پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

چراغ روغن در داشبورد خودرو یک نشانگر است که نمایانگر وضعیت روغن موتور می ‌باشد. وظیفه اصلی این چراغ، هشدار دادن به راننده در صورتی است که سطح روغن موتور کم است یا فشار روغن در موتور نامناسب است. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل روشن شدن چراع روغن خودرو بپردازیم و نکاتی را در این مورد بیان کنیم. 

هنگامی که موتور خودرو را روشن می ‌کنید، چراغ روغن به طور کوتاه روشن می ‌شود تا مطمئن شود سیستم روغن موتور در حال کار است. پس از چند ثانیه، اگر همه چیز به درستی عمل کند، چراغ روغن خاموش می‌شود. اگر هنگام روشن بودن موتور چراغ روغن روشن بماند یا پس از روشن کردن موتور روشن شود، این موضوع ممکن است به مشکلی در سیستم روغن موتور مربوط باشد.

مشکلات مختلفی می ‌توانند منجر به روشن ماندن چراغ روغن شوند، مانند کمبود روغن، خرابی سنسور روغن، خرابی پمپ روغن یا مشکلات در مدار برقی خودرو وغیره. توصیه می شود این مشکلات توسط یک تکنسین متخصص بررسی شوند.

تعمیرگاه رنواتوماتیک ، نمایندگی رنو غرب تهران خدمات مختلف تعویض روغن – تعمیر موتور – تعمیر گیربکس و... را ارائه می دهد . رنواتوماتیک همچنین تعمیرگاه مگان غرب تهران و تعمیرگاه ساندرو غرب تهران می باشد . 09198833088

دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو

روشن شدن چراغ روغن خودرو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و نشانگر مشکلاتی در سیستم روغن و موتور خودرو باشد. در ادامه برخی از دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو بیان می کنیم.

1.    کمبود روغن

یکی از علل اصلی روشن شدن چراغ روغن، کمبود روغن موتور است. اگر سطح روغن در موتور به حدی کم شود که فشار روغن در سیستم کاهش یابد، چراغ روغن روشن می ‌شود. در این صورت، باید سطح روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را افزایش دهید.

2.    کثیفی فیلتر روغن

فیلتر روغن مسئول تصفیه روغن موتور است و جلوگیری و از ورود ذرات و آلودگی‌ ها به روغن جلوگیری می کند. در صورتی که فیلتر روغن کثیف باشد، عبور جریان روغن از طریق فیلتر محدود می ‌شود و فشار روغن کاهش می ‌یابد که ممکن است باعث روشن شدن چراغ روغن شود.

3.    مشکل در سیستم روغن 

مشکلاتی مانند نشت روغن، بسته نشدن صحیح درب مخزن روغن، خرابی در پمپ روغن و سنسور فشار روغن می ‌توانند باعث روشن شدن چراغ روغن شوند. این مشکلات به دلیل کاهش فشار روغن در سیستم روغن ‌ریزی رخ می‌ دهند.

4.    خرابی سنسور فشار روغن

سنسور فشار روغن در موتور مسئول اندازه‌ گیری فشار روغن است. اگر سنسور فشار روغن خراب شود یا به طور سحیح عمل نکند، ممکن است چراغ روغن روشن شود.

چگونه از روشن شدن چراغ روخن خودرو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از مشکل روشن شدن چراغ روغن خودرو و حفظ سلامت سیستم روغن ‌ریزی و موتور، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

1.    بررسی سطح روغن موتور

مطمئن شوید که سطح روغن موتور در محدوده صحیح قرار دارد. اگر سطح روغن کم است، آن را به میزان مناسب برسانید. همچنین بررسی کنید که آیا روغن موتور تمیز  است و آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.

2.    تعویض منظم روغن و فیلتر روغن

رعایت برنامه تعویض روغن و فیلتر روغن بسیار مهم است. این کار باعث حفظ کیفیت روغن و عملکرد بهینه‌ سیستم روغن ‌ریزی می ‌شود. توجه به راهنمایی ‌های تولیدکننده خودرو درباره‌ زمان تعویض و نوع روغن و فیلتر مناسب برای خودرویتان بسیار مهم است.

3.    بررسی و عیب یابی سیستم روغن خودرو

توصیه می شود به صورت دوره‌ای، سیستم روغن‌ ریزی را بررسی کنید تا از وجود نشتی ‌ها، کثیفی فیلتر روغن، خرابی در پمپ روغن و سنسور فشار روغن و هر گونه مشکل دیگر مطلع شوید. در صورت تشخیص هر گونه مشکل، به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و جهت برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

4.    بررسی سیستم الکتریکی

چراغ روغن به وسیله‌ سیستم الکتریکی خودرو کنترل می ‌شود. از این رو بررسی و عیب ‌یابی سیستم الکتریکی و اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح سنسور فشار روغن و بخش های مرتبط با آن بسیار مهم است. در صورت تشخیص مشکل در سیستم الکتریکی، سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

5.    بررسی سیستم روانکاری

وجود مشکل در سیستم روانکاری می ‌تواند باعث روشن شدن چراغ روغن شود. یکی از دلایل معمول این مشکل، فشار کم روغن در سیستم است. بررسی کنید که فشار روغن در محدوده مطلوب قرار دارد و در صورت لزوم، سیستم روانکاری را بررسی و تعمیر کنید.

توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن نشانه‌ ای از مشکلات جدی می ‌باشد و توصیه می‌ شود به طور سریع اقدام به بررسی و تعمیر آن نمایید تا از آسیب به موتور خودرو جلوگیری شود. 

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با برخی از دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو آشنا کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان