حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر جدید دولت درباره حقوق بازنشستگان | حقوق کدام مستمری‌بگیران اصلاح می‌شود؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سال ۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

 حقوق کدام  بازنشستگان و مستمری بگیران اصلاح می‌شود؟

زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با بررسی‌های انجام شده و تامین منابع مالی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سایر سطوح طبق سقف شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

خبر جدید برای بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ارتباط با متناسب‌سازی گفت: سال ۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، محمد اسکندری در نشست خود با مدیران کانون‌های بازنشستگی، در ارتباط با خدمات درمانی و رفاهی گفت: برخی از خدمات رفاهی و درمانی با ارجاع به اساسنامه صندوق در زمره وظایف ذاتی صندوق تعریف نشده است ولی صندوق کشوری با تمام توان مصمم است که مشکلات بازنشستگان را پیگیری و رفع و رجوع کند.

وی افزود: در بحث بیمه تکمیلی درمان سال گذشته (۱۴۰۰) مبلغ ۷۵۰ میلیارد دریافت شده و حدود ۲ هزار ۲۴۳ میلیارد تومان پرداخت خسارت شده است و امسال یک هزار و ۸۰ میلیارد آورده بوده و تاکنون ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خسارت شده؛ در عین حال، آیین نامه اجرایی ماده ۸۵ خدمات کشوری تهیه و تدوین شده و همین روزها تقدیم دولت می‌شود.

او در ارتباط با متناسب‌سازی گفت: سال ۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

او افزود: آیین نامه نحوه پرداخت هدایا و کمک رفاهی و مناسبتی درحال تدوین است که حداقل به میزان۲۰درصد اعتبارات شاغلان برای بازنشستگان پیش‌بینی شده تا با کمک نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شود. بهره‌مندی بازنشستگان از محصولات و تولیدات شرکت‌ها، یک مطالبه برحق است ضمن اینکه به نفع شرکت‌ها هم هست؛ سعی می‌کنم از محصولات کفش ملی و پگاه و… بازنشستگان با لحاظ نمودن تخفیف لازم منتفع گردند.

مدیرعامل صندوق در مورد وام و حق مناطق جنگی گفت: در ارتباط با وام ازدواج فرزندان، هرکس درخواست کند پرداخت می‌شود و بارگذاری مجدد ضرورت ندارد؛ راجع به برخورداری بازنشستگان از امتیازات مناطق جنگی تفسیرهای متفاوتی می‌شود برخی‌ها اعتقاد دارند که مشمول بازنشستگان نمی‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس به دولت در ارتباط با لزوم افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت تذکر دادند.

 ۵۶ نماینده مجلس در تذکری رسمی، خواستار افزایش فوری حقوق کارکنان و بازنشستگان صندوق‌های لشگری و کشوری (صندوق‌های زیرمجموعه دولت) و همچنین کارکنان قوه قضاییه شدند.

این تذکر خطاب به رئیس جمهور به صورت کتبی تهیه شده است و در آن افزایش فوری حقوق سه گروه از مزدبگیران –شاغلان و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری و کارکنان قوه قضاییه- درخواست شده است.

سازمان‌های امور استخدامی و برنامه و بودجه در هفته‌های اخیر، طرحی برای افزایش حقوق این گروه‌ها تهیه و به دولت ارائه داده‌اند؛ قرار است این طرح تا پایان شهریور بررسی و با تامین اعتبار لازم، برای اجرا ابلاغ شود.

نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند مراحل تصویب و اجرای این طرح به سرعت انجام شود.

دولت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را پذیرفت و قرار است از شهریور ماه مستمری غیر حداقل بگیران برمبنای جدیدی پرداخت شود.

افزایش سی و هشت درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان، شیوه جدید پرداخت حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر خواهد بود که اقتباس کاملی از مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار محسوب می‌شود.

در شرایط جدید، این پرسش مطرح می‌شود که نحوه تسویه مابه التفاوت افزایش سی‌و درصدی مستمری پنج ماه گذشته چگونه خواهد بود؟

از نظر قانونی مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی مکلف است تا تغییرات مستمری جدید را از ابتدای فروردین ماه لحاظ کند، این یعنی به تمامی بازنشستگانی که از ابتدای سال جاری در زمره مستمری بگیران بوده‌اند مابه‌التفاوت این افزایش تعلق می‌‌گیرد.

تا پایان ماه مرداد مبنای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی ۱۰ درصد بود. البته به بازنشستگانی که حقوق ماهیانه آنها مابین حداقل مستمری تا ۱۰ میلیون تومان بود، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان دیگر هم اضافه شد.

این افزایش از خردادماه نهایی شد و تا مرداد ماه نیز بابت مابه التفاوت دو ماه اول سال با مشمولان تسویه حساب صورت گرفت.

در حال حاضر مستمری ماه مرداد طبق لیست اعلامی سازمان تامین اجتماعی درحال پرداخت شدن است، بنابراین در پایان ماه جاری از بابت معوقات افزایش ۱۰ درصدی سازمان تامین اجتماعی به کسی بدهکار نیست.

اما احتمال دارد از شهریور ماه که با صدور احکام جدید بازنشستگی موعد اعمال افزایش جدید صورت می‌گیرد، به تدریج بابت معوقات مزدی پنج ماه گذشته با بازنشستگان مشمول تسویه حساب صورت بگیرد.

این اتفاق به معنی آن است که همزمان با پرداخت مستمری شهریور، مابه التفاوت مربوط به یکی از ماه‌های گذشته نیز پرداخت شود.

در صورتی که این اتفاق بیفتد انتظار می‌رود که حداکثر این مطالبه در پایان دی ماه تسویه شود.

حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

می‌توان گفت مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان از ابتدای امسال، پس از اعمال افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران از سوی عبدالملکی مطرح شد که البته همین تصمیم وزیر سابق نیز به گفته کارشناسان ناترازی در حقوق و دستمزدها ایجاد کرد و به همین سبب دولت مصمم شد تا با افزایش دوباره حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری که پیش از این روی ۱۰ درصد آن پافشاری کرده بود، رضایتمندی بیشتری در این میان ایجاد کند. 

اعلام تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری در راستای ترمیم حقوق شاغلان و بازنشستگان و با این فرض که خلق پول یا استقراضی انجام نشود، انجام شده اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ و این افزایش حقوق به تامین منابع یا مدیریت مصارف منوط شده است و به محض اینکه کار کارشناسی در این زمینه انجام و از سوی دولت تصویب شود، مراحل قانونی آن طی خواهد شد.

این شرایط در حالی مطرح شده که بر اساس اطلاعات بدست آمده از دستگاه‌های متولی، درصورت تامین منابع مالی مورد نیاز با ترکیبی از ضرایب و اعداد و ارقام ثابت، قرار است حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری مانند بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش پیدا کند.

پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد دولت در پی یافتن منابع مالی مناسبی برای اجرای مصوبه افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری در سال ۱۴۰۱ است و با وجود اینکه حل کردن اصلی‌ترین مانع برای اجرایی شدن این تصمیم هنوز قطعی نشده و به هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بستگی دارد، به نظر می‌رسد که دولتمردان جزئیات این افزایش حقوق را نیز بررسی و تعیین کرده‌اند.

بر این اساس، ابتدا حقوق کارکنان لشگری و کشوری افزایش خواهد یافت و همزمان و همتراز با آن حقوق بازنششستگان نیز محاسبه و تعیین خواهد شد. بنابراین دولت برای اعمال ۳۸ درصد افزایش حقوق درصدد است تا ۳۰۰۰ امتیاز به احکام مستمری‌بگیران اضافه کند و اضافه کردن ۵۱۵ هزار تومان به‌عنوان ارقام ثابت نیز به این دلیل است که درصد افزایش حقوق در حداقلی بگیران بیشتر از سطوح بالاتر باشد.

به عنوان مثال اگر یک شاغل یا بازنشسته حداقلی‌بگیر حدود شش میلیون تومان حقوق دریافت کند، با اضافه شدن ۳۸ درصد مصوب و ۵۱۵ هزار تومان عدد ثابت، رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد، در حالی که ۵۱۵ هزار تومان در حقوق ۱۵ میلیون تومانی نهایتا حدود سه درصد افزایش حقوق ایجاد خواهد کرد.

اکنون این سوال وجود دارد که آیا افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری در سال جاری اعمال خواهد شد یا محدودیت‌های منابع مالی که اتفاقا مورد تاکید رییس سازمان برنامه و بودجه هم بود، در راستای اجرای این تصمیم مانع ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان