پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

 

سال 2022 برای همه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین سال خیلی سختی بود و در سال گذشته میلادی بیت کوین، تقریباً 65 درصد از مارکت‌کپ خود را از دست داد. علاقه‌مندان به حوزه کریپتو نیز تجربه شوک اتفاقاتی نظیر سقوط قیمت "ترا لونا"(Terra Luna)، ورشکستگی صرافی بزرگ FTX و شرایط اقتصادی موجود را پشت سر گذاشتند.

با این حال همه چنین سوالاتی را از خود می‌پرسند: در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ آیا قیمت بیت کوین باز هم رشد خواهد کرد؟ یا اینکه همانند سال 2022 قیمت آن سقوط خواهد کرد؟ در ادامه این مقاله تحلیلی، شما را نسبت به تمامی احتمالات ممکن در مورد قیمت بیت کوین طی سال جاری آگاه خواهیم ساخت. چشم‌انداز پیش روی بیت کوین چیست و آیا پادشاه رمز ارزها مجدداً ارزش خود را باز خواهد یافت؟

 

دیدگاه‌های صعودی درباره قیمت بیت کوین

در 21 فوریه 2023، بیت کوین برای اولین بار طی شش ماه گذشته روی سطوح قیمتی نزدیک به 25.000 دلار معامله می‌شود و تا زمان نگارش این مقاله، حجم معاملات روزانه بیت کوین بالغ بر 27 میلیارد دلار است. همراه با واکنش مثبت بیت کوین نسبت به بهتر شدن شرایط اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاران مجدداً اعتماد خود را نسبت به بازار اعتماد بدست می‌آورند. با رشد تقریباً 14 درصدی بیت کوین در هفته گذشته، حالا سرمایه‌گذاران در انتظار تثبیت قیمت آن در سطوح بالای 30.000 دلار و رشد هرچه بیشتر قیمت این ارز هستند.

ذکر این نکته ضروری است که پس از گذشتن قیمت بیت کوین از محدوده کلیدی 16.800 دلاری، این ارز سیگنال‌هایی از رشد قیمت از خود نشان داد که از آن زمان تا کنون شاهد افزایش سرعت در این روند صعودی هستیم. اکنون ببینیم که اندیکاتورهای تحلیلی تکنیکال چه آینده‌ای را برای بیت کوین متصور هستند:

میانگین متحرک یک ساعته همگرایی/واگرایی (MACD) – شتاب بیشتری را در محدوده صعودی از خود نشان می‌دهد. شاخص قدرت نسبی( RSI) در نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین به دلار – بالاتر از 90 قرار دارد. حد حمایت روی قیمت 23.000 دلار و حد مقاومت روی قیمت 22.900 دلاری است.

از دلایل خوشبینی کارشناسان نسبت به بیت کوین این است که سال آینده، سالی است که بیت کوین رویداد هاوینگ (Halving) را پیش رو دارد. رویدادی که در آن هر چهار سال یکبار پاداش ماینرهای بیت کوین نصف می‌شود( یعنی درآمد ماینرها به ازای هر بلوک به 3.125 بیت کوین می‌رسد). رویداد هاوینگ روی کاهش عرضه تأثیر می‌گذارد، و از همین رو می‌تواند اتفاق خوبی برای بیت کوین باشد. در گذشته نیز هاوینگ، نشانه بسیار خوبی مبنی بر شتاب گرفتن قیمت بیت کوین بوده است.

پس با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که رویدادهای هاوینگ در گذشته توانسته زمینه صعودی بلندمدتی را برای قیمت بیت کوین ایجاد کند. رویداد هاوینگ بیت کوین با رویکرد کاهشی آن به تورم ارتباط مستقیم داشته و باعث کاهش عرضه بیت کوین داشته و منجر به رشد هرچه بیشتر قیمت آن خواهد شد و نیز به این خاطر که بیت کوین ارزی دیجیتال و غیرمتمرکز است، و بانک‌ها و یا دولت‌ها نمی‌توانند در میزان انتشار و عرضه آن دخل و تصرفی داشته باشند؛ در نتیجه مقدار مشخصی برای عرضه کلی بیت کوین درنظر گرفته شده است.

دلیل دیگری که می‌توان در رشد قیمت بیت کوین در سال 2023 مؤثر دانست، افزایش اخیر نرخ بهره فدرال رزرو به میزان 25 واحد است، این افزایش نرخ بهره که نسبت به دفعات قبلی از شدت کمتری برخوردار بود به بیت کوین کمک کرد تا روند صعودی خود را حفظ کرده و عملکرد بهتری را نسبت به دیگر انواع دارایی از خود نشان دهد.

مضاف بر اینکه، سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین یا به اصطلاح «نهنگ‌های بیت کوین»، باز هم در حال جمع‌آوری بیت کوین از بازار هستند و طبق اطلاعاتی که سایت Santiment از بازار جمع‌آوری کرده، نهنگ‌های بیت کوین چیزی بین 1.000 تا 10.000 واحد بیت کوین در کیف پول‌های خود ذخیره کرده‌اند که این امر نشان از آن دارد این سرمایه‌گذاران در حال پر کردن کیف پول‌های خود هستند و همین امر می‌تواند نشان دهنده این باشد که قیمت بیت کوین بالاتر نیز می‌رود.

 

آیا سال 2023 سال سقوط مجدد بیت کوین خواهد بود؟

تعداد دیگری از سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ نیز هستند که نظر متفاوتی در مورد بیت کوین داشته و یقین دارند که در آینده‌ای نه چندان دور، قیمت بیت کوین سقوط خواهد کرد. آنها معتقدند که این رالی، در اصل یک "تله بازار گاوی"(bull trap) بزرگ است و نه یک "بازار گاوی"(bull run) واقعی. «مارک موبیوس»(Mark Mobius)، مؤسس میلیاردر "شرکت سرمایه‌گذاری موبیوس و شرکا(Mobius Capital Partners)، افت قیمت شدیدی را برای سال 2022 پیش بینی کرده و گفته بود که قیمت بیت کوین حتی می‌تواند تا محدوده 10000 دلار نیز سقوط کند.

همینطور سرمایه‌گذار دیگری به نام، «متیو سیگل»(Matthew Sigel)، که رئیس بخش تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در شرکت سرمایه‌گذاری "ون‌اِک" VanEck است، پیش ‌بینی کرده که قیمت بیت کوین تا ۱۲۰۰۰ دلار نیز کاهش یافته و دلیل آن را قیمت‌های بالای حامل‌های انرژی می‌داند.

مضاف بر اینکه، پیش ‌بینی بانک جهانی "استاندارد چارترد"(Standard Chartered) مبنی بر اینکه در سال 2023 قیمت بیت کوین می‌تواند تا 5.000 دلار سقوط کند نیز جای بسی تعجب دارد.

به عقیده کارشناسان افزایش نرخ بهره و سیاست های پولی شدیدتر، به بیت کوین اجازه رشد قیمت سریع را در آینده‌ نزدیک نخواهد داد. در چنین بازار نامطمئنی، سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری و یا خرید دارایی‌های پرریسکی مانند بیت کوین را ندارند. و کسانی که بیت کوین نگه داشته‌اند، ممکن است جایگاه‌های معاملاتی خود را رها کرده و با فروش دارایی خود مجدداً فشار بی‌موردی را در بازارها بوجود آورند.

 

نگاه سرمایه‌گذاران هندی به بیت کوین در سال 2023

حال با توجه به پیش ‌بینی‌های متفاوتی که در مورد بیت کوین وجود دارد، سرمایه‌گذاران رمزارزی هندی، می‌بایستی چه رویکردی را اتخاذ کنند؟ با وجود چنین شرایط نامطمئنی که بر بازار حاکم است، شاید بجای هر اقدامی که احتمالاً منجر به متحمل شدن ضررهای شدیدی شود، اکنون بهترین زمان برای رصد دقیق تغییرات قیمت بیت کوین باشد. حتی کارشناسان حوزه کریپتو هندی معتقدند که وضعیت فعلی سرمایه‌گذاران کریپتویی، حالت انتظار و نظاره است و هرگونه اقدامات آتی را می‌بایستی با دقت انجام داد.

«دیلیپ سینبرگ»(Dileep Seinberg)، بنیانگذار و مدیر شرکت "مافین پی"(MuffinPay)، بر این عقیده است که: تغییرات قیمت بیت کوین به عوامل کلان اقتصادی از جمله عوامل نگرانی در مورد تورم و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و دیگر بانک‌های مرکزی در دنیا بستگی دارد. به غیر از این موارد، کم شدن ترس سرمایه‌گذاران از آهستگی روند و یا رکود اقتصادی نیز ممکن است بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد.

به نظر وی در سال 2023 سرمایه‌گذاران هندی می‌بایستی که در مورد سرمایه‌گذاری روی بیت کوین محتاط باشند، زیرا سال جاری همچنان سرشار از احتمالات مختلف است و سرمایه‌گذاران نباید بی‌گدار به آب بزنند.

بنیانگذار صرافی KoinX، یعنی«پونیت آگاروال»(Punit Agarwal)، معتقد است که تورم و رکود، از اصلی‌ترین مواردی هستند که سرمایه‌گذاران رمزارزی در سال 2023 نیز می‌بایستی به آن توجه داشته باشند. و می‌گوید در عوض سرمایه‌گذاران برای کسب سود در بلند مدت باید برنامه‌های سرمایه‌گذاری سیستماتیک منظم یا (Systematic Investment plan – SIP) را در خصوص بیت کوین انتخاب کنند.

از سوی دیگر، عده‌ای از کارشناسان بازار نسبت به قیمت بیت کوین خوشبین هستند. نظر «راج کارکارا»(Raj Karkara)، مدیر اجرایی صرافی "زی پی"(ZebPay)، نسبت به بیت کوین کاملاً مثبت است. وی گفت: فاندامنتال‌های بیت کوین فارغ از شرایط بازار، همچنان محکم و پابرجا مانده است."او همچنین به یکی از تحقیقات انجام شده توسط شرکت "گلس نود"(Glassnode) که اطلاعات مربوط به بازار را جمع‌آوری می‌کند، اشاره کرد که نشان می‌دهد نزدیک به 60 درصد از بیت کوینی که در چرخه بازار است، در سال 2022 جابجا نشده و سرمایه‌گذاران بلندمدت همچنان نسبت به بیت کوین خوشبین هستند.

کارکارا می‌گوید اگر روند اقتصاد کلان هیچگونه ساز مخالفی را نزند، بیت کوین می‌تواند در سال 2023 مجدداً افزایش قیمت داشته باشد. و بر این عقیده است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای کریپتو قبل از اینکه در مورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال تصمیم بگیرند، باید کاملاً در مورد اصول تکنیکال و فاندامنتال یک دارایی تحقیقات لازم را انجام دهند. و همچنین، عمل به یک برنامه‌ سرمایه‌گذاری سیستماتیک (SIP) می‌تواند سرمایه‌گذاران را در پشت سر گذاشتن نوسانات بازار یاری نماید.

 

جمع‌بندی

دیدگاه‌ها و پیش بینی‌های مختلفی اعم از نزولی و صعودی در مورد بیت کوین وجود دارد و تنها زمان مشخص خواهد کرد که قیمت بیت کوین در آینده چه مقدار خواهد بود. بیت کوین که به خاطر ماهیت ارتجاعی خود مشهور است، پتانسیل بالایی را برای بازیابی قیمت خود دارد. چندین کارشناس با سابقه طی دهه گذشته پیش بینی کرده‌اند که حباب بیت کوین به زودی خواهد ترکید. با این حال، بیت کوین هنوز هم دوستداران بسیاری دارد و توانسته تا ثروت قابل‌توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران نماید.

 

برچسب ها : بیت کوین,تتر,ارز دیجیتال,رمز ارز,دلار

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان