پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مایکروسافت کار بر روی چارچوب دات نت را در اواخر دهه 90 آغاز کرد. ایده این بود که یک پلتفرم بر اساس کد مدیریت شده ایجاد شود، کدی که بتواند تحت یک محیط زمان اجرا اجرا شود. این امر برای بهبود تجربه توسعه و رهایی مهندسان از مدیریت عملیات امنیتی، مدیریت حافظه فعال و سایر تلاش‌های سطح پایینی که توسعه‌دهندگان C/C++ مجبور به زحمت بودند، مورد نیاز بود.

طراحی سایت

دوران دات نت فریم ورک

اولین نسخه .NET Framework در سال 2002 C# را معرفی کرد، زبانی برای نوشتن کدهای مدیریت شده که طراحی مشابه C++ داشت. این چارچوب به خودی خود کامپیوترها و سرورهای مبتنی بر ویندوز را هدف قرار داده بود. دارای WinForms بود، یک کتابخانه رابط کاربری گرافیکی برای برنامه های دسکتاپ. ASP.NET، چارچوبی برای وب. و ADO.NET برای دسترسی به داده ها. همه این عناصر توسط Common Language Runtime (CLR) برای کامپایل و اجرای کد مدیریت شده هدایت شدند.

برای متحد کردن توابع مختلف، دات نت یک کتابخانه کلاس فریمورک (FCL) ارائه کرد که شامل کتابخانه کلاس پایه (BCL)، کتابخانه شبکه، کتابخانه اعداد و موارد دیگر بود.

از آن زمان، این فریم ورک چندین بار تکرار شده است که شامل به‌روزرسانی‌های زمان اجرا، سیستم‌های گرافیکی جدید دسکتاپ (WPF)، API برای برنامه‌های کاربردی سرویس‌گرا (WCF) و موارد دیگر می‌شود.

دوران NET CORE

در سال 2014، مایکروسافت با ارائه .NET Core، یک نسخه جدید بین پلتفرمی، سازگار با فضای ابری و منبع باز از چارچوب، تغییر چشمگیری در راه وجود دات نت اعلام کرد. NET Core در سال 2016 عرضه شد و به فناوری اصلی تبدیل شد که برای پروژه‌های .NET جدید در نظر گرفته می‌شود. به تدریج، مایکروسافت شروع به انتقال خدمات موجود برای کار با Core کرد. برخی از پورت‌های رسمی مانند Windows Communication Foundation (WCF) که پورت‌های رسمی دریافت نکردند، با جایگزین‌هایی جایگزین شدند که از انجمن تهیه شده بودند.

همچنین، در سال 2016، مایکروسافت Xamarin را خریداری کرد که قبلاً یک فناوری اختصاصی برای توسعه تلفن همراه چند پلتفرمی بود و آن را نیز منبع باز کرد.

مایکروسافت در دسامبر 2018 به حرکت به سمت "شفافیت بین تیم محصول و جامعه" و بنیاد ارائه ویندوز منبع باز (WPF)، فرم های ویندوز و چارچوب های WinUI ادامه داد.

دوران دات نت 5 و نت 6

در می 2019، این شرکت انتشار بزرگی را اعلام کرد که اکوسیستم را به هم پیوند می‌دهد: قرار بود همه عناصر دات‌نت در پلتفرم توسعه دات‌نت 5 قرار بگیرند. در بخش های از طراحی سایت شبیه دیجی کالا یا طراحی سایت شبیه دیوار یا طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال از این تکنولوژی استفاده شده بود، در حالی که به دلیل COVID-19 تغییراتی در برنامه ایجاد شد، پلتفرم توسعه یکپارچه .NET 5 سرانجام در نوامبر 2020 معرفی شد. جانشین .NET Core 3.1 و .NET Framework 4.8، .NET 5 نظم بخشی به تکه تکه شدن جهان دات نت است و ویژگی های زیادی برای ساخت برنامه های کاربردی در ویندوز، لینوکس، macOS، iOS، watchOS، Android، tvOS یا استفاده از WebAssembly ارائه می دهد. این پلتفرم دارای API های جدید، ویژگی های زبان و قابلیت های زمان اجرا است. همچنین، دات نت 5 شامل ASP.NET Core، Xamarin، Entity Framework Core، WPF، WinForms و ML.NET است.

پلت فرم NET5

نحوه سازماندهی پلت فرم دات نت با انتشار .NET 5 منبع: وبلاگ دات نت

در حالی که دات نت 5 پایه های یکپارچه سازی را تنظیم کرد، جدیدترین نسخه دات نت 6 قسمت های نهایی آن را در نوامبر 2021 ارائه کرد و ویژوال استودیو 2022 در همان روز منتشر شد. این یک پلت فرم یکپارچه برای ساخت پروژه ها در محیط های ابری، مرورگر، اینترنت اشیا، موبایل و دسکتاپ است که همه را قادر می سازد از کتابخانه های دات نت، SDK و زمان اجرا استفاده کنند.

پلت فرم توسعه یکپارچه دات نت 6

پلت فرم توسعه یکپارچه دات نت 6. منبع: مایکروسافت

یکی از برجسته ترین ویژگی های دات نت 6، .NET MAUI (واسط کاربری اپلیکیشن چند پلتفرمی) است که به عنوان چارچوب بین پلتفرمی برای توسعه برنامه های بومی دسکتاپ و موبایل با C# و XAML عمل می کند.

جدا از اینکه .NET 6 آخرین مرحله یکپارچه سازی است، می تواند به موارد زیر افتخار کند:

عملکرد بهتر با کاهش زمان اجرای پروژه، زمان تأخیر و استفاده از حافظه.

API برای HTTP/3، پردازش JSON، ریاضیات و دستکاری مستقیم حافظه.

امنیت بهبود یافته با پشتیبانی از طرح رمزگذاری OpenSSL 3 و ChaCha20Poly1305.

نسخه پایدار و پشتیبانی طولانی مدت به مدت 3 سال.

جدول نسخه های NET Core و پشتیبانی را نشان می دهد

جدول نسخه های NET Core و پشتیبانی را نشان می دهد. منبع: نرم افزار Rishabh

علاوه بر همه اینها، این اولین نسخه ای است که از Apple Silicon (سیستم عامل مک Arm64) پشتیبانی می کند و از ویندوز Arm64 پشتیبانی می کند.

در پاراگراف‌های زیر تا حدی به موارد جدید در NET 6 خواهیم پرداخت. اطلاعات بیشتر را در پست وبلاگ مایکروسافت بیابید.

ساخت سایت

پلت فرم توسعه دات نت چیست؟

دات نت در چهار رنگ ارائه می شود: NET Framework، .NET Core، Xamarin و Universal Windows Platform (UWP).

این پیاده سازی ها به صورت ترکیبی پلت فرم توسعه دات نت نامیده می شوند. هر یک از آنها شامل چارچوب ها و کتابخانه هایی برای ساخت برنامه های مختلف است.

.چارچوب خالص

دات نت فریم ورک که در سال 2002 منتشر شد، اولین و قدیمی ترین پیاده سازی این پلتفرم است. این شامل سه مدل برنامه اصلی - WPF، فرم های ویندوز، فرم های ASP.NET - و کتابخانه کلاس پایه است.

Windows Presentation Foundation (WPF) یک چارچوب رابط کاربری است که استفاده می شود

برای ایجاد رابط های گرافیکی در درجه اول برای برنامه های کاربردی کلاینت دسکتاپ در سیستم عامل ویندوز. WPF از قابلیت های Extensible Application Markup Language (XAML) استفاده می کند.

Windows Forms یک کتابخانه کلاس رابط کاربری گرافیکی در .NET Framework است. فرم های ویندوز برای توسعه برنامه های دسکتاپ با گرافیک غنی استفاده می شود که به روز رسانی و استقرار آسان است.

ASP.NET در حالی که دو جزء قبلی برای مهندسی دسکتاپ طراحی شده اند ASP.NET برای توسعه وب سایت های پویا و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. Common Language Runtime (CLR) در هسته آن وجود دارد که به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد تا کد ASP.NET را با استفاده از زبان های مختلف دات نت بنویسند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

کتابخانه کلاس پایه (BCL) رایج ترین عملکرد مانند کلاس ها در فضاهای نام را ارائه می دهد و هسته کتابخانه کلاس چارچوب (FCL) است، مجموعه ای از رابط های قابل استفاده مجدد، کلاس ها و انواع مقادیر که به طور نزدیک با Common Language Runtime (CLR) یکپارچه شده اند. ). ترکیب FCL و CLR چارچوب دات نت را تشکیل می دهد. کتابخانه کلاس پایه همچنین شامل ADO.NET، فناوری دسترسی به داده است که توسط توسعه دهندگان برای دسترسی به پایگاه های داده استفاده می شود.

از آنجایی که .NET Framework فقط از دستگاه های مبتنی بر ویندوز پشتیبانی می کند، نیاز به یک بسته بین پلت فرمی وجود داشت.

نحوه پیاده سازی AltexSoft را بیاموزید

یک بخش وبلاگ با استفاده از NET Framework

NET Core

.NET Core در سال 2016 منتشر شد. این یک بازسازی چند پلتفرمی از NET Framework است. برخلاف نسخه قدیمی، مهندسان اکنون می‌توانند از محصول در لینوکس و macOS استفاده کنند و برنامه‌هایی ایجاد کنند که لزوماً به خانواده ویندوز مرتبط نیستند. هدف سیستم جدید تسخیر فضای ابری است زیرا برخی از ارائه دهندگان مانند Digital Ocean مبتنی بر لینوکس هستند. دات نت Core نه تنها کراس پلتفرم است، بلکه نسخه های مختلف آن را نیز می توان در کنار هم روی یک دستگاه نصب کرد. NET Core شامل ASP.NET Core و Universal Windows Platform (UWP) است.

ASP.NET Core بازسازی ASP.NET است که اتفاقاً یک چارچوب ماژولارتر از نسخه قبلی خود بود. ASP.NET Core به شما این امکان را می دهد که باطن موبایل، برنامه های وب و خدمات را بسازید. همچنین کراس پلتفرم است و روی OS X، Windows و Linux اجرا می شود.

در NET 6، ASP.NET Core بسیاری از ویژگی‌های جدید از جمله Hot Reload را می‌شمارد که امکان اعمال تغییرات در فایل‌های منبع C#، Visual Basic و CSS را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد یا بازسازی برنامه (برنامه در حین به‌روزرسانی در حال اجرا است) می‌کند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان