ضرورت مشخص‌شدن ایده اقتصادی دولت برای پس از مذاکرات

مذاکرات با عربستان سعودی دارای فرصت‌هایی است؛ اما ایده اقتصادی دولت پس از مذاکرات مشخص نیست و رایزن اقتصادی ایران در کشورهای مختلف باید بیشتر فعال باشند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مصطفی صادقی، روزنامه‌نگار و کارشناس علوم سیاسی پیرامون دوسالگی دولت سیزدهم بارزترین وجه دولت رئیسی موضوع سیاست خارجی دانست و گفت: سفر رئیسی به آمریکای لاتین بازار ۷۰۰ میلیون‌نفری را فعال خواهد کرد و از بعد سیاست خارجی نسبت این سه کشور با آمریکا دارای اهمیت است.

وی افزود: ۱۲ سفر خارجی رئیس‌جمهور بااهمیت تلقی شده و این شکل از سیاست خارجی به نسبت سیاست خارجی دولت گذشته توانسته راهگشا باشد و توانسته زمین‌های بازی را تکثیر کند و معطوف به غرب و شرق نشده است.

این روزنامه‌نگار اظهار کرد: در کشورهای منطقه مانند بحرین و مصر اتفاقات مهمی در حال افتادن است؛ لذا سیاست خارجی از بارزترین وجوه این دولت است.

وی افزود: دولت گذشته تمام موضوعات داخلی و اقتصاد کشور را به سیاست خارجی گره زد و قصد داشت به‌عنوان تنها راه موجود فشار به حاکمیت وارد کند و دولت امروز کشور وابسته به سیاست خارجی را تحویل گرفته است.

کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه مدت‌ها شاهد این چالش میدان و دیپلماسی بودیم و وقتی مذاکرات شروع می‌شود بسیار صحبت‌ها راجع به میدان بوده است ادامه داد: در ادامه سیاست‌ورزی دولت رئیسی در سیاست خارجی درگیر تلاطم‌های هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای است.

وی افزود: یکی از مسائلی که دولت رئیسی توانست امتیاز بگیرد همین بحث میدان است؛ یعنی برقراری نسبت درست بین میدان دیپلماسی است.

صادقی تصریح کرد: بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی توجه به میدان است و با این قدرت میدان عربستان پای میز مذاکره آمده است و اصلاً توافقات مصر، بحرین و عربستان و شورای خلیج‌فارس از موضع ضعف نبوده است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: باتوجه‌به نسبتی که طیف نزدیک به جریان غرب‌گرا با غرب داشت و می‌توانست با دنیا حرف بزند دولت فعلی به این نتیجه رسید اگر برجام دستاوردی می‌داشت در همان دولت گذشته ارائه شده بود.

وی افزود: رسیدن به نتایج مذاکرات دشوار شده است، دولت سیزدهم به جایگزین‌های برجام معطوف شد و برنامه‌ریزی‌ها بدون درنظرگرفتن توافق برجام صورت گرفت و در زمین‌های دیگر نقش‌آفرینی داشت.

کارشناس علوم سیاسی گفت: بر اساس پایه‌ریزی گذشته سیاست داخلی کشور هنوز معطوف به سیاست خارجی ایران است.

وی ضمن اشاره به اینکه باید برای سیاست خارجی طرحی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم افزود: مذاکرات با عربستان سعودی دارای پیامدها و فرصت‌هایی است و سایر کشورها به میدان آمدند؛ اما ایده اقتصادی دولت پس از مذاکرات مشخص نیست در حالیه رایزن اقتصادی ایران در کشورهای مختلف باید بیشتر فعال باشند.

صادقی با بیان اینکه دولت گذشته نیز با برجام نتوانست دستاوردی داشته باشد اظهار کرد: اگر دولت سیزدهم قرار است در دو سال آینده نتایج کوتاه‌مدت دوره اول را برداشت کند باید راهبرد این موارد را در ارتباط با کشورهای مختلف مشخص کند.

وی افزود: سفره مردم و تورم خطرناک‌ترین موضوع برای دولت فعلی است؛ ولی ادراک تورم از سوی مردم مهم است؛ ممکن است افرادی در پی رسیدن به توافق باشند؛ لذا همین اتفاق برجام برای دولت فعلی نیز می‌افتد و از سویی دشمن در پی التهاب کردن جامعه ایران است.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان