پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

آیا می‌دانید پلی اورتان کف چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟ از پلی اورتان کف که به آن کفپوش پلی یورتان نیز گفته می‌شود به عنوان کفپوشی برای محیط‌هایی با تنش سطحی بالا استفاده می‌شود. پلی اورتان کف مناسب‌ترین متریال برای پوشش کف بیمارستان‌ها، سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های آتش نشانی، انبارها، آشپزخانه‎‌های تهیه مواد غذایی، کارخانه‌ها و... است. کفپوش‌های قدیمی با مشکلاتی نظیر عدم مقاومت کافی مواجه بودند.

کفپوش‌های پلی یورتان دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به کفپوش‌های قدیمی دارند. پلی اورتان کف سطح از خوردگی، خط و خراش، ساییدگی و آلودگی محافظت می‌کند. این پوشش‌ها همچنین در محیط‌های اسیدی و بازی مقاومت بالایی دارند. از همین‌رو در اغلب مکان‌ها می‌توان از پلی اورتان برای پوشش دهی کف استفاده کرد.

پلی اورتان کف

از دیگر دلایل استفاده از پلی یورتان کف می‌توان به نمای زیبا و تنوع در رنگبندی این کفپوش‌ها اشاره داشت. یکی از معایبی بزرگی که برخی از کفپوش‌ها دارند، بالا بودن هزینه نصب آن‌ها است. این در حالی است که فرایند نصب و استفاده از پلی اورتان کف بسیار ساده و کم هزینه است. بی‌شک بارها این کفپوش‌ها را در سالن‌های ورزشی یا کف بیمارستان‌ها دیده‌اید. در مکانی مانند بیمارستان بسیار مهم است که کفپوش ایجاد آلودگی نکند به همین خاطر پلی یورتان گزینه مناسبی است. همچنین در سالن‌های ورزشی که کف زمین دائما با ضربات ناشی از توپ و پای ورزشکاران مواجه است، باید از کفپوشی با مقاومت بسیار بالا چون کفپوش پلی یورتان استفاه کرد.

انواع کفپوش پلی یورتان

کفپوش‌های پلی یورتانی دارای انواع متعددی هستند که هر یک بسته به ویژگی های خاص خود، دارای کاربری های متعددی می باشد. در ادامه انواع کفپوش ها و ویژگی های هر یک را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم تا کفپوش مناسبی را خریداری کنید.

پلی اورتان کف ورزشی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پلی یورتان کف، پوشش کف سالن‌های ورزشی است به همین خاطر در میان انواع کفپوش های پلی یورتانی، پلی یورتان ورزشی کاربرد بیشتری دارد. اما چرا از این کفپوش در سالن‌های ورزشی بیشتر استفاده می‌شود؟ همان‌طور که کمی پیش هم اشاره شد این کفپوش ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار هستند به همین خاطر بهترین گزینه ممکن برای کفپوشی سالن های ورزشی به شمار می روند. علاوه بر آن اغلب کفپوش ها پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهند درحالی که پلی اورتان کف براقیت و ظاهر زیبای خود را حفظ خواهد کرد.

کفپوش پلی اورتان صنعتی

از دیگر انواع کفپوش های صنعتی می توان به پلی یورتان صنعتی اشاره کرد. از آنجایی که این نوع کفپوش در برابر مواد شیمیایی چون اسید و باز مقاومت بالایی دارد، بهترین گزینه برای پوشش کف سالن‌های صنعتی است. محیط‌هایی چون آزمایشگاه، کارخانه، تولیدی ها و... را می‌توان با این نوع کفپوش پوشش داد.

کفپوش پلی اورتان صنعتی

انواع کفپوش پلی اورتان صنعتی:

کفپوش پلی یورتان ضد خش

نوعی دیگر از پلی اورتان کف وجود دارد که با عنوان کفپوش پلی اورتان ضد خش شناخته می شود. اگر محیط مستعد خط و خش است، این نوع کفپوش گزینه بسیار مناسبی است. توجه داشته باشید که کارخانه پلی اورتان کف باید تجربه و تخصص بالایی در زمینه تولید این کفپوش ها داشته باشد چراکه این محصولات اگر تست شیمیایی یا مکانیکی خود را پس نداده باشند، ممکن است مقاومت و دوام کافی را نداشته باشند.

پلی یورتان کف ضد جرقه

این نوع کفپوش جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد به همین خاطر مانع از ایجاد جرقه می‌شود. از همین رو در مکان‌های چون انبارهای نگهداری مهمات و مواد منفجره می‌توان از این کفپوش استفاده کرد.

چرا بهتر است از پلی اورتان کف استفاده شود؟

کفپوش‌های پلی یورتانی مزایای زیادی دارند که موجب استفاده بیشتر از آن‌ها شده است. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • انعطاف پذیری بالا
  • براق بودن سطح کفپوش
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • نصب و اجرای ساده
  • قابلیت چسبندگی بالا به سطوح
  • یکپارچه بودن کفپوش و عدم وجود درز
  • برخورداری از خواص آنتی باکتریال
  • برخورداری از خاصیت آکوستیک

پلی اورتان کف چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش های پلی یورتانی در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند. نوع ضدخش یا ضد جرقه آن برای کارخانه ها و انبارها بسیار مناسب است. همچنین سطوح مکان هایی را که زیاد در معرض ضربه هستند نیز میتوان با کمک پلی یورتان کف پوشش داد. با توجه به خاصیت آنتی باکتریال بودن کفپوش های پلی یورتان میتوان از آنها برای پوشش دهی کف راهرو ها و سالن های بیمارستان ها و درمانگاه ها استفاده کرد.

پلی اورتان کف

از دیگر کاربردهای پلی اورتان کف میتوان به پوشش دهی کف پارکینگ های خصوصی و عمومی نیز اشاره داشت. بر اثر اصطکاک لاستیک اتومبیل‌ها با کف پارکنیگ، نیاز است که کفپوش از مقاومت بالایی برخوردار باشد. از همین رو می توان از پلی اورتان کف حتی برای پوشش دهی کف پارکینگ ها نیز استفاده کرد.

قیمت کفپوش پلی یورتان چقدر است؟

با توجه به اینکه برخی از مواد اولیه ساخت این کفپوش‌ها وارداتی هستند، قیمت آن با بالا و پایین شدن نرخ ارز دستخوش تغییراتی می شود. از همین رو بهترین روش برای مطلع شدن از قیمت پلی اورتان کف، استعلام قیمت از یک تولید کننده معتبر است. می توانید با کارخانه های تولید پلی اورتان کف تماس بگیرید و بسته به نوع کفپوش و میزان متراژ مورد نیاز قیمت را استعلام بگیرید.

پلی یورتان کف بهتر است یا کفپوش اپوکسی؟

کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی جزو پرکاربردترین کفپوش ها هستند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند. تفاوت هایی میان ویژگی ها و مشخصات آنها وجود دارد. برای مثال کفپوش های اپوکسی در برابر ضربه و تنش ضعیف تر عمل می کنند درحالی که کفپوش های پلی یورتان مستحکم تر هستند.

از کفپوش پلی یورتان عموما برای کارخانه های تولید کننده لبنیات استفاده میشود چراکه پلی یورتان در برابر لاکتیک اسید مقاومت بالایی دارد اما کفپوش اپوکسی در صورت برخورد با لاکتیک اسید دچار خوردگی شده و رنگ اپوکسی کف  زرد می شود. با همه این تفاسیر پلی اورتان کف گزینه بهتری نستب به کفپوش اپوکسی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان