پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

امروزه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیاری از افراد از نبود دندان و یا پوسیدگی شدید دندان رنج می برند. روش های زیادی برای جایگزین کردن دندان وجود دارد از جمله دندان مصنوعی، بریج دندان و ایمپلنت دندان. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود.

تفاوت ایمپلنت، بریج و دندان مصنوعی

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روش های جدید جایگزین کردن دندان ایمپلنت دندان است که به دلیل ثابت بودن و جای گذاری در استخوان فک محبوبیت زیادی دارد. ایمپلنت دندان از یک پایه که معمولا از جنس تیتانیوم است ساخته می شود تاج یا روکش دندان با استفاده از یک جز کوچک به نام اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل می شود. و بعد از پیوند پایه ایمپلنت با استخوان فک روکش دائمی بر روی اباتمنت نصب می شود.

شاید برایتان جالب باشد : ایمپلنت دندان چیست ؟ 

مزایای ایمپلنت دندان 

  • ایمپلنت های دندانی مشابه دندان های طبیعی عمل کرده و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.
  • مراقبت از ایمپلنت های دندانی همانند دندان های طبیعی به راحتی قابل انجام است.
  • طول عمر ایمپلنت های دندانی بالای 20 است و برخی از این ایمپلنت های نیز گارانتی مادام العمر دارند.
  • میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی 98% است که این میزان موفقیت آن را به عنوان بهترین جایگزین دندان تبدیل کرده است.

بریج دندان چیست؟

برای جایگزینی دندان های از دست رفته و پر کردن جای خالی دندان ها می توانید از روش بریج دندان استفاده کنید. بریج  ناحیه بدون دندان را با تشکیل پل و قرار گرفتن روی دندان های کناری کامل می کند. بریج ها اغلب در هر دو طرف که دندان های پایه وجود دارند پوشیده می شوند.

بریج دندان

مزایای استفاده از بریج دندان 

  • مانع از جابجایی دندان های اطراف می شود و از کج شدن و انحراف دندان های سالم جلوگیری می کند.
  • از فشار بیش از حد به دندان های سالم و کناری جلوگیری می کند.
  • فرآیند جویدن را سهل و آسان می کند.
  • ساختارصورت و فک را حفظ می کند

بریج دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بریج دندان بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که یک واحد دندانی را از دست داده باشید. و از دندان های کناری به عنوان پل بتوانید استفاده کنید. از طرفی یکی از معایب استفاده از بریج این است که برای نگه داشتن آن باید دندان های کناری تراش داده شوند تا بتواند بریج را نگه دارند.

دندان مصنوعی چیست؟

یکی از قدیمی ترین و اولین روش های جایگزین دندان های از دست رفته بوده که با گذشت زمان و روی کار آمدن روش های جدید باز هم در برخی از شرایط مورد استفاده قرار می گیرد. دنچر یا دندان مصنوعی پروتز متحرک می باشد که می تواند تمام دندان فک را یا بخشی از آن را پوشش دهد. دندان مصنوعی با توجه به ساختار لثه و دهان شما طراحی می شود و بر روی لثه ها قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت یا دندان مصنوعی 

دندان مصنوعی

مزایای دندان مصنوعی 

  • هزینه ساخت دندان مصنوعی بسیار پایین تر از روش های کاشت دیگر است به همین دلیل برخی از افراد دندان مصنوعی را برای جایگزین کردن دندان های خود انتخاب می کنند.
  • زمان آماده شدن و ساخت دندان مصنوعی سریع تر از روش های دیگر انجام می گیرد.

معایب دندان مصنوعی 

  • دندان مصنوعی از لحاظ ظاهری شبیه دندان های طبیعی عمل نمی کند. از طرف دیگر دندان های مصنوعی نیاز به مراقبت و نگه داری بیشتری هستند.
  • یکی از ایراد های اصلی دندان مصنوعی متحرک بودن آن است که در برخی از اوقات به دلیل تحلیل لثه و یا تغییر حالت فک دندان مصنوعی می تواند از جای خود خارج شود.
  • امکان شکسته شدن دندان مصنوعی به هر دلیلی بیشتر از سایر روش های کاشت دندان است.

مقایسه ایمپلنت دندان بریج و دندان مصنوعی 

روش های کاشت دندان و جایگزین های آن در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی این امکان را به فرد می دهد که انتخاب دقیق و متناسب خود را داشته باشد. به طور کلی سه روش برای جایگزین دندان های از دست رفته و یا پوسیده شده وجود دارد در این قسمت به تفاوت ایمپلنت دندان بریج و دندان مصنوعی بررسی خواهیم کرد:

  • ایمپلنت دندان بر خلاف روش های دیگر همچون بریج یا دندان مصنوعی ثابت بوده ومتحرک نیست پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و همین امر باعث ثبات استخوان فک شده و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.
  • هزینه دندان مصنوعی وبریج دندان نسبت به ایمپلنت دندان کمتر بوده و برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه های کاشت ایمپلنت دندان را ندارند گزینه ای خوبی محسوب می شوند.
  • طول عمر ایمپلنت های دندان نسبت به روش های کاشت دندان مصنوعی و بریج دندانی بسیار زیاد است به طوریکه ایمپلنت دندان در برخی از برند ها دارای گارانتی مادام العمر است که این نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی بسیار با دوام هستند.
  • روش بریج دندان فقط برای یک دندان از دست رفته قابل استفاده است از طرفی باید دندان های کناری، دندان از دست رفته سالم باشند تا بتوان از آن ها به عنوان پل استفاده کرد اما در روش کاشت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی نیاز به تراش دندان نیست.
  • دندان مصنوعی و بریج دندان در برابر فشار و ضربه بسیار آسیب پذیر هستند به طوری که ممکن است بر اثر فشار وارد شده بشکنند اما در روش ایمپلنت دندان پایه های آن در استخوان فک قرار گرفته و همانند ریشه های دندان طبیعی عمل می کند.

کلام  آخر

روش های جایگزین کردن دندان در حال حاضر به سه روش دسته بندی می شوند روش های دندان مصنوعی یا همان دنچر و بریج دندانی با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ایمپلنت دندان در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. ایمپلنت دندان که به عنوان محبوب ترین روش جایگزین دندان امروزه در کلینیک های دندانپزشکی استفاده می شود از سایر روش های معرفی شده در این مقاله کاربردی تر است. یکی از اصلی ترین ویژگی های کاشت ایمپلنت دندان میزان موفقیت بالا و همچنین طول عمر زیاد آن است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. اگر دندان از دست رفته دارید ایمپلنت دندان روشی بسیار کارآمد تر از سایر روش های دیگر است و از طرف جامعه دندانپزشکان برای کسانی که واجد شرایط آن هستند پیشنهاد می شود.

منابع »  A Dental Implant or a Bridge

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان