قیمت خودرو | خرید خودرو | هزینه خودرو

آزادی واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی نصف کرد!

قیمت خودروهای داخلی به چه میزانی رسیده است؟!

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت خودرو صفر داخلی در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

قیمت خودرو پراید ۱۱۱ به ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو پراید ۱۳۱ نیز به ۱۷۵ میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ ، ۵۱۰ میلیون تومان می‌باشد. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۳ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور از سقف ۳۵۵ میلیون تومان عبور کرد.

پژو پارس اتوماتیک نیز با کاهش فیمت دو میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، بر قله ۴۴۲ میلیون تومان ایستاد.

خودروی تارا اتوماتیک امروز در بازار با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

نوسان در قیمت خودرو به نسبت کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد. علت رکود دست نگه داشتن خریداران برای به نتیجه رسیدن بحث واردات خودرو است. 

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با توقف عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تمام این اقدامات یک نوع درمان موقت است. وضعیت موجود به دلیل شرایط اقتصادی نابسامان کشور است. زیربنای این شرایط نیز ارز است. تا زمانی که نابسامانی ارزی کشور و مشکلات عرضه و تقاضا حل نشود، مشکلات بازار خودرو کشور برطرف نمی‌شود.

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو در روزهای گذشته به دلیل نوسانات نرخ دلار، دچار تغیراتی شد و بازار با نوسان قیمتی نسبتا کمی مواجه شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد افزود: اگر نرخ دلار به این نوسانات خود ادامه دهد، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودروها نیز در روزهای آینده تحت تاثیر قرار بگیرد. اما اگر نوسانات قیمتی دلار کنترل شود، ممکن است نوسان قیمت‌ در بازار خودرو نیز متوقف شود.

پیش از این، کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز در رابطه با توقف عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تمام این اقدامات یک نوع درمان موقت است. وضعیت موجود به دلیل شرایط اقتصادی نابسامان کشور است. تا زمانی که نابسامانی ارزی و اقتصادی کشور و مشکلات عرضه و تقاضا حل نشود، مشکلات بازار خودروی کشور برطرف نمی‌شود.

کاهش قیمت برخی خودروها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با توجه به اینکه نرخ اغلب خودرو‌ها ثابت بوده است، افزود: نرخ برخی خودروها کاهش جزئی داشته، به عنوان مثال نرخ خودرو ۲۰۶ تیپ دو نیز با ۵ میلیون تومان کاهش از ۳۱۰میلیون تومان به ۳۰۳ میلیون تومان و پژو پارس نیز با ۵ میلیون تومان کاهش از ۳۱۵ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز بالا رفته اما بازار واکنشی به این موضوع نشان نداده است، گفت: خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود و خریداران تمایل کمتری نسبت به خرید دارند. برخی در انتظار اعلام جزییات واردات خودرو هستند تا پس از آن اقدام به خرید کنند.

میزان تغییرات قیمت خودرو بعد از عید

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در ادامه تصریح کرد: نرخ خودرو در دو هفته اخیر تقریبا ثابت بوده است، اما نسبت به شب عید حدود ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه فروش خودرو در سامانه یکپارچه تاثیری بر بازار درحال‌حاضر ندارد، گفت: بازار خودرو نیازی دارد که باید تامین شود. این عرضه‌ای که درحال‌حاضر صورت می‌گیرد، پاسخگو تقاضا نیست و تا زمانی که پاسخگو نباشد اختلاف نرخ وجود دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره اینکه درحال‌حاضر هایما به ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است در حالیکه در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود، افزود: این افزایش نرخ به علت ممنوعیت واردات و محدودیت عرضه است. خورو یک کالای مصرفی است. در هیچ جای دنیا به این کالا به شکل سرمایه نگاه نمی‌کنند و مصرف‌کننده برای خرید خودرو صف نمی‌کشد یا پول نقد برای خرید خودرو پرداخت نمی‌کند.

اختلاف قیمت کارخانه و خودرو در بازار

وی با اشاره به اختلاف نرخ ۱۰۰ درصدی خودرو از کارخانه تا بازار گفت: این اختلاف نرخ ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین بازار خودرو است. اگر عرضه به اندازه کافی بود این فاصله قیمتی به ۵ درصد می‌رسید. به علت محدودیت است که همه می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند. الان به علت محدودیت عرضه واسطه گری زیاد شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پایان با بیان اینکه در سال ۹۶ عرضه خودرو در بازار مطلوب بود، افزود: به علت سود ۱۰۰ درصدی در قرعه کشی‌های خودرو مردم اگر پول هم نداشته باشند با برنده شدن در این قرعه کشی می‌توانند حواله خود را واگذار کنند. این سود به دلیل تقاضا کاذب در بازار است.

سخنگوی وزارت صمت افزود: اگر قرار است بر بازار خودرو مسلط شویم و تمام عرضه کنندگان خودرو حضور داشته باشند، طبیعی است که عرضه خارج از سامانه یکپارچه نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد و به بازار لطمه میزند. از همین جهت طبق مصوبه سران قوا که اختیار تنظیم بازار را به وزارت صمت داده بود وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس مخالفت کرد. البته در ماه‌های قبل به اطلاع بورس رسیده بود اما اجرا به دقیقه ۹۰ رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان