی روش کنترل (یعنی ارزیابی اینکه آیا این مخزن تحت نظارت دفتر بازرسی فنی خواهد بود یا خیر) تأثیر می گذارد. اینگونه سرمایه گذاری ها با اقدام مناسب از جمله تایید مدارک فنی و طراحی در اداره بازرسی فنی قبل از شروع تولید انجام می گردد.

همچنین در اینجا قابل ذکر است که حساسیت متریال به تغییرات دمایی برای نصب مخازن اسید در خارج از تاسیسات و استفاده از تجهیزات اضافی حائز اهمیت است. به عنوان مثال، می توان نشان داد که سدیم هیدروکسید NaOH با غلظت بالای 50 درصد زمانی که دما به زیر 20 درجه سانتی گراد می رسد، تمایل به کریستال شدن دارد. این یک پدیده نامطلوب است و می تواند منجر به تغییر دبی در لوله‌های ورودی و خروجی مخزن  و گرفتگی آنها شود. برای چنین مخازنی باید از سیستم های عایق حرارتی استفاده شود.

ما معمولاً این دسته از مخازن را با یک آپشن اضافی برای حفظ دمای محیط کار ثابت بر اساس دو هیتر الکتریکی مستقل مقاوم در برابر مواد شیمیایی که در داخل مخزن نصب شده اند (هیترها در تماس دائمی با محیط هستند) مجهز می کنیم. علاوه بر این، عایق بندی خطوط لوله حمل و نقل را با استفاده از پشم معدنی و سیستم کابل گرمایش در دستور کار تولید قرار می دهیم، وظیفه این سیستم ها حفظ دمای تنظیم شده است. سیستم های اضافی در صورت خرابی غیرمنتظره از آنها محافظت می کنند. سپس دومی عملکرد بی وقفه سیستم را تضمین می کند و زمان توقف تولید را کاهش می دهد. مخازن ذخیره سازی مواد شیمیایی در برابر یخ زدگی محافظت می شوند، در حالی که نوعی مخزن نیز برای ذخیره سازی مایع شیمیایی یخ زدا طراحی شده است که برای محافظت در برابر گرمای بیش از حد محیط کار، مجهز به عایق حرارتی است. با افزایش دما، پارامترها و ویژگی های عملکردی خود را ممکن است از دست بدهد.

مخازن اسید با ویژگی ها و جلوه‌های بسیار متفاوت

6

 ساخت مخزن ذخیره مواد شمییایی نیاز به رویکرد فردی دارد و ما مطابق با استانداردهایی از جمله EN 13445  آنها را طراحی، ساخت، آزمایش و راه اندازی می کنیم.

مخازن هیدروکسید سدیم با عایق حرارتی

ما مخازن هیدروکسید سدیم را مطابق با دانش و تخصص و تکنولوژی بالا خط تولید خود و تاییدیه‌های UDT تولید می کنیم. مشخصات فنی مخازن هیدروکسید سدیم به شرح زیر است:

  • فشار کاری: هیدرواستاتیک
  • دمای کارکرد: از منفی 0 تا مثبت 50 درجه سانتیگراد
  • حداکثر چگالی محصول: 1.1 کیلوگرم در لیتر.
  • دمای محیط ذخیره سازی توافقی (به عنوان مثال 25 درجه سانتیگراد).
  • حداکثر سطح سیال درون مخزن: 95٪.
  • قطر مخزن از 1250 تا 2900 میلی متر .

ما سیستم های گرمایش و عایق حرارتی را با تطبیق روش های گرمایش و عایق کاری محیط با دمای مورد انتظار مایع ذخیره شده می سازیم. انتخاب روش گرمایش محیط و عایق حرارتی بستگی به خواص مورد نیاز مایع ذخیره شده دارد. ما گرمایش داخلی مخزن را از داخل با کویل یا بخاری داخلی، از بیرون با گرمایش برق با کابل گرمایش ارایه می دهیم.

حفظ دمای محیط مورد انتظار در مخزن با عایق حرارتی موثر تکمیل می شود. ما عایق حرارتی پشم شیشه را ارائه می دهیم.

مخازن ذخیره مواد شیمیایی هگزان

مخازن هگزان مطابق با مستندات و هماهنگی با مشتری در خصوص ویژگی ها و تجهیزات مختلف عملیاتی ساخته می شوند. مشخصات فنی مخزن استاندارد مخازن هگزان عبارتند از:

  • بالاترین فشار کاری: 0.5 بار.
  • فشار تست: 1.25 بار.
  • دمای عملیاتی: از منفی 20 تا مثبت 50 درجه سانتیگراد.
  • حداکثر چگالی محصول: 1.1 کیلوگرم در لیتر.
  • حداکثر سطح سیال درون مخزن: 95٪.
  • قطر مخزن از 1250 تا 2900 میلی متر.

هر مخزن دارای یک تاییدیه با مدارک تایید استفاده صحیح از مواد، ساخت مناسب و بیانیه انطباق با مقررات و استانداردهای قابل اجرا می باشد.

مخازن آمین

مخازن آمین نیز به صورت سفارشی با مشخصات فنی زیر برای کاربران توسط گروه صنعتی سازآب طراحی می گردد:

  • بالاترین فشار کاری: 0.5 بار،
  • فشار تست: 1.25 بار،
  • دمای کار: از منفی 30 تا مثبت 50 درجه سانتیگراد،
  • حداکثر چگالی محصول: 1.1 کیلوگرم در لیتر.
  • حداکثر سطح سیال: 95٪
  • قطر مخزن از 1250 تا 3500 میلی متر.
  • در داخل، محیط توسط یک کویل گرمایش (مایع گرمایش، آب گرم یا بخار) گرم می شود.
  • ژاکت مخزن عایق حرارتی است.

مشخصات فنی مخازن گلیکول

  • بالاترین فشار کاری: 0.5 بار.
  • فشار تست: 1.25 بار.
  • دمای کار: از منفی 20 تا مثبت 50 درجه سانتیگراد.
  • حداکثر چگالی محصول: 1.1 کیلوگرم در لیتر.
  • حداکثر سطح سیال: 95٪.
  • قطر مخزن از 1250 تا 2900 میلی متر.

مخازن اسید سولفوریک

ما مخازن اسید سولفوریک را مطابق با اسناد تایید شده توسط سرویس بازرسی فنی مخازن خورنده و سمی تولید می کنیم. ما مخازن اسید سولفوریک را مطابق با مقررات ملی فعلی یا دستورالعمل های اروپایی تولید می کنیم. ما به خوبی می دانیم که مخازن اسید باید دارای پارامترهایی باشند که حداکثر ایمنی را در استفاده از آنها تضمین کند. به همین  این نوع مخزن باید بر اساس غلظت اسید و دمای ذخیره سازی ساخته شوند.

در فرآیند تولید، ما به مشتریان خود این  اطمینان را می دهیم  که متریال مورد استفاده جهت تولید مخزن اسید سولفوریک، استانداردهای کیفی مورد نیاز را برآورده می کنند. ما تضمین می کنیم که مخازن ما راه حل ایده آلی برای ذخیره سازی ایمن مایعات خورنده و سمی هستند. مخازن اسید سولفوریک دارای مشخصات فنی زیر می باشد:

  • فشار کاری: 0.5 بار (غیر قابل مذاکره)
  • غلظت تا 98% (غیر قابل مذاکره)
  • حداکثر چگالی محصول: 1.85 کیلوگرم در لیتر،
  • دمای کارکرد: تا +75 درجه سانتیگراد (غیر قابل مذاکره)
  • قطر مخزن از 1250 تا 2900 میلی متر (غیر قابل مذاکره)

قیمت مخزن اسید

7

در وب سایت ما توضیحات لازم در ارتباط با انواع مخازن اسید اعم از مخزن فایبرگلاس، مخزن پلی پروپیلن، مخزن استیل و مخازن پلی اتیلن ذخیره سازی انواع اسیدها و مواد قلیایی آورده شده است. بطور کلی قیمت مخزن اسید متاثر از نوع سیال، ابعاد و ظرفیت مخزن، متریال و نرخ ارز، سود تولید کننده، هزینه‌های خط تولید، گرید متریالی مصرفی و ... می باشد.

اگر در جستجوی مخزن اسید بادوام و کاملا آب بندی شده و ایمن هستیدف گروه صنعتی سازآب همواره با ضمانت معتبر در کنار خریداران انواع مخازن اسید می باشد. توانایی تولید مخازن اسید صادراتی نیز در پرونده پروژه‌های اجرایی ما قرار دارد، لیست آن را می توانید از شرکت استعلام نمایید. در ضمن در اینجا به سبب محدودیت نگارش تنها مشخصات فنی تعداد اندکی از مخازن اسید را ارایه نمودیم . برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مخازن ذخیره سازی شیمیایی به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.

 

برچسب ها : مخزن اسید,مخزن پلی پروپیلن

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان