تهران با کمبود آب روبه رو است

دومینوی بحران آب در ایران حالا به تهران رسیده و موضوع خشکسالی حیات پایتخت را تهدید می‌کند. گویا وضعیت منابع آبی به حدی نگران‌کننده است که برخی ادعا می‌کنند کشت بهاره در تهران یعنی خودکشی.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بر اساس اعلام وزارت نیرو میزان آب پشت سدها و بارندگی تهران در پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب با افت ۳۳ و ۳۶ درصدی مواجه شد. موضوعی که بیش از هر زمانی تهران را به بحران آب نزدیک می‌کند.

این بحران به قدری بغرنج به نظر می‌رسد که برخی کارشناسان این ادعا را مطرح می‌سازند که کشت بهاره در تهران تفاوتی با خودکشی آبی ندارد. آن‌ها حتی می‌گویند برای کشت بهاره دیگر آبی نداریم.

از سوی دیگر، تنها راهکار برای رفع این مشکل به حفر چاه‌ها بازمی‌گردد. چاه‌هایی که دیگر تاب و توانی برای آن‌ها نمانده و اگر آبی هم داشته باشند چندان باکیفیت نیست. حتی در برخی مناطق نظیر راه‌آهن تهران- تبریز باعث فرونشست زمین شده‌اند.

بحران آب به دلیل کشت بهاره است؟

اما آیا کشت بهاره منجر به بحران آب تهران و در واقع خودکشی آبی می‌شود؟

در همین زمینه رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران به تجارت‌نیوز گفت: زمین‌های کشاورزی تهران بیشتر در نزدیکی ورامین و شهریار تجمع دارند. بخشی از باغات تهران نیز در منطقه لواسانات قرار گرفته‌اند. این مناطق سهمیه‌ای از آب سدهای تهران نمی‌برند. بنابراین نمی‌توان گفت که آب سدهای تهران برای مصارف کشاورزی و زراعی و کشت بهاره از بین می‌رود.

محمدرضا مرتضوی اظهار کرد: در این مناطق بیشتر از آب چاه‌ها استفاده می‌شود. در واقع باغداران و کشاورزان این مناطق سهمیه‌ای از آب شرب تهران نمی‌برند.

او افزود: همچنین حجم محصول زیر کشت آن قدری بالا نیست که تهران از لحاظ آب‌بری و بحران آب شرایطی شبیه به خوزستان پیدا کند. در واقع در پایتخت گندم، ذرت یا علوفه به شکل چشمگیری کشت نمی‌شود. بیشتر، باغات دائمی تهران هستند که آن‌ها هم از محل سیستم‌های آبیاری نوین و توسط چاه‌های موجود تامین می‌شوند.

فاضلاب‌ها باعث فرونشست زمین شدند؟

مرتضوی درباره راهکارهای موجود برای مقابله با بحران آب تهران تاکید کرد: پاک‌سازی، سالم‌سازی و به‌سازی فاضلاب‌های تهران در مقطع کنونی می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر امکان پالایش آب‌های سطحی وجود داشته باشد، می‌توان کمک بزرگی به مسئله آب تهران کرد.

وی تشریح کرد: فاضلاب‌های تهران جواهر بزرگ، اما گمشده تهران هستند. به جای اینکه از آن به‌عنوان یک ثروت استفاده شود، تبدیل به یک دردسر شده‌اند.

این فعال صنفی درباره مسأله فرونشست زمین نیز تأکید کرد: بخشی از فرونشست زمین مربوط به همین فاضلاب‌ها می‌شود. مشخصاً بخشی از بحران آب تهران به همین موضوع حفر بی‌رویه چاه و بی‌توجهی به فاضلاب‌ها بازمی‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان