رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان در مرحله جدید| شگفتانه دولت برای معلمان

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بعد از ۱۲ سال مسکوت بودن رتبه‌بندی معلمان با تخصیص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در شهریور اجرا می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.​

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

 

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر و تا سه سال آینده ۱۵۰ هزار نفر از نیروی فرهنگیان کشور بازنشسته می‌شوند و حوزه آموزش و پرورش ۱۸۷ هزار نیرو کمبود دارد که می‌توان این کمبود را با جایگزین کردن نیروهای خرید خدمات و غیرانتفاعی جبران کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال ۵۰۰ نفر در گلستان جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

* توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در این مراسم گفت: توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های ما بوده و با توجه به اینکه بیش از ۱۴ هزار ساعت غیرموظف داریم می‌توانیم از نیروهای تازه‌نفس خرید خدمات در این ساعت‌های غیرموظف برای تدریس استفاده کنیم.

کمال‌الدین نظرنژاد اظهار کرد: با توجه به بازنشستگی همکاران فرهنگی در چند سال آتی، نیاز است تعداد ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش شهرستان جذب شود که جذب نیروهای تحصیل کرده علاوه به همراه داشتن آرامش روانی جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

 

وی تصریح کرد: از تعداد ۹۱ معلم نمونه انتخاب شده در سطح استان تعداد ۵۷ معلم نمونه از شهرستان گنبدکاووس بوده و از تعداد ۱۲ معلم نمونه استانی ۶ معلم نمونه از این شهرستان انتخاب شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ساخت تندیس معلمان نمونه توسط هنرجویان هنرستان پسرانه شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: تلاش داریم در کنار تحصیل در هنرستان‌های شهرستان تجربه‌اندوزی هم انجام شود و دانش آموزان در کنار آموزش تحصیلی خود یک حرفه علاقمند را آموزش ببینند تا در زمان فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

وزیر آموزش و پرورش از سهمیه ۵۰ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان برای جذب نیرو در سال جاری خبر داد.

وی افزود: به عنوان مثال روز گذشته ایشان راهبردهای اساسی را ترسیم فرمودند. نخست تبیین مفهوم معلمی از دو بعد صورت گرفت و دوم اینکه ایشان معلمان را پیشران تمدن نوین اسلامی دانسته و مصادیق را ذکر فرمودند و تربیبت نسل آینده را منوط به کار معلمی دانستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رهبری در راهبردهای کلان اجرایی به اجرای سند تحول بنیادین اشاره کردند گفت: با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول، رهبری از روند اجرای سند تحول ناخرسند بودند. شاخص‌های دقیق و کمی تبدیل نشده و باید ان را ارزیابی کنیم که ببینیم به چه نقطه‌ای در شاخص‌ها رسیدیم. بحث بعدی تربیت معلم بود. درباره دانشگاه‌های تربیت معلم دوگانه ما و تامین نیروی انسانی که هم باید کفایت کمی داشته باشد و هم از حیث کیفی مدنظر باشد نیز روز گذشته تاکیداتی صورت گرفت. رهبری از معلمان برای ایام کرونا تشکر مضاعف داشتند. معلمان در این دوران خوش درخشیدند.

نوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حضرت آقا به یک مصداق اشاره داشتند مبنی بر آنکه ۷۰ هزار بازنشسته داشته‌ایم در حالی که نیمی از این تعداد به عنوان نیروی جدید جذب و جایگزین شده‌اند. باید توازن نیروی انسانی را بر اساس استانداردهای نسبت معلم به دانش آموز را برقرار کنیم. امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق ازمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد.

وی ادامه داد: توافقی با وزیر علوم صورت گرفته است که ۲۵ هزار سهمیه دیگر به دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم و یک سری تبدیل وضعیت‌ها را بر اساس قانون تعیین تکلیف مجلس داشتیم که این‌ها را انجام دادیم تا مقداری از جهت کمی بتوانیم به این توازن رسیده و بخشی از کمبودها را جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منشا این کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد گفت: ۱۰ سال قبل تقریبا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری فقط ۳۴۰۰ دانشجو می‌گرفته است. ما برای سال فعلی این رقم را به ۵۰ هزار نفر رسانده‌ایم. فاصله بسیار زیاد است.

نوری ادامه داد: رهبری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی نیز تاکید کردند. قرار است نسبت استاد به دانشجو را به حد قابل قبولی برسانیم. اکنون این نسبت اسف بار است. این در حالی است که بیش از ۳۰۰۰ دکتر معلم داریم که آماده هستند برای تدریس به دانشگاه فرهنگیان بروند. رهبری درباره رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان نیز تاکیداتی داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای ارتقای معیشت معلمان دارید گفت: اقداماتی آغاز شده است. معلمان ما به قدری خوب هستند که حتی افزایش حقوق آن‌ها منوط به ارتقای نظام تعلیم و تربیت شده که در قالب رتبه بندی معلمان دنبال می‌شود و ما به ازای افزایش حقوقی هم دارد. رتبه‌بندی تصویب شده و در مرحله بررسی آیین نامه در دولت است.

وزیر آموزش و پرورش درباره میزان پیشرفت اجرای سندتحول بنیادین نیز گفت: سندتحول ۱۳۱ راهکار ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد. ما باید برای این راهکارها شاخص‌های کمی احصا کنیم. اکنون قرارگاهی برای این موضوع در وزارتخانه تشکیل شده است. باید نمود اجرای سند را در مدرسه ببینیم. اسناد آماده شده‌اند، اما هنوز به مدرسه نرسیده است. بخشی از شاخص‌ها کمی شده و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

نوری افزود: ما باید گفتمان سازی کنیم. یکی از اقدامات ما تفاهم با سازمان صداوسیما برای ترویج گفتمان سندتحول است تا اجرای سند تحول به دغدغه‌ای در جامعه تبدیل شود.

وی درباره چگونگی توسعه و استفاده از زیرساخت‌هایی که در دوره کرونا و برای آموزش مجازی مهیا شده بود اظهار کرد: جلسات مختلفی برگزار و تحقیقات جهانی احصاء شده‌اند. متاسفانه از ابتدا که آمدم می‌گفتم چرا مدارس این قدر طولانی تعطیل شده اند. مبنای ما مبنای منطقی و علمی بود، ولی خب بالاخره نظام آموزشی را وادار به تعطیلی کردند و خسارات بدی به سیستم آموزشی وارد شد. ستاد کرونا مبلغ خوبی تصویب کرد که امسال کلاس‌های جبرانی تابستان برای جبران عقب ماندگی ناشی از تعطیلی آموزش حضوری مدارس داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاجایی که امکان داشته باشد بازماندگان را برمی‌گردانیم. در زمینه زیرساخت‌های ایجاد شده، چون شبکه ملی شاد، ما بازتجسم‌هایی را داشته ایم و به نظر می‌رسد بخش اعظمی از فعالیت‌های فوق برنامه و تکالیف درون برنامه درسی می‌تواند از این بستر انجام شود که جلسات مربوط در حال برگزاری است. همین حالا هم بچه‌ها برای تقویت دروس شان از شبکه شاد استفاده می‌کنند که می‌تواند به ما در زمینه برقراری عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر کند.

نوری در خصوص بهره‌مندی از رتبه‌های برتر کنکور در آموزش و پرورش اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم تا رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش و پرورش مقرر شده تا این افراد به جای پنج سال، اولین رتبه خود را ظرف سه سال بگیرند. از این اختیارات استفاده می‌کنیم و بسیار هم خوب است و این افراد نخبه باید پای کار بیایند و تا جامعه و آموزش و پرورش را به سمت یک جامعه دانش بنیان سوق دهند.

وی درباره کیفی سازی مدارس دولتی در مناطق مختلف گفت: مدارس ما از نبود سرانه برای کیفی‌سازی رنج می‌بردند. خوشبختانه بودجه آموزش و پرورش در سال جاری نسبت به بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال گذشته، رشد خوبی داشته نشان می‌دهد دولت در سوق دادن مدارس دولتی به سمت کیفی بخشی عزم خوبی دارد. برنامه‌ها و سیاست‌هایی در زمینه سرانه‌ها و تامین نیروی انسانی در مدارس دولتی دنبال می‌شود که موجب می‌شود مدارس دولتی تقویت شوند که نیازمند زمان است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون حذف بخش‌هایی از برنامه درسی که مفید نیستند و مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت گفت: کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول می‌دهیم مواردی که نیاز به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان