پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : ایران بخش اعظمی از چرخ اقتصاد خود را به واسطه ی وارداتی که از سایر کشورها انجام میدهد میچرخاند. کشور ایران بیشتر با کشورهای پاکستان ، ترکیه ، چین و دبی در تعامل است.

 

ایران یکی از جمله کشورهایی است که بخش اعظمی از چرخ اقتصاد آن به واسطه وارداتی که از سایر کشورها انجام میدهد میچرخد. در حال حاضر کالاهای بسیار زیادی در ایران وجود دارند که توسط برندهای خارجی تولید شده و از طریق واردات، مورد استفاده مصرف کننده نهایی در ایران قرار میگیرند. بخش اعظمی از وارداتی که به ایران صورت میگیرد مربوط به لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی است. در این بخش قصد داریم تا در خصوص حجم واردات ایران اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بدانید بیشترین حجم واردات ایران از سمت چه کشورهایی صورت میگیرد، از این رو پیشنهاد میکنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

 

واردات کالا از پاکستان

یکی از جمله کشورهایی که بخش قابل توجهی از واردات ایران را به خود اختصاص داده است پاکستان است. عمده محصولاتی که از پاکستان به ایران وارد می شود شامل برنج، گلابی، انبه، دانه کنجد، گوشت گاو و شتر و وسایل پزشکی است. باتوجه به اینکه ایران و پاکستان مرز مشترک زیادی با هم دارند و از نظر اعتقادات مذهبی و فرهنگی نیز اشتراکات بسیاری بین مردم این دو کشور وجود دارد، امید است در سال های آینده در کنار واردات صورت گرفته از این کشور بتوان سهم صادرات به پاکستان را نیز به حد مطلوبی افزایش داد.

واردات کالا از ترکیه

ترکیه نیز یکی دیگر از کشورهایی است که سهم قابل توجهی از واردات ایران را به خود اختصاص داده است. ترکیه را یکی از جمله قطب های مهم تجاری در جهان به حساب می آورند. اقتصاد این کشور بیشتر بر روی محصولات کشاورزی شامل فندوق، زیتون، بادام، پسته، گندم، گیلاس و جو استوار است. از ترکیه به عنوان یکی از شرکای تجاری قدیمی ایران یاد می شود. از نظر حجم وارداتی که از این کشور به ایران وارد می شود میتوان ترکیه را چهارمین کشور دانست. از جمله مواردی که از ترکیه به ایران وارد می شود میتوان به موز سبز، گندم دامی، چوب و مواد چوبی و لوبیای سویا اشاره کرد.

حمل و نقل بین المللی

واردات کالا از چین به ایران از مسیر دبی

بدون شک میتوان چین را اصلی ترین شریک تجاری ایران دانست. بسیاری از کالاهایی که همینک در منازل هر یک از ایرانیان مورد استفاده روزمره قرار میگیرد یا به طور کامل ساخت کشور چین است، یا تحت لیسانس برندهای معتبر جهانی در کشور چین ساخته می شوند. با توجه به شرایط خاصی که حمل بار از چین دارد، بخشی از وارداتی که از چین انجام می شود از مسیر دبی عبور می کنند. بسیاری از بازرگانان تمایل دارند تا محصولات وارداتی خود را از طریق کشتی باربری ابتدا به دبی برده و سپس از آنجا به ایران ارسال کنند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که تجار مایلند تا بجای حمل بار مستقیم از چین، از روش غیر مستقیم استفاده کنند عبور از تحریم های بین المللی است. دلیل دیگری که تجار را مایل می سازد تا از مسیر دبی کالاهای خود را به ایران برسانند معافیت هایی است که واردات دریایی و کالاهای ته لنجی از آن برخوردار می شوند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک از روش غیر مستقیم تا 70 درصد کمتر از روش مستقیم است. 

واردات با باکس

واردات کالا به ایران از دبی

باتوجه به موقعیت استراتژیکی که شهر دبی از آن برخوردار است و همچنین پیشرفت های چشمگیری که این شهر طی چند ده سال گذشته کرده است، بسیاری از تجار بین المللی مایلند تا از مسیر دبی کالاهای خود را به سراسر جهان صادر کنند از این روست که به دبی، دروازه تجارت با کشورهای خارجی نیز گفته می شود.  

یکی از جمله مزایایی که دبی برای تجار به خصوص تجار ایرانی در نظر گرفته است، عدم نیاز به پرداخت هزینه ترخیص است. همچنین نزدیکی دبی به بنادر ایران سبب شده است تا تجار بتوانند در کمترین زمان ممکن کالاهای خود را از این شهر به ایران منتقل کنند.

بیشترین کالاهایی که از دبی به ایران وارد می شوند را پوشاک، پارچه و لوازم آرایشی به خود اختصاص داده اند. امارات متحده عربی پس از چین دومین کشوری است که بیشترین مرادوات تجاری را با ایران دارد و یکی از جمله مهمترین دلایل این امر اعمال قوانین فوب در زمان ارسال بار به ایران است. در صورتی که نمیدانید فوب چیست پیشنهاد میکنیم مقاله هایی که در این خصوص نوشته شده است را مطالعه کنید تا در زمانی که قصد داشتید از دبی جنسی را به ایران وارد کنید بتوانید با استفاده از قوانین فوب کالای خود را سالم و با ضمانت بیشتری در ایران تحویل بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان