پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ضد عفونی کردن آب استخر یکی از اقدامات و موارد مهمی می باشد که باید به آن توجه شود. آب استخر به طور مستقیم با پوست بدن در ارتباط است؛ در نتیجه در صورتی که این آب آلوده باشد می تواند باعث ایجاد بیماری های پوستی در افراد شود. از این رو ضد عفونی کردن و تمیز کردن آن در حفظ سلامت بدن افرادی که از استخر استفاده می کنند بسیار موثر است. ما در این مطلب قصد داریم به ضد عفونی کردن استخر و برخی از نکات و راه های آن بپردازیم.

برخی از راه های ضد عفونی کردن آب استخر 

1.    استفاده از کلر

کلر همواره یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین ضد عفونی کننده های استخر بوده است که می توان از آن برای نگهداری و تمیز نگه داشتن استخر استفاده کرد.استفاده از کلر باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا می شود و همچنین مواد شیمیایی که از محیط و یا شناگران وارد آب می شود را از بین برده و محیط استخر بسیار امن تر می کند. علاوه بر این کلر از رشد جلبک ها در استخر نیز جلوگیری می کند.

2.    استفاده از برم

برم شباهت زیادی با کلر دارد و از آن نیز جهت ضد عفونی کردن استخر استفاده می شود. اما استفاده از برم برای ضد عفونی کردن استخر هزینه بیشتری نسبت به کلر دارد.

تفاوت مهمی که میان برم و کلر وجود دارد این است که برم بوی بسیاری کمتری در ایجاد می کند و کمتر باعث تحریک شدن چشم می شود. اما کلر در تغییر ساختار آلاینده های آب عملکرد بهتری دارد و اکسید کننده بهتری است.

برم برای ضد عفونی کردن وان ها و استخر های گرم نیز استفاده می شود و بسیار پایدار است. توجه داشته باشید که در صورت آلرژی به کلر قصد استفاده از برم را دارید، این امر راه حل مناسبی نیست زیرا برم ساختار شیمیایی نزدیکی به کلر دارد. برم در بازار به صورت مایع، قرص و گرانول یافت می شود و می توانید آن را تهیه کنید.

3.    استفاده از سیستم UV

استفاده از سیستم uv روشی است که در آن استخر بدون استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی می شود. در این روش با استفاده از یک چراغ که دارای اشعه ماوراء بنفش می باشد میکرو ارگانیسم هایی که در آب استخر وجود دارند از بین می روند. توجه داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش به طور مستقیم بر روی شناگران تابیده نمی شود و خطری برای آن ها وجود ندارد.

4.    استفاده از کلرزن نمکی

در این روش با استفاده از یک ژنراتور، یک فرآیند شیمیایی به نام الکترولیز رخ می دهد که ضد عفونی کننده را از محلول آب و نمک جدا کرده و آن را وارد آب استخر می کند.

ویژگی مهمی که در این روش وجود دارد این است که توانایی بازیافت خود را نیز دارد. به این صورت که پس از این آب توسط ضد عفونی کننده ، ضد عفونی می شود، دوباره به نمک تبدیل می شود و این پروسه از ابتدا آغاز می شود.

توجه داشته باشید که این روش برای ضد عفونی کردن استخر هایی که دارای دیواره فلزی می باشند توصیه نمی شود؛ زیرا استفاده از نمک منجر به فرسایش فلز می شود و به مرور زمان مشکلات زیادی را در ساختار استخر ایجاد می کند.

5.    استفاده از ازن

ازن از برخرود اتم های اکسیژن با مولکول های آن به وجود می آید و یک گاز معدنی می باشد. استفاده از ازن در استخر ها به دو صورت یونیزاسیون با ولتاژ بالا و استفاده از اشعه ماوراء بنفش می گیرد.

اغلب اوقات از یونیزاسیون برای تولید ازن جهت ضد عفونی کردن استخر استفاده می شود؛ زیرا استفاده از این روش هزینه های کمتری را در بر می گیرد و مقرون به صرفه تر است. در این روش یک ژنراتور به سیستم گردش استخر متصل می شود و با استفاده از مولکول های اکسیژن موجود در آب ازن تشکیل می دهد و سپس آب را ضد عفونی کرده و باکتری ها و ویروس هایی که در آن وجود دارد را از بین می برد.

خوب است بدانید که ازنی که در نهایت وارد آب استخر می شود و شناگران در معرض آن قرار می گیرند غلضت بسیار پایینی دارد و به سلامت آن ها آسیبی وارد نمی کند.

6.    استفاده از یونیز کننده ها

یکی دیگر از روش های ضد عفونی کردن استخر استفاده از یونیز کننده ها می باشد. یونیز کننده ها یون های فلزی سنگین مانند مس و نقره می باشند که با رها کردن آن ها در آب استخر، باکتری ها و جلبک هایی که در آن وجود دارد از بین می روند. البته این پروسه به زمان بر است و به آرامی انجام می شود.

توجه داشته باشید که در صورتی که قصد دارید از این روش جهت ضد عفونی کردن استخر خود استفاه کنید، پس از انجام آن نیاز است از مواد شیمیایی مانند کلر و مواردی که در بالا ذکر شده استفاده کنید تا آب استخر تمیز بماند و پس از مدت کوتاهی دچار آلودگی نشود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با برخی از راه های ضد عفونی کردن استخر آشنا کنیم. 

شوفاژ لطفی ، بیش از 3 دهه در زمینه فروش تجهیزات استخر در کرج سابقه داشته و انواع تجهیزات و مواد مصرفی مورد نیاز استخرها را به سراسر کشور ارسال می نمایند. 

کارشناسان شوفاژ لطفی خدمات مشاوره ساخت استخر در تهران را نیز به متقاضیان ساخت یا نوسازی استخر ارائه می دهند.

۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴

www.tmilotfi.ir

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان