پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

برای نوشتن یک متن اجاره نامه کوتاه باید به نکات حقوقی و جزئیات آن بسیار توجه داشته باشید. اجاره نامه نوعی قرارداد حقوقی می باشد و دلیل نوشتن آن پیشگیری از مشکلات حقوقی احتمالی در آینده می باشد. خیلی وقت ها مشکلات زیادی بین مستاجر و صاحب ملک به وجود می آید که اغلب به دلیل عدم رعایت موارد حقوقی در قرارداد مابین آنها می باشد. اجاره نامه از چندین بخش مختلف تشکیل می شود که برای تنظیم و نوشتن هر بخش آن باید به جزئیات و نکات حقوقی و قانونی آن بخش توجه زیادی کرد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی انواع اجاره نامه و چگونگی تنظیم یک اجاره نامه مطابق با قوانین و همچنین به بررسی دستور تخلیه فوری مستاجر می پردازد. شما می توانید برای تنظیم اجاره نامه خود از یک وکیل ملکی و یا وکیل قراردادها که دارای اطلاعات حقوقی کافی در این زمینه می باشد مشورت بگیرید تا به دلیل فقدان این اطلاعات در تنظیم اجاره نامه در آینده با مشکلی روبرو نشوید.همچنین می توانید برای مشاوره و تنظیم قرارداد اجاره نامه توسط وکیل مجرب و متخصص عقد قرارداد از گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با ما تماس بگیرید.

 

انواع اجاره نامه

اجاره نامه شامل سه نوع دستی، بنگاهی و رسمی یعنی به صورت اسناد رسمی می‌باشد.

اجاره نامه دستی بین موجر و مستاجر به صورت توافقی و دستی نوشته و امضا می‌شود. چنانچه که‌ بین طرفین اختلافی به وجود آید این اجاره نامه از نظر قانونی قابل پیگیری می‌باشد اما مراحل قانونی آن بسیار دشوار و زمانبر می‌باشد.

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر نکته ای را متذکر می شود که برخلاف باور غلطی که بین مردم وجود دارد اجاره نامه ای که با کد رهگیری در دفاتر مشاورین املاک تنظیم می شود یک قرارداد رسمی نیست و از حیث عادی بودن تفاوتی با قرارداد اجاره ای که در خانه یا محل کار یا توسط یک وکیل بین طرفین تنظیم می شود ندارد بنابراین چنانچه طرفین تمایل به داشتن سند و مدرکی قوی و رسمی برای اجاره دارند، راه حل حضور در دفتر ثبت اسناد رسمی و تنظیم اجاره نامه رسمی است.

تنظیم اجاره نامه در دفتر اسناد رسمی مانند مزیت هایی که همه ی اسناد رسمی از حیث اعتبار و پشتیبانی های قانونی از جمله غیر قابل تردید و انکار بودن دارند سند رسمی اجاره نامه نیز مانند سایر اسنادرسمی قابلیت اجرا از طریق اداره اجاره ی اسنادرسمی را دارد.این امتیاز ویژه در مورد وصول مطالبات قرارداد اجاره و تخلیه مستاجر طبق قانون، بیشتر نمود پیدا می کند.

اجاره نامه رسمی که همان ثبت اجاره در دفترخانه می‌باشد و تفاوت آن با اجاره نامه دستی و بنگاهی رسمی بودن سند است. اگر میخواهید بدانید هزینه تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی چقدر هست باید بدانید که قیمت ثبت اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی از بنگاه ها پایین تر است و هر ۴ سال یک بار توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود اما اغلب مورد استقبال مردم نمی‌باشد.

 

مدارک لازم جهت سند اجاره نامه 

            ⁃          اصل شناسنامه مالک و مستاجر

            ⁃          اصل کارت ملی مالک و مستاجر

            ⁃          اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره

            ⁃          اصل بنچاق ملک مورد اجاره

 

دستور تخلیه

گاهی وقتی قرارداد اجاره ای بین موجر و مستاجر عقد می شود بین آن ها اختلافاتی به وجود می آید که موجر خواستار تخلیه ملک خود از طرف مستاجر می باشد. این اختلافات ممکن است قبل از اتمام تاریخ انقضای قرارداد و یا حتی بعد از آن پیش بیاید. هنگامی که مالک با این اختلافات مواجه می شود، برای تخلیه ملک خود از سوی متصرف، باید برای دریافت دستور تخلیه اقدام کند.

 گروه وکلای دیده بان حقوق امیر مطابق با قانون روابط بین موجر و مستاجر تنظیم شده در سال 1376 شرایط قانونی عقد اجاره را اینگونه بیان می کند:

-           اجاره نامه باید دارای مدت زمان باشد و اگر فاقد مدت باشد معتبر نیست.

-           اجاره نامه باید در دو نسخه تنظیم شده باشد.

-           هم موجر و هم مستاجر باید هر دو نسخه اجاره نامه را امضا کنند.

-           دو نفر به عنوان شاهد باید هر دو نسخه اجاره نامه را امضا کنند.

اگر شرایط فوق در قرارداد تنظیمی رعایت شده باشد و همچنین مدت اجاره نیز به پایان رسیده باشد و مستاجر از تخلیه ملک امتناع کند، مالک می تواند برای تخلیه ملک خود اقدام به اخذ دستور تخلیه کند. اما اگر این شرایط در تنظیم اجاره نامه رعایت نشده باشد و یا مدت زمان اجاره هنوز به پایان نرسیده باشد مالک برای تخلیه ملک خود باید اقدام به دریافت حکم تخلیه مستاجر کند که در ادامه تفاوت های دستور تخلیه و حکم تخلیه  و نحوه اجرای دستور تخلیه را هم بررسی می کنیم.

9

نحوه اجرای دستور تخلیه

برای گرفتن دستور تخلیه مستاجر، اگر ملک مورد اجاره مسکونی باشد مالک باید به شورا حل اختلاف محلی که ملک خود در آن واقع شده است مراجعه کند و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی دعوای خود را به شورا تقدیم کند.

اما اگر ملک مورد اجاره تجاری باشد، مالک باید به دادگاه عمومی محلی که ملک خود در آن واقع شده است مراجعه کند و درخواست دستور تخلیه را مطرح نماید.

پس از صدور دستور تخلیه از طرف شورا حل اختلاف و یا دادگاه، این دستور ظرف مهلت 24 ساعت به متصرف یا همان مستاجر ابلاغ می شود و مستاجر از زمان ابلاغ دستور تخلیه حداکثر سه روز برای تخلیه کردن ملک مورد اجاره فرصت دارد. 

باید توجه داشته باشید تنها زمانی این دستور اجرا می شود که صاحب ملک پول پیش دریافت کرده از مستاجر را به او پرداخت کرده باشد و رسید پرداخت خود را به شورا حل اختلاف و یا دادگاه ارائه کرده باشد. در غیر این صورت دستور تخلیه اجرا نمی شود.

 

دستور تخلیه با قرارداد عادی و رسمی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در صدور دستور و یا حکم تخلیه نوع قرارداد بین موجر و مستاجر می باشد. چنانچه قرارداد اجاره به صورت دستی نوشته شده باشد یا اگر در دفتر املاک تنظیم شده باشد و در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم و امضا نشده باشد، مالک می تواند برای تخلیه ملک مورد اجاره دستور تخلیه فوری را از مراجع قضایی خواستار باشد و همانطورکه گفته شد دستور تخلیه فوری نیازی به اجرائیه ندارد.

اما چنانچه قرارداد اجاره در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت شده باشد، مالک برای تخلیه ملک خود باید اقدام به اخذ حکم تخلیه نماید و اگر دادگاه حکم را به نفع وی صادر کرد، موجر باید حکم اجرائیه بگیرد که این حکم دارای ده روز مهلت اعتراض برای مستاجر می باشد.

 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر همیشه توصیه می کند که برای تنظیم و عقد قرارداد اجاره نامه از حضور یک وکیل  ملکی مجرب در این زمینه بهره ببرید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید. اما چنانچه پس از عقد قرارداد دچار اختلاف شدید و یا خواستار دستور تخلیه می باشید می توانید برای مشاوره با گروه وکلای دیده بان حقوق امیر پس از هماهنگی با شماره 09124726641 به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان