حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان | افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی هیئت وزیران، مصوب شده تا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از حداقل میزان نزد دریافتی مصوب کارگران در همان سال کمتر نباشد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.بنا به گفته افراد حقوق بازنشستگان در ایران ناچیز است و همیشه بازنشستگان شاکی هستند.تعیین حقوق بازنشستگان در ایران به عوامل بسیاری وابسته است.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

بنا بر بند ۶ تصویب‌نامه هیات وزیران پس از اعمال افزایش‌های موضوع بندهای ۱ تا ۵ همین تصویب‌نامه، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، با اعمال امتیازات جزء (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری (مصوب ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ) نباید از مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد (۷۹.۲۷۰.۸۰۰) ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی افراد موصوف به رقم مذکور، مابه التفاوت آن تا مبلغ (۷۹.۲۷۰.۸۰۰) ریال با عنوان «تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲» در احکام درج می‌شود.

این میزان ثابت نبوده و با هر گونه تغییر در حکم کارگزینی مشمولین، مجددا محاسبه می‌شود که در اندیشه معاصر می توانید آن را دنبال کنید.

ردیف حقوق ماهانه سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) حقوق ماهانه سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) میزان افزایش

۱ ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵,۸۰۰,۰۰۰ ۵۹.۴%

۲ ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵,۸۰۰,۰۰۰ ۵۰.۸%

۳ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵,۸۰۰,۰۰۰ ۳۹.۵%

۴ ۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵,۸۰۰,۰۰۰ ۲۹.۸%

۵ ۴۶,۰۰۰,۰۰۰ ۵۷,۱۰۰,۰۰۰ ۲۴,۱%

۶ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ ۲۳

۷ ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶۷,۰۰۰,۰۰۰ ۲۱.۸%

۸ ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ۷۲,۵۰۰,۰۰۰ ۲۰.۸%

۹ ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷۸,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰%

۱۰ ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۸۳,۵۰۰,۰۰۰ ۱۹.۳%

۱۱ ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۸۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۸.۷%

۱۲ ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۹۴,۵۰۰,۰۰۰ ۱۸.۱%

۱۳ ۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷.۶%

۱۴ ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۵,۵۰۰,۰۰۰ ۱۷.۲%

۱۵ ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۶.۸%

۱۶ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱۱,۶۵۰,۰۰۰ ۱۶.۵%

۱۷ ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰%

۱۸ ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰%

۱۹ ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰%

 

بر این اساس و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

حقوق بازنشستگان

بنابر این مصوبه مقرر شده است تا حداقل حقوق و دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ و مجموع مستمری ازکار افتگان و بازماندگان از حداقل حقوق کارگران همان سال کمتر نباشد. به موجب قوانین ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و با رعایت مصوبات شورای عالی کار میزان دریافتی این دسته نباید کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده و با حداقل ۵۷.۴ درصد افزایش رو به رو شده است.

همچنین بر اساس احکام قانون بودجه در خصوص صندوق‌های بازشستگی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق این دسته و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق این گروه برای مشمولینی که دریافتی بیشتر از حداقل حقوق و دستمزد را دارند، افزایش ده درصدی اعمال شده و برای کمک معیشت این دسته مبلغ ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه تصویب می‌گردد. این میزان برای تمام افراد تا سقف دریافتی ۱۰ میلیون تومان اجرایی می‌شود.

بر همین اساس مزایای دستمزد بازنشستگان به صورت جدول مزایای بازنشستگان زیر است:

مزایای مزدی بازنشستگان تامین اجتماعی

ردیف مبلغ بر مبنای ریال

حق معیشت ۲,۰۰۰,۰۰۰

حق عائله‌مندی ۳,۷۰۰,۰۰۰

حق اولاد ۹۷۰,۰۰۰

حق مسکن ۱,۵۰۰,۰۰

بر این اساس به نظر میرسد، مزایای حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی امسال به صورت عرفی و مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرد.

موسوی مدیرعامل تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق در سال۱۴۰۲ گفت: برای امسال نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که تا امروز تمام تعهدات در موعد مقرر انجام شده است.

مدیرعامل تامین اجتماعی: توسعه خدمات، به‌رغم وجود برخی موانع و مشکلات در عرصه‌های مختلف حکمرانی از همان ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست جمهوری بوده و ما نیز در سازمان تأمین‌اجتماعی این راهبرد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

موسوی گفت: بر این اساس، پیش از هر چیز باید به تعهدات قانونی خود در همه حوزه‌ها به خوبی عمل می‌کردیم؛ بنابراین در سال اول فعالیت، افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح را در دستور کار قرار دادیم که سال گذشته به همت دولت و مجلس انقلابی رقم خورد.

موسوی در ادامه پیام خود آورده است: برای امسال نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که تا امروز تمام تعهدات در موعد مقرر انجام شده است و درحالی‌که در ابتدای دوره جدید، ماهانه چندهزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت تعهدات وجود داشت، اما در امسال و در ۵ ماه گذشته همه تعهدات سازمان بدون هیچ استقراضی انجام شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که تلاش برای پایداری منابع آغاز شده و ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سال‌های آینده با پایدارتر شدن منابع، تمرکز سازمان بیشتر روی سرمایه‌گذاری و تدبیر آینده بیمه‌شدگان و عمل به تعهدات بین‌النسلی سازمان باشد.

بر اساس این پیام، توسعه در بخش درمان نیز یکی از اولویت‌های قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی در دو سال گذشته بوده است. هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون هزار خدمت سرپایی و افزون بر ۱۳ هزار خدمت بستری در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان عزیز ارائه می‌شود.

علاوه بر این، یکی از اقدامات سازمان در دوره جدید مدیریتی، توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم بوده و درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ بودجه این بخش ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده، در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در امسال به ۱۱ هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در سال گذشته ۲۱ پروژه توسعه و ایجادی در بخش درمان به بهره‌برداری رسید و مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز ۲۹ مرکز درمانی ایجادی یا توسعه‌ای یا جایگزین به بهره‌برداری خواهد رسید که عمده این طرح‌ها در مناطق کمتر برخوردار و محروم اجرا شده است.

معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر اصلاحیه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱۸ به پیشنهاد شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۲/۵۳۱۱ مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در تصویب نامه شماره ۶۴۴۶۸ ت ۶۱۴۶۶ه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۷ ، بعد از عبارت «قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴» عبارت «و ماده (۹۶) قانون مذکور، به نحوی که مجموع دریافتی مستمری بگیران با احتساب بیست و هفت درصد (۲۷) افزایش مبلغ مستمری و مزایای جنبی (کمک به تامین معیشت، حق مسکن، کمک هزینه عائله مندی و اولاد)، کمتر از هفتاد و یک میلیون و یکصد و چهل و دو هزار و هفتصد و شصت (۷۶۰ ر۱۴۲ر ۷۱) ریال نباشد.» الحاق می‌شود./ایسنا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق لایحه دولت، حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. همچنین کمک‌هزینه اولاد برای بازنشستگان ۱۰۰ درصد و حق عائله‌مندی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

«بهروز محبی نجم‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لایحه همسان‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: کلیات لایحه در جلسه روز گذشته کمیسیون تصویب شد و در حال بررسی جزئیات آن در کارگروه‌های مربوطه کمیسیون هستیم.

وی در تشریح جزئیات لایحه مذکور بیان کرد: طبق این لایحه قرار است که ۳ هزار امتیاز به کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور به کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ اضافه شود. طبق همین امتیازبندی، حقوق اعضای هیئت علمی و قضات نیز افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: طبق لایحه دولت، حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. همچنین کمک هزینه اولاد برای کارمندان ۱۰۰ درصد و حق عائله‌مندی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

محبی تأکید کرد: همچنین طبق این لایحه، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی ۱۰ و یا ۱۵ درصد رشد می‌کند.

وی در همین راستا ادامه داد: البته با توجه به اینکه میزان مستمری تحت پوششین نهادهای حمایتی بسیار کم است، بنابراین در کمیسیون تلاش خواهیم کرد تا میزان مستمری این قشر را به میزان ۱۵ درصد افزایش دهیم.

نماینده سبزوار در مجلس تأکید کرد: اگر لایحه مذکور تا روز سه‌شنبه این هفته در کمیسیون جمع‌بندی شود لایحه روز چهارشنبه در دستور کار قرار می‌گیرد؛ در غیر این صورت رسیدگی به آن در جلسه علنی به هفته آینده موکول می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت رستانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت رستانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد