خبر فوق العاده برای معلمان | اجرای طرح رتبه بندی معلمان از این ماه

وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه یک سیما حاضر شد و راجع به برنامه‌های این وزارتخانه در ز‌مینه‌های مختلف و همچنین رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود و برای حل مشکل معلمان مهرآفرین احتمالا آزمونی برگزار می‌شود تا آنها نیز تعیین تکلیف شوند.

ایسنا گزارش داد،  یوسف نوری گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مدنظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

نوری افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالا ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

وی در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود، اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید.

بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

رتبه‌بندی شامل کدام دسته از معلمان می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند این‌ها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

یوسف نوری با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

نوری در پاسخ به اینکه علت تاخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریبا همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰هزار نفر را در برمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تاخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

علت سختگیری از کست رتبه‌های ۴و ۵ چیست؟

وزیر آموزش و پرورش درباره گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

یوسف نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

نوری درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

طرح جبران یادگیری برای دانش‌آموزان جامانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت‌نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

یوسف نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

نوری افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وی مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

وزیر آموزش و پرورش به تشریح طرح رتبه‌بندی معلمان پرداخت. وی گفت: با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی‌الحساب بپردازیم.

ایسنا گزارش داد، یوسف نوری گفت: رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت ماه فرمودند از اجرای سندتحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سندتحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.

نوری افزود: تربیت معلم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که در ابتدا دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد. این روند دستخوش حوادثی شد که باید آنها را ترمیم می‌کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بوده است.

۱۰۰۰ دکتر معلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

وی گفت: در برنامه ششم این نسبت باید یک به ۲۰ باشد. اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس ۱۰۰۰ دکتر معلم را جذب دانشگاه می‌کنیم. ۳۰۰ نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته دریافت مجوزها زمان‌بر است. حدود ۵۶۰۰ دکترمعلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های خاصی چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم. در حال رنامه‌ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته‌هایی هستیم.

یوسف نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت‌گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کارهایی که باید برای معلم انجام شود این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.

آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد

نوری سیر تصویب و ابلاغ رتبه‌بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین‌نامه با کش و قوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که ۱۵ مرداد آیین‌نامه اصلاحی رتبه‌بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه‌بندی از امروز باز شد. این سامانه برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام می‌دهد تا مشکلاتش کمتر شود. از ۲۶ ام همین ماه نیز سامانه برای مراجعه همکاران دیگر باز خواهد شد.

وی افزود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را – زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است – به صورت علی‌الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.

بابت تاخیر ایجاد شده برای رتبه‌بندی عذرخواهی می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان امری زمانبر است. اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر شود انتظار ایجاد می‌شود. البته از این تاخیر عذرخواهی می‌کنم چون عده‌ای مشمول نبودند که با رفع ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمولش بیش از ۸۰۰ هزار نفر است. تلاش می‌کنیم کار را با سرعت انجام دهیم. به تدریج مطالبات را هم شروع به پرداخت می‌کنیم.

یوسف نوری درباره زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی گفت: زمانبندی رتبه‌بندی اینگونه است که فرایند از ۲۶ ام مرداد شروع می‌شود. این فرایند برای هر فردی قاعدتا حداقل یک ماه است و نباید از زمان شروع کار، برای هر فرد بیش از ۱.۵ ماه به طول بینجامد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حفظ شان و منزلت معلمان اولویت اصلی دولت و آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: نقل و انتقال بیش یک هزار فرهنگی در استان کرمان در راستای احترام به معلمان و رسیدگی مطالبات آنها است.

نوری با اشاره به آغاز اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: این طرح با هدف ارتقای جایگاه معلم و صلاحیت معلمی و افزایش رضایت شغلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت اجرایی می‌شود.

نوری با اشاره به ظرفیت‌های بی نظیر کشاورزی و معدنی شهرستان فاریاب افزود: باید با استفاده از فناوری نوین و مدیریت منابع در راستای رفع محرومیت ها و افزایش تولید تلاش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشرفت‌های بی‌نظیر کشور در عرصه‌های مختلف دفاعی، نظامی و… ادامه داد: مسیر هر توسعه و پیشرفتی از آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت می‌گذرد.

نوری در خصوص کاهش سهیمه پذیرش دانشگاه فرهنگیان افزود: سهیمه دانشگاه فرهنگیان کم نشده است و اختصاص سهیمه بر اساس نیاز شهرستان‌ها و کمبودها در هر شهرستان تعیین شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آیین نامه رتبه بندی معلمان معتقد بود که بعضی نظرات دولت با روح قانون نمی خواند اما آخرین خبری که در خصوص رتبه بندی معلمان داریم این است که در نوبت تصویب و ابلاغ از سوی دولت قرار دارد.

اقتصادآنلاین نوشت، مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد رتبه بندی معلمان گفت: پس از کش و قوس‌های فراوانی که در طول دو سال گذشته در مجلس و کمیسیون داشتیم، قانونی که برای رتبه بندی معلمان ارائه شد، به نظرم خوب بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما از اول هم این اختلاف نظرها و چالش‌ها را با دولت قبلی و فعلی بر سر رتبه‌بندی داشتیم، توضیح داد: اصول این است که مجلس قانون و آیین‌نامه اجرایی را دولت می‌نویسد.

آیین‌نامه اجرایی نیز با توجه به روح و فضای حاکم بر قانون باید نوشته شود. دو نفر از همکاران ما آقای وحیدی و اسماعیلی که فرهنگی هستند از طرف کمیسیون، به هنگام نوشتن آیین‌نامه حضور داشتند و در نهایت متن ویرایش‌های زیادی هم داشت.

ویس کرمی تصریح کرد: آیین نامه حتی پیش از اینکه به دست دولت برسد نیز در ۲۶ الی ۲۷ مورد ویرایش شد.

نهایتاً کمیسیون معتقد بود که بعضی از نظرات دولت با روح قانون نمی‌خواند؛ مثلاً در آزمون گرفتن برای رتبه‌ها یا بحث مدرک تحصیلی برای نومعلمان و برخی موارد دیگر به قدری تغییر کرده که خود ما هم به جزییات آیین نامه اشراف نداریم.

آخرین خبری که در خصوص رتبه بندی معلمان داریم این است که در نوبت تصویب و ابلاغ دولت قرار دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: معلمان ما به حق مطالباتی داشته و دارند و حتی ما معتقد هستیم که رتبه بندی هم نمی‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. اما مساله مهم این است که مجلس و دولت قدمی برای حل مشکلات معلمان و ارتقای سیستم آموزشی برداشته‌اند.

رتبه‌بندی معلمان یک مرحله دیگر را برای اجرا شدن از سر گذراند. امروز رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد. حالا سوال اینجاست که بعد از این ابلاغ، افزایش حقوقی که معلمان سال‌هاست منتظر آن هستند چه زمانی واریز می‌شود؟

اواخر فروردین وزیر آموزش‌وپروش، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را به هیأت دولت داد. اما بررسی و تصویب ماده‌های این آیین‌نامه با تأخیر انجام شد. آنطور که علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید آخرین موعد قانونی ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان ۲۳ خرداد بود.

حالا بعد از حدود سه هفته این آیین‌نامه امروز به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد. برای اجرای این قانون و افزایش حقوق معلمان حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه در مجلس تصویب شد.

زمان واریز افزایش حقوق معلمان مشخص شد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس جزئیاتی از ابلاغ این آیین‌نامه به تجارت‌نیوز داد. منادی سفیدان می‌گوید: «آموزش‌وپرورش ممیزهای کشوری، استانی، شهرستانی و… را مشخص کرده است. از همه معلمان هم خواستند مدارک خود را بارگذاری کنند. حالا بر اساس این آیین‌نامه که ابلاغ شد، رتبه معلمان تعیین و اعلام می‌شود.»

او درباره زمان دقیق پرداخت افزایش حقوق به معلمان می‌گوید: «هر روزی که معلمان در آموزش‌وپرورش رتبه خود را گرفتند و این رتبه روی حکم ثبت شود. همان حکم زمان واریز را مشخص و ابلاغ می‌کند.»

منادی سفیدان ادامه می‌دهد: «بعد از تعیین رتبه، از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال و سه ماه ابتدایی سال جاری، افزایش حقوق برای معلمان محاسبه و به آنها پرداخت می‌شود.»

حقق نهایی معلمان چقدر است؟

تاکنون اظهارات زیادی درباره افزایش حقوق معلمان شنیده‌ایم. حالا بعد از ابلاغ آیین‌نامه آیا مشخص است که سرانجام معلمان چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این مورد می‌گوید: «بر اساس محاسبات ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. بعد از تعیین رتبه، اگر معلم اولین رتبه را بگیرد، ۴۵ درصد از مجموع حق شغل، شاغل و فوق‌العاده افزایش می‌یابد. اگر معلم بالاترین رتبه را بگیرد، ۹۰ درصد از این مجموع را می‌گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «آنطور که محاسبات ما نشان می‌دهد، معلمی که پایین‌ترین رتبه را داشته باشد، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش حقوق دارد. اگر معلم بالاترین رتبه را بگیرد، شامل حدود پنج میلیون تومان افزایش حقوق می‌شود.»

حالا باید دید بعد از ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آیا باز هم معلمان باید در پاسکاری بین نهادها و سازمان‌ها منتظر اجرای نهایی آن باشند؟ یا این بار پرونده رتبه‌بندی معلمان بسته می‌شود؟

روز گذشته علیرضا منادی در گفتگو با خبرنگاران گفت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس جمهور ارسال شده است و امیدواریم معاون اول رئیس‌جمهور ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند.

لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

آیین نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیئت وزیران مطرح و تصویب شد. این آیین نامه هفت جلسه در کمیسیون‌های متعدد دولت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به جایگاه معلمان گرامی و جامعه فرهنگیان موضوع نیاز به بررسی‌های کامل داشت تا شان آن‌ها رعایت شود و با در نظر گرفتن تمام جوانب، کلیات آیین نامه به تصویب دولت رسید.

این سخنان کوتاه، گفت و گوی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در حاشیه نشست روز ۱۸ خرداد هیئت دولت با خبرنگاران بود.

این صحبت‌ها به معنای آن بود که پس از گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن این طرح و حضور ۶ وزیر در مسند ریاست آموزش و پرورش بالاخره اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمین به انتها می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان