پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

مشکل خاموش شدن لپ تاپ در حین بازی یکی از مشکلاتی است که برای خیلی از لپ تاپ های گیمینگ یا عادی ممکن است رخ دهد و عمده این مشکلات ریشه سخت افزاری یا نرم افزاری دارند یا اینکه مشکل از سیستم عامل است.

هنگاهی که مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری برای سیستم رخ دهد برای کاهش خسارات احتمالی، لپ تاپ با استفاده از سیستم «خود ایمنی» یا Self-Protecting خود تلاش می کند تا از بروز خسارت جلوگیری کند.

هنگامی که این سیستم احساس کند ممکن است مشکلی برای لپ تاپ به وجود بیاید بصورت خودکار سیستم را خاموش می کند. ‌

پس شما باید از این بابت از لپ تاپ خود تشکر کنید. اما باید مشکل را ریشه یابی و برطرف نمایید تا دیگر این اتفاق رخ ندهد.

اما چه مشکلاتی باعث می شود لپ تاپ در حین بازی کردن خاموش شود؟ در این مطلب قرار است به بررسی علل خاموش شدن لپ تاپ در حین بازی بپردازیم.

5

علت های خاموش شدن خودکار لپ تاپ در حین بازی

  1. افزایش دمای لپ تاپ (داغ شدن)

یکی از دلایلی که لپ تاپ هنگام بازی کردن خاموش می شود بالارفتن دمای لپ تاپ است. در صورتی که دمای داخل لپ تاپ از حد استاندارد بالاتر برود سیستم خود ایمنی فعال شده و با خاموش کردن لپ تاپ مانع از آسیب رسیدن به لپ تاپ می شود.

هنگامی که با لپ تاپ بازی می کنیم، منابع زیادی از رم، سی پی یو، هارد و... درگیر می شوند و این عوامل باعث بالا رفتن دمای لپ تاپ می شوند.

اگر قبل از خاموش شدن لپ تاپ، فن شما به درستی کار نکرد یا اینکه صداهای عجیب و غریب از فن شنیدید و باد داغ از لپ تاپ خارج شد باید بدانید که دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما عدم تهویه مناسب است.

شما باید فن های مختلف لپ تاپ خود را بررسی کنید و همیشه از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

برای رفع مشکل تهویه لپ تاپ بهتر است از کول پد استفاده کنید و هرگز لپ تاپ خود را روی فرش قرار ندهید. پرزهای فرش با گردش فن به داخل لپ تاپ کشیده می شوند و به مرور باعث داغ شدن لپ تاپ شما می شوند.

  1. مشکل سخت افزاری در لپ تاپ

یکی دیگر از علت های خاموش شدن لپ تاپ در حین بازی مشکلات سخت افزاری است.

اگر در روزهای گذشته سخت افزار جدیدی را به لپ تاپ خود اضافه کرده اید، احتمالا مشکل لپ تاپ شما همین قطعه است.  برای اینکه بتوانید عیب یابی را انجام دهید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

عیب یابی سخت افزاری کار ساده ای نیست و اگر بخواهید خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید احتمالا به لپ تاپ خود آسیب می زنید.

یکی از دیگر مواردی که ممکن است به سخت افزار لپ تاپ شما آسیب برساند، نفوذ آی یا بخار آب به درون لپ تاپ است. احتمالا می دانید که آب قاتل دستگاه های الکترونیکی است و اگر کمی رطوبت به برد الکترونیکی لپ تاپ شما برسد کار تمام است.

البته اگر یکی از قطعات لپ تاپ شما دچار این مشکل شود احتمالا از نظر ظاهری قابل تشخیص است چراکه باعث سولفات زدگی می شود.

در برخی از این موارد با شستشوی قطعه با مسواک و اسپری ممکن است مشکل رفع شود در غیر این صورت باید قطعه ای که توسط آب آسیب دیده تعویض و جایگزین شود.

  1. خراب شدن باتری لپ تاپ

یکی از دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ خراب شدن باتری است و این موضوع کاملا طبیعی است.

هر باتری بعد از گذشت زمانی مشخص دیگر کارایی خود را از دست می دهد و باید باتری های جدید جایگزین باتری های قدیمی شوند. اگر به موقعه باتری های لپ تاپ خود را عوض نکنید احتمالا هنگامی که از آن استفاده می کنید ناگهان لپ تاپ خاموش شود که اصطلاحا به آن "باتری خالی کردن" می گویند.

بعد از اینکه باتری را تعویض کردید و دیگر لپ تاپ مشکل خاموش شدن ناگهانی را نداشت می توان نتیجه گرفت که مشکل قطعا از باتری بوده است.

  1. مشکل از رم لپ تاپ

رم یا مموری لپ تاپ یکی از قطعات حساس است که میتوان دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را به آن ارتباط داد. مشکلات سخت افزاری در رم ممکن است مشکلات زیادی را اعم از کند شدن، هنگ کردن، تیک زدن بازی، اخطار صفحه آبی و خاموش شدن ناگهانی را در پی داشته باشد.

البته باید به خاطر داشته باشید که سریعا با ایجاد چنین اختلالاتی اقدام به تعویض رم نمایید. این کار حتما باید بعد از بررسی کارشناس انجام شود.

معمولا این چنین مشکلاتی با سرویس های سخت افزاری و استفاده از اسپری رفع میشوند. اگر از لپ تاپ برندهای با کیفیت مانند بهترین لپ تاپ اپل استفاده کنید، احتمال چنین بروز چنین مشکلاتی بسیار کم است.

  1. نداشتن شارژ کافی

یکی از دیگر دلایلی که ممکن است لپ تاپ در حین بازی کردن خاموش شود، نداشتن شارژ کافی لپ تاپ است.

خیلی از بازی ها نیاز به شارژ باتری با درصد بالا دارند و بازی کردن با درصد شارژ کم ممکن است به لپ تاپ آسیب برساند.

اگر شما با درصد شارژ پایین تر از 20 درصد شروع به اجرای بازی های سنگین گرافیکی نمایید ممکن است در وسط بازی، لپ تاپ خاموش شود. در این شرایط توصیه میکنم لپ تاپ خود را به برق مستقیم متصل کنید که در هنگام بازی مشکلی برای لپ تاپ شما پیش نیاید.

  1. مشکل در کارت گرافیک

نصب کارت گرافیک جدید ممکن است باعث بروز اختلالاتی در لپ  تاپ شما شوند و هنگامی که بازی های سنگین را اجرا می کنید، به دلیل استفاده زیاد بازی ها از کارت گرافیک، ممکن است فشار روی آن زیاد شود و در نهایت باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود.

یکی از روش هایی که میتوانید بررسی کنید که آیا مشکل به وجود آمده از کارت گرافیک است یا خیر، باید به دنبال فایل‌های dump در سیستم بگردید و با بررسی این فایل توسط خودتان یا کارشناس مربوطه، سیستم خود را عیب یابی کنید.

  1. ویروسی شدن یا آلوده شدن لپ تاپ

یکی از دلایل بسیار شایع خاموش شدن لپ تاپ در حین بازی کردن، ویروسی شدن آن است. ویروس احتمالا از طریق یک فلش آلوده یا از طریق اینترنت به سیستم شما وارد شده است.

بعضی از این ویروس ها سیستم شما را مدام خاموش و روشن می کنند.

برای از بین بردن ویروس لازم است تا همیشه آنتی ویروس خود را آپدیت نگه دارید و اقدام به اسکن دائمی لپ تاپ خود نمایید.

برای این کار نیز میتوانید از یک متخصص نرم افزارهای کامپیوتری کمک بگیرید تا مناسب ترین آنتی ویروس برای لپ تاپ شما روی سیستم نصب شود.

اگر علاقمند به گیم و لپ تاپ گیمینگ هستید بهترین لپ تاپ گیمینگ تا 40 میلیون را در وبسایت وی آی پی لیست مطالعه کنید.

6

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی دلایل خاموش شدن لپ تاپ در حین بازی کردن پرداختیم و 7 مشکل رایج را بررسی کردیم که ممکن است یکی از این ها را حل مناسبی را به شما ارائه دهد. در نهایت همیشه توصیه می شود از یک کارشناس با تجربه برای حل این مشکلات کمک بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان