همه چیز در ارتباط با پوکه ساختمانی

مهمترین کاربرد پوکه معدنی در ساخت و ساز برای کف سازی و شیب بندی ساختمان میباشد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سنگ پومیس یا پوکه ساختمانی از فوران آتشفشان ها تشکیل میشود، به همین خاطر است که پوکه ساختمانی یک ماده آتشفشانی به شمار میرود که بخاطر خواص و ویژگی هایی که دارند ذاتا با طبیعت سازگار هستند. ضد حریق، عایق صدا، مقاومت بالای مکانیکی و وزن کم را می توان از ویژگی های پوکه های حاصل شده از آتشفشان دانست. پوکه های معدنی ساختمانی را در سازه های ساختمانی مانند؛ کفپوش، دیوارها، بتون ستون ها، بین طبقات، شیب بندی پشت بام و کف سازی و از این قبیل فعالیت ها مورد استفاده قرار می دهند.

نحوه تشکیل پوکه ساختمانی از آتشفشان ها

زمانی که گدازه های آتشفشان با آب یا یک مکان مرطوب برخورد میکنند به سرعت سرد میشوند و به شکل پوکه در می آیند. این اتفاق اغلب در آتشفشان هایی رخ میدهد که نزدیک به آب و یا زیر آب هستند. هنگامی که ماگمای گرم با آب تماس پیدا می کند، خنک سازی سریع و فشار سریع تحت فشار با کاهش نقطه جوش گدازه، حباب ایجاد می کند. خنک شدن سنگ زیر نقطه ذوب سنگ بدین معناست که وقتی سنگ پس از تماس با آب تقریباً بلافاصله به حالت جامد تغییر می کند، حباب ها درون آن محبوس می شوند.

در حالت کلی مراحل شکل گیری سنگ پوکه معدنی به صورتهای زیر خلاصه می شود:

  1. اصطکاک و فشار های عمق زمین مواد موجود را ذوب می کند
  2. به علت فشار بسیار زیاد عمق زمین، مواد مذاب به سمت سطح زمین حرکت می کنند
  3. برخورد مواد مذاب به سطح زمین در مناطق سرد، مرطوب و یا پوشیده از آب
  4. سرد شدن ناگهانی مواد مذاب
  5. حبس شده گاز های آتش فشانی و ایجاد حباب و تخلخل در مواد مذاب جامد شده
  6. تشکیل پوکه معدنی اماده برای استخراج و مصرف

در نظر داشته باشید که سنگ پوکه بسیار ناهموار و بسیار متخلخل میباشد و هنگام برداشتن بسیار سبک است به همین خاطر پوکه تنها سنگی است که در واقع تا زمان غرقاب شدن روی آب شناور خواهد ماند. این نکته را هم در نظر بگیرید که باتوجه به اینکه پوکه های معدنی متفاوتی داریم، ترکیب معدنی پوکه به نوع ماگمایی بستگی دارد که پوکه را تشکیل می دهد.

بافت اسفنجی موجود در پوکه های ساختمانی از چیست؟

زمانی که پوکه های معدنی تشکیل میشوند، پس از خروج این مواد گداخته و داغ در معرض هوای سرد قرار می گیرند. گاز درون این مواد به سرعت خارج شده و باعث حفره حفره شدن این سنگ می شود و این حفره ها بعد از سرد شدن بر روی سنگ یک بافت اسفنجی را تشکیل می دهد. همین بافت اسفنجی که پوکه دارد باعث شده تا در صنعت ساختمان سازی، بهداشت و پاکیزه گی، کشاورزی، صنعت صنایع تصفیه آب و…. از پوکه استفاده کرد. 

مزیت پوکه معدنی به سایر مصالح ساختمانی

پومیس در دمای 1000 درجه سانتی گراد و در برابر حرارت مقاوم می باشد به همین خاطر در صنایع ذوب فلزات و ریخته‌گری به عنوان سرباره‌گیر و نگهداری حرارت پاتیل‌ها در حد مورد نیاز بسیار مناسب می‌باشد. از طرفی دیگر مواد شیمیایی و اسیدها بر آن بی‌اثرند.

2- به دلیل تخلخل و قدرت جذب و نگهداری بالای پومیس، در تهیه خاک‌های مخصوص برای پرورش گل و کلا کشاورزی مصرف می‌شود.

3- باتوجه به خنثی بودن، پوکه معدنی تاثیری بر فرآورده نهایی ندارد. از این رو، پوکه معدنی جزو لیست فرآورده‌های مجاز شیمیایی و غذایی در آمریکا می‌باشد.

4- این قطعات از نظر غیر قابل احتراق بودن در سطح قطعات دیواره گچی می‌باشند. تقریبا 10 درصد وزنی پومیس منبسط شده در تولید این نوع محصولات به کار برده می شود.

5- قطعات حاوی پومیس منبسط شده اغلب 70 درصد نیز قابل دسترسی است. این قطعات هم می‌توانند خودشان به صورت عایق باشند، مثل عایق سقف و هم اینکه مواد دیگری به صورت ورقه روی آنها را بپوشاند.

6- ورق عایق شامل کلیه ورقهای پیش ساخته گچ پومیس می باشند. این ورق در سقف و قسمت داخلی سقف و در دیوارهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پوکه معدنی در ساخت و ساز

پوکه معدنی در ساختمان سازی بسیار مورد استقبال پیمانکاران قرار گرفته است. از جمله کاربردهایی که در ساختمان دارد عبارت است از: 

1- پلاسترهای ساخته شده معمولی

2- پلاسترهای ویژه

3- عایق‌های پرکننده بنایی

4- آجرهای عایق صوتی

5- پوشش های سقف و عایق کاری کف

6- یکی دیگر از کاربردهای مهم پوکه در کف سازی در ساختمان میباشد. پوکه های معدنی مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارند و طول عمر پوکه در مقابل دیگر ماده های ساختمانی همچون فوم بتن بیشتراست و پوکه در برابر فوم بتن به این زودی ها نشست ندارد.

7- پوکه معدنی در ساخت شیب ساختمان، شیب پشت‌بام، کف ساختمان، ساخت شیب حیاط، ساخت شیب بین طبقات و… نیز پرکاربرد است و به دلیل وزن کم و تخلخل بالا موجب می‌شود تا وزن ساختمان کاهش بیابد و ساختمان عایق سرما و صوت شود.

9- مصرف پوکه معدنی در ساخت بلوک و دیوارهای آماده که سرعت ساختمان سازی را هم بالا می‌برد..

10-استفاده از پوکه معدنی در تزئین دیوارهای داخلی و خارجی از دیگر مصارف پوکه معدنی ساختمانی میباشد که به دلیل رنگ بندی های متنوع پوکه بسیار هم پرطرفدار است.

11- استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن، که میتوان در چیدن دیوارها، ساخت نمای بیرونی و درونی ساختمان، شناژ بندی ساختمان از ین بتن ها استفاده کرد

جمع بندی: 

از آنجایی که رشد شهرها و افزایش جمعیت باعث شده است تا مردم به ساختمان های آپارتمانی بیشتر روی بیاورند و پیمانکاران و ساختمان سازان به دلیل زلزله خیز بودن مناطق مختلف در کشور به فکر استفاده از سازه ها و مصالحی هستند که هم دارای مقاومت باشند و درعین حال هم وزن سبکی داشته باشند، در همین راستا پوکه معدنی که به عنوان پوکه ساختمانی نیز معرفی میشود به دلیل ویژگی های بارزی چون مقاومت بالا و تحمل پذیری که در برابر فشار خارجی دارد و در مقابل وزن کمی هم دارد در ساخت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی پوکه به سبب ویژگی های عایق بودن در برابر سرما،گرما و صوت به عنوان یک عایق مناسب در ساختمان به کارگرفته می شود. این سنگ به دلیل اینکه عایق رطوبت است برای مناطق مرطوب گزینه مناسب بحساب می آید. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان