حقوق معلمان| حقوق معلمان 1401

اخرین اخبار در مورد افزایش حقوق معلمان | حقوق معلمان چقدر می شود؟

خبر ویژه درباره پرداخت حقوق این معلمان

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

حقوق معلمان در حال افزایش است. در  روزهای پایانی سال خبر افزایش حقوق معلمان منجر به خوشحالی این قشر زحمتکش شد.عوامل مختلفی هستند که بر روی افزایش حقوق معلمان تاثیر می گذارند. افزایش حقوق معلمان در سال جدید با توجه به رتبه بندی که دارند، انجام خواهد گرفت. با توجه به این که روزهای پایانی سال را طی می کنیم، و نیاز به حقوق بیشتر دیده می شود؛ پرداخت حقوق معلمان در اسفند ماه زودتر انجام شده و مسئولان درصدد افزایش حقوق در سال اینده هستند که جزئیات این خبر را می توانید در زیر بخوانید.

هنوز از زمان دقیق پرداخت حق التدریس دو ماه باقیمانده (بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰) خبر موثقی در دسترس نیست.

طی دو روز گذشته حق التدریس ۴ ماه مهر، آبان، آذر و دی ماه ۱۴۰۰ شاغلین به حساب آنها واریز شد. شایان ذکر است حق التدریس آذرماه طی دو مرحله (مرحله اول ۸۰ درصد و مرحله دوم ۲۰ درصد) پرداخت شده است. بنابراین برای همکارانی که از مهر تا دی ماه ۱۴۰۰ ابلاغ حق التدریس داشته اند، ۵ تراکنش واریز (پیامک) ارسال شده است.

هنوز از زمان دقیق پرداخت حق التدریس دو ماه باقیمانده (بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰) خبر موثقی در دسترس نیست.

وزیر آموزش و پرورش، یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رییس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاش هایی که  انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رییس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.   

نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سندتحول بنیادین است و مهم ترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد. لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آنها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه ها را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی می شوند، گفت: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحه ای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمی شد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد.

نوری ادامه داد: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیات دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.

جزئیات خبر افزایش حقوق معلمان

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اعضای کمیسیون آموزش مجلس اعلام کردند که حداقل حقوق دریافتی معلمان بعد از رتبه بندی ۸ میلیون تومان است، اما برخی افراد و جریانات در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را انکار کرده و از اعداد و ارقام پایین تری خبر دادند.

حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بعد از این شبهه افکنی ها، مجددا نشستی با معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شده و ردیف‌های مربوطه چک شدند تا اشتباهی در این خصوص رخ ندهد.

حقوق معلمان

فلاحی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی آموزش و پروش کمبود معلم است که برنامه ریزی برای استخدام‌های جدید در دستور کار قرار دارد. وی در این راستا گفت: حداقل نیاز آموزش و پرورش برای تامین معلم، بیش از ۲۲۰هزار نیرو است که در سال آینده با افزایش بازنشستگی معلمان این عدد بالاتر نیز می‌رود.

سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان داد.با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه تبدیل به قانون شد.

طبق قانون رتبه بندی معلمان، آن دسته از کارکنان آموزش و پرورش که در حکم کارگزینی شان معلم درج شده، این لایحه شامل شان می گردد.تغییراتی در این قانون صورت گرفته و بر اساس آن، آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد، سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد افزایش دارد.

حقوق کدام گروه از فرهنگیان دو برابر می شود؟

 پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق را خواهند داشت که این افزایش در سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ می‌شود. ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

نحوه گروه بندی معلمان چگونه است؟

همچنین طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

فرهنگیان بازنشسته شامل رتبه بندی می شوند؟

فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش، تمامی اساتید عضو هیات های علمی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی کشور از جمله موسسات دولتی، آزاد، پیام نور و همچنین اساتید و مدرسان حق التدریسی می توانند از امکانات این طرح تسهیلاتی در قالب عقد مرابحه و جعاله بهره مند شوند.

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.

میزان این تسهیلات ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که تا سقف ۵۰ میلیون تومان در قالب کارت اعتباری مرابحه است که صادر می شود و برای مبالغ بیشتر بدون کارت بوده و فرهیختگان دریافت کننده می توانند از آن برای رفع نیازهای ضروری و اساسی خود استفاده نمایند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان