رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان امروز

آخرین خبر در مورد رتبه بندی معلمان | تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آخرین طرح رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

رتبه بندی معلمان یکی از مسائل بحث برانگیز در  حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است. طرح رتبه بندی معلمان برای سروسامان دادن به حقوق معلمان در نظر گرفته شده است. البته طرح رتبه بندی معلمان فقط برای افزایش حقوق نیست، بلکه جهت ارتقای شایستگی‌ ها و توانمندی‌های معلمان می باشد. برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان لازم است که معلمان حداقل 2 سال سابقه کاری داشته باشند و متقاضیان رتبه یک نظام رتبه بندی باید 2 سال سابقه کار در مراکز آموزشی داشته باشند. اخرین اخبار در مورد رتبه بندی معلمان را می توانید در ادامه بخوانید.

یاسوج مهدی روشنفکر در همایش روز معلم با بیان اینکه ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش ایده‌آل است، در خصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح از سال ۸۹_۹۰ در دستور کار قرار گرفت و در دولت های مختلف به مجلس ارائه شد اما در مرحله اجرا طرح برگشت میخورد سالهای سال این طرح خاک می‌خورد که سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس با کمک آقایان زاهدی و اسماعیلی این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که  مصوب شد و در مجلس رای آورد.

نماینده مردم بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح ۱۶ اسفند سال گذشته توسط هیئت رئیسه و امضای رئیس مجلس به عنوان قانون به دولت اعلام شد افزود: بیش از ۱۰۰۰ ساعت در کمیسیون در خصوص نظام رتبه بندی معلمان بحث شد ۲۶ بار آیین نامه آن تغییر کرد مجدداً قرار است تغییراتی در آیین نامه صورت گیرد.

وی بیان کرد: حداقل افزایش حقوق معلمان را ۴۵ درصد و اگر وضع مالی دولت خوب باشد ۷۰ درصد نظر گرفتیم، البته از رئیس کمیسیون آموزش شنیدم که حداقل افزایش حقوق یک میلیون و ۸۰۰ تومان و سقف ۵ تا ۷ میلیون است.

روشنفکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۸۶ میلیارد تومان به استان  از محل محرومیت‌زدایی گفت: ۵۴ مدرسه کپری و سنگی در استان وجود دارد که تا مهر ماه ۳۶ مدرسه تحویل داده می‌شود و اگر کارها به خوبی پیش‌برود سال آینده چیزی به نام مدارس کپری نخواهیم داشت.

یوسف نوری صبح امروز در سفر به استان کردستان و در جمع خبرنگاران با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت: این هفته یادآور خاطره شهید مرتضی مطهری و چهار هزار معلم شهید است که امروز در استان مجاهدت‌های خاموش کردستان در جمع فرهنگیان حضور پیدا کردیم.

نوری هدف از این سفر را عرض خدا قوت و عرض ادب محضر فرهنگیان عزیز استان به واسطه زحمات فراوانی که در دوران آموزش مجازی و کرونا داشتند، عنوان کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با از سر گیری آموزش حضوری در مدارس ان شاءالله امروز موضوعات و مشکلات استان درحوزه آموزش و پرورش بررسی و نیازها و کمبودها تاجایی که برای وزارت آموزش و پرورش امکان داشته باشد با همکاری استاندار و مسئولین استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی چاره اندیشی خواهدشد و این کمبودها را پوشش خواهیم داد. 

نوری در خصوص آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان هم گفت: طرح رتبه بندی معلمان ده سال است که هنوز اجرایی نشده اما یک اتفاق خوب افتاد و مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای محترم نگهبان با هم همصدا شدند و اراده کردند که رتبه بندی معلمان انجام شود، لذا در انتهای سال ۱۴۰۰ تصویب شد. 

وی ادامه داد: آئین نامه پیشنهادی رتبه بندی معلمان نوشته شده و بررسی‌های اولیه آن در دستگاه های مربوطه انجام شده و از هفته آینده و روز دوشنبه در کمیسیون دولت مطرح و بلافاصله پس از تصویب، طبق قانون اجرا خواهد شد و از ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای همکاران فرهنگی رتبه بندی برقرار خواهد شد.

وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

در حالی که قرار بود  رتبه‌بندی معلمان در اردیبهشت ماه و روز معلم و حداکثر تا پایان بهار اجرا شود ، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که  رتبه بندی از مهرماه ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

آیین نامه رتبه بندی معلمین پس از کش و قوس‌های فراوان و با تایید مجلس شورای اسلامی از مهر امسال اجرایی می‌شود.

طبق این آیین‌نامه آموزش و پرورش معیار‌های عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، تعهد سازمانی بیشترین امتیاز را دارند و بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد، تألیف کتاب و مقاله قرار دارند.

با این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شوند که برای دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها به‌جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به‌ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

همچنین هر سه سال یک‌بار این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر معلمین امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به‌دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است. یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

رتبه بندی معلمان برای کدام دسته اجرا می شود؟

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش،  از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و اظهار کرد: متن آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از یک ماه بررسی کارشناسی، امروز از طرف وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه شد.  

وی با بیان اینکه زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور خواهد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه بودجه و با نظارت دو نماینده مجلس انجام شد که کارشناسان در سه شیفت کاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، آن را آماده کردند.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه ظرف سه ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان باید اجرایی شود، ادامه داد: ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به محض تصویب دولت، به مرحله اجرایی می‌برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از تصویب هیأت دولت می‌توانیم درباره مفاد آن صحبت کنیم چون ممکن است در دولت با تغییراتی مواجه شود. 

وی با بیان اینکه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش در این آیین‌نامه شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رضایت‌مندی شغلی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت تربیتی است.

همه معلمان می‌توانند امتیازات شایستگی عمومی را کسب کنند

وی با بیان اینکه همه معلمان می‌توانند امتیازات شایستگی عمومی را اخذ کنند، عنوان کرد: اساسا این شاخص‌ها به نحوی است که افرادی که در هیأت تخلفات و یا محاکم قضایی رأی محکومیت داشته‌ باشند یا برخی موارد خاص دیگر ممکن است امتیازاتی از این قسمت را از دست دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقاد که چرا کسی از نمایندگان معلمان و مدیران به عنوان اعضای هیأت ممیزی انتخاب نشده‌اند، گفت: در متن قانون اعضای هیأت ممیزه از پیش تعیین شده‌اند، اما چیزی که مشخص است این که اساساً داده‌ها و امتیازات توسط خود معلم، مدیر، شورای مدرسه و انجمن اولیاء ارزیابی خواهند شد.

ستاری‌فرد درباره موضوع امتیازدهی دانش‌آموزان به معلمان برای قانون رتبه‌بندی نیز بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و نه در قانون و در آیین‌نامه چنین چیزی گنجانده نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان