پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دستگاه استرچ پالت یکی از دستگاه‌های جدید بسته‌بندی است که در دو دهه گذشته اختراع‌ شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی با این دستگاه توسط نایلون استرچ یا به‌عبارتی‌دیگر توسط پلاستیک استرچ به دور پالت پیچیده می‌شوند. این دستگاه یک دستگاه مقرون‌به‌صرفه برای بسته‌بندی است و طرفداران بسیاری زیادی در صنعت بسته‌بندی دارد.

دستگاه استرچ پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

استرچ پالت نام انگلیسی یک دستگاه پرکاربرد است که از دو واژه stretch و به دنبال آن pallet تشکیل‌ شده است. واژه اولی معنی کشش می‌دهد و واژه دومی منظورش از یک قطعه چوبی یا پلاستیکی است که محصولات و مواد روی آن برای جابه‌جایی آسان‌تر قرار می‌گیرند.

این دستگاه با کشش و پیچش سلفون به دور محصولات و اشیا باعث بسته‌بندی آن‌ها در کنار همدیگر به‌صورت فشرده می‌شود. این کار جابه‌جایی محصول را بسیار آسان کرده و ایمنی فیزیکی آن را نیز تا حدودی فراهم می‌کند. از طرفی از ورود رطوبت و گرد و غبار نیز تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند؛ امروزه در صنعت بسته‌بندی از این دستگاه استفاده‌های بسیاری می‌شود.

انواع دستگاه stretch pallet

دستگاه stretch pallet ازلحاظ کاربرد به دو نوع دستگاه‌های دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند که در زیر توضیحات بیشتری در رابطه با هر دو دستگاه آورده شده است.

دستگاه استرچ پالت دستی

این دستگاه یک دستگاه ساده مکانیکی است و در آن از هیچ قطعه برقی و الکترونیکی استفاده‌ نشده است. این دستگاه به‌ صورت یک دسته یا پایه نگه‌دارنده ساخته می‌شود. این مدل در شرکت‌های کوچک بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد و یک محصول مقرون به صرفه برای کسب‌وکارهای نه‌چندان بزرگ است.

دستگاه استرچ پالت اتوماتیک

این دستگاه برخلاف دستگاه‌های بالا از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و در آن از قطعات برقی استفاده‌ شده است. این دستگاه استرچ پالت از دستگاه‌های دستی گران‌تر است و در چند مدل در بازار وجود دارد. مدل‌های این دستگاه از لحاظ کارکرد و از لحاظ مکانیزم مورداستفاده با همدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ اما همه آن‌ها وظیفه پیچش سلفون به دور پالت و محصول را به عهده‌ دارند. انواع این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • استرچ پالت صفحه گردان
  • استرچ فرودگاهی
  • استرچ پالت دروازه‌ای

8

این مدل دستگاه stretch pallet صفحه گردان برای وزن‌های بالا حدود 1 الی 3 تن ساخته‌ شده است و نسبت به دستگاه‌های دروازه‌ای مقرون‌به‌صرفه تر است. این دستگاه حساس است و راننده لیفتراک باید همیشه‌ مراقب آن باشد. همچنین این دستگاه محدودیت بسته‌بندی دارد و در یک ساعت 12 عدد محصول را می‌تواند بسته‌بندی کند. دستگاه stretch pallet فرودگاهی یکی دیگر از مدل‌های stretch pallet است که مناسب برای مکان‌های تجاری، فرودگاه و مکان‌های حمل بار است. این دستگاه برای اجسام خیلی بزرگ کاربرد ندارد و نسبت به مدل‌های دیگر فانتزی‌تر است.

مدل دیگر stretch pallet مدل دروازه‌‎ای است که از لحاظ وزن محصول محدودیتی ندارد و هر محصولی با هر ابعادی را می‌تواند بسته‌بندی کند. این مدل دستگاه stretch pallet نسبت به مدل‌های دیگر گران‌تر است و سرعت آن برای اجسام متوسط بالا بوده و میانگین آن 25 عدد در هر ساعت است. درصورتی‌که در این دستگاه از نوار نقاله برای بسته‌بندی استفاده شود، سرعت بسته‌بندی حتی بالاتر نیز می‌رود و تعداد بیشتری از محصولات را در ساعت بسته‌بندی می‌کند.

قسمت‌های مختلف stretch pallet

همان‌طور که گفته‌شده این دستگاه در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که بسته به مدل مورداستفاده ممکن است اجزای آن فرق کند. مثلاً در مدل‌های صفحه گردان یک شاسی که روی یک صفحه گردان قرار دارد به همراه یک ستون میله‌ای که سلفون روی آن متصل است به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. همچنین دو عدد موتور الکتریکی و قطعات تابلو نیز در این مدل دستگاه وجود دارند که هرکدام وظیفه خاص خود را به عهده‌ دارند.

در مدل فرودگاهی این دستگاه که یک مدل کوچک‌تر است بازوی متحرکی وجود ندارد و فقط قطعه‌ای از دستگاه که بسته یا محصول روی آن قرار دارد به حرکت در می‌آید. در مدل دروازه‌ای پالت استرچ هم صفحه زیرینی وجود ندارد و در آن دکل وظیفه حرکت به سمت بالا و پایین و همچنین حرکت گردشی را دارد که این حرکت توسط موتورهای الکتریکی انجام می‌شود.

انواع مواد برای بسته‌بندی در stretch pallet

در استرچ پالت از مواد گوناگونی برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. بسته به نوع محصول و جنس محصول ممکن است از مواد گوناگونی برای بسته‌بندی استفاده شود اما به‌صورت کلی از دو نوع ماده:

بیشتر برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. در ادامه توضیحاتی در رابطه با هر دو ماده آمده شده است.

نایلون استرچ برای بسته‌بندی

نایلون استرچ نوعی نایلون شفاف است که خاصیت کششی، چسبندگی و همچنین الاستیکی دارد. این محصول از جنس پلی اتین است و برای بسته‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد که استفاده از آن در دستگاه‌های پالت استرچ بسیار رایج است. این محصول در دو نوع غذایی و پالت بند وجود دارد که نوع پالت بند آن برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. نوع غذایی آن بیشتر در رستوران‌ها و خانه‌ها برای بسته‌بندی غذا استفاده می‌شود.

9

استرچ پی وی سی

استرچ پی وی سی یکی دیگر از انواع استرچ پالت بند است که برای بسته‌بندی محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای خاصیت کشانی و چسبندگی بوده و محصولی شفاف و روشن است. فرمولاسیون مورد استفاده این محصول بسیار ارزان‌قیمت بوده و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و از طرفی هم کیفیت ساخت آن بسیار بالا است و به‌خوبی می‌توان از آن در دستگاه پالت استرچ برای بسته‌بندی محصولات استفاده کرد. این استرچ برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی بسیار مناسب است. از این محصول گاها به عنوان لفاف پی وی سی نیز یاد می‌شود که معنی و مفهوم آن‌ها یکی است و هر دو برای صنایع بسته‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان