انواع پروفیل سبک و قوطی ستونی به چند دسته تقسیم می شوند؟

پروفیل استیل سبک نوعی از مصالح فلزی است که انواع مختلفی دارد. پروفیل قوطی یکی از این انواع است که در ساخت و ساز استفاده های زیادی از آن می شود. معمولا میلگرد و تیرآهن در سازه بیشتر از پروفیل به کار می رود اما پروفیل نمود ظاهری بیشتری دارد. زیرا شما در طول روز و استفاده از ساختمان نرده های راه پله و فریم های درب و پنجره را مشاهده می کنید. در این مقاله از پروفیل صبا درباره اینکه قوطی پروفیل چیست و پروفیل ها چه انواعی دارند صحبت می کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

قوطی پروفیل چیست؟

پروفیل سبک مصالح ساختمانی فلزی هستند که در طول خود سطح مقطعشان تغییر نمی کند. این سطح مقطع ها بنابر استفاده ای که قرار است از محصول بشود، متفاوت هستند. این محصولات را که از مقاطع فولادی به شمار می روند بر اساس شکل سطح مقطع و کاربرد تقسیم بندی می کنند. در حقیقت تمام مقاطع فولادی پروفیل هستند. اما در صنعت ساختمان سازی پروفیل ها را به دو دسته کلی باز و بسته تقسیم می کنند. همه پروفیل ها از ورق سیاه ساخته می شوند و طبق آنچه پیش تر گفتیم بر اساس شکل کاربرد های مختلفی دارند.

 

تاریخچه قوطی پروفیل استیل سبک در ایران و جهان

در قدیم الایام از چوب برای ساخت فریم درب و پنجره استفاده می کردند. اما به مرور زمان مهندسان مقاطع فولادی توخالی ساختند و کم کم اشکال هندسی متنوعی را به این مقاطع اضافه کردند. استفاده از این محصولات به جای چوب مزایای زیادی دارد، به طور مثال پروفیل استیل سبک وزن بسیار کمتری نسبت به چوب دارند. اوایل فقط برای ساخت درب و پنجره از مقاطع فولادی استفاده می کردند اما اخیرا در بیشتر قسمت های ساختمان و حتی صنعت خودرو سازی نیز اسن محصولات کاربرد دارند.

قوطی پروفیل استیل سبک نخستین بار کجا ساخته شد؟

برای نخستین بار در اواخر قرن ۱۸ ام مقاطع فولادی در اروپا تولید شد. قوطی پروفیل نیز در اوایل قرن نوزده میلادی ساخته شد، حدودا ۱۰۰ سال قبل از استفاده از لوله یعنی در سال های جنگ جهانی دوم. این محصول را برای نخستین بار آلمان تولید کرد و بعد از آن بود که کشورهای آمریکایی و اروپایی آن را تولید نمودند.

 

تاریخچه قوطی پروفیل استیل سبک در ایران

پس از جنگ جهانی دوم جمعیت زمین افزایش پیدا کرد، با افزایش جمعیت ساخت و ساز رونق بیشتری یافت. در این زمان مهندسان کشورمان در ساختمان سازی پروفیل استیل سبک را جایگزین چوب کردند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

اوایل پروفیل مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد اما پس از مدتی در سال ۱۳۴۰ کارخانه سپنتا به منظور تولید پروفیل درایران تاسیس شد. البته پیش از آن نیز در کارگاه کوچکی به مدیریت مهندس فتحی پروفیل تولید می شد. در سال ۱۳۵۰ تولید این پروفیل های استیل سبک به ۸ واحد در سطح کشور رسید. تا سال ۱۳۵۷ تعداد واحد های تولید کننده پروفیل به ۱۱ عدد رسید.

انواع پروفیل استیل سبک بر اساس وزن

ضخامت و ابعاد پروفیل رابطه مسقیمی با وزن آن دارد. هرچه ابعاد و ضخامت محصول بیشتر باشد طبیعتا وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. پروفیل های با ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر در ساختمان های بزرگتر به کار می رود. در این دسته بندی پروفیل ها به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می گردند.

 

پروفیل استیل سبک ساختمانی

این پروفیل ها در ایران طبق استاندارد های اروپایی تولید می شوند و ضخامتشان دو تا چهار میلی متر است.

پروفیل صنعتی

این نوع محصول از ورق های سیاه با ضخامت زیاد ساخته می شود و همبن موجب شده است تا به آن پروفیل سنگین بگویند. پروفیل های صنعتی در سازه های فلزی بزرگ مثل زیر استفاده می شوند:

  • ساخت پل
  • ساخت تابلوهای تبلیغاتی عظیم الجثه
  • ساخت سازه های نظامی
  • ساخت خودرو
  • ساخت شاسی تریلر و نفت کش
  • ساخت میز و صندلی
  • ساخت چارچوب درب و پنجره آهنی
  • ساخت کرکره مغازه و ....

کاربرد پروفیل استیل سبک

این محصول از آنجایی که از استیل ساخته شده است در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است. این مقاومت بالا باعث شده است که این محصول برای صنایع غذایی و دارویی مناسب باشد.

کلام آخر 

در این مقاله از سایت پروفیل صبا قوطی پروفیل استیل سبک را بررسی کردیم و مختصری درباره تاریخچه تولید آن با شما صحبت کردیم. گفتیم که پروفیل ها از لحاظ وزن در دو دسته قرار می گیرند و هر دسته کاربرد مختلفی دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان