مسیر حرفه‌ای پارسا پیروزفر؛ بازیگر کم حاشیه و محبوب دل مخاطبین ایرانی

پارسا پیروزفر سال ۱۳۷۳ شاید فکرش را هم نمی‌کرد که روزی روزگاری محبوب دل بسیاری از ایرانی‌ها و علاقه‌مندان به سینما و هنر شود. پیروزفر، تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی نقاشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، اما او به رشته‌ی بازیگری، کارگردانی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی هم ورود می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

پارسا پیروزفر نزدیک به سی سال است که در عرصه‌ی بازیگری و هنری فعالیت کرده و محبوبیت این بازیگر به مرور زمان افزایش یافت. فیلم «مهمان مامان»، «زن زیادی»، و «اسب حیوان نجیبی است» از مهمترین آثار این بازیگر محسوب می‌شود. با این‌که پارسا پیروزفر، حرفه‌ی بازیگری را به صورت اصولی و توسط افراد مطرحی مثل حمید سمندریان و مهین اسکویی آموخت، فعالیت این بازیگر در دهه‌ی ۱۳۹۰ بنا‌به دلایلی کم شد. با این حال، پیروزفر در چند سال گذشته توانسته مجدد اسمش را با دو فیلم «مست عشق» و «تی تی» زنده کند. او در فیلم مورد انتظار «مست عشق» در نقش مولانا جلوی دوربین خواهد رفت. از طرفی دیگر، هنرنمایی پیروزفر در نقش «بهمن کاظمی» در سریال «یاغی» هم توجه بسیاری از مخاطبین را برانگیخت. در واقع هنرنمایی جذاب، کم‌نظیر و دیدنی پارسا پیروزفر در سریال «یاغی» که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، یکی از دلایلی بود که به کارنامه‌ی تقریبا سی ساله‌ی پیروزفر قرار است نیم نگاهی داشته باشیم.

ابتدای مسیر

اگر بخواهیم دقیق به کارنامه‌ی هنری پارسا پیروزفر نگاه کنیم، او فعالیت حرفه‌ایش را از سال ۱۳۷۳ در عرصه‌ی هنر آغاز می‌کند. او در فیلم «پری»، اثری به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی در نقش یک مرد زاهد جلوی دوربین ظاهر می‌شود. با این‌که فیلم «پری» در زمان خود نتوانست آن‌گونه که باید سر و صدا کند، این اثر اولین فیلم سینمایی مهم پارسا پیروزفر در کارنامه‌ی هنری‌اش تلقی می‌شود.

همکاری پارسا پیروزفر در ابتدای مسیرش تنها منحصر به مهرجویی نبود. او سال ۱۳۷۴ به‌واسطه‌ی بازی در فیلم «ضیافت» با مسعود کیمیایی همکاری می‌کند. پیروزفر در این پروژه با افراد مهمی مثل فریبرز عرب‌نیا، حسن جوهرچی و همچنین رامین پرچمی هم‌بازی می‌شود و با این‌که فیلم «ضیافت» نتوانست به یکی از قوی‌ترین فیلم‌های کیمیایی تبدیل شود، بازی پارسا پیروزفر هم‌تراز با سایر بازیگرهای مهم فیلم دیده شد. تعامل پیروزفر با مسعود کیمیایی با فیلم بعدی این کارگردان ادامه‌دار شد و این بازیگر در فیلم «مرسدس» هم جلوی دوربین سینما می‌رود.

نقد فیلم «بی‌حسی موضعی»؛ تحقیر زندگی از راه مسخره‌بازی!

پیروزفر پس از همکاری با کیمیایی و مهرجویی در ابتدای تجربه‌ی بازیگری‌اش در دنیای سینما، به یک‌باره با بازی در فیلم «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی نامش سر زبان‌ها می‌افتد. تبریزی در سال ۱۳۷۷ فیلم عاشقانه‌ای را با همکاری سازمان توسعه سینمایی سوره و شیراز فیلم به مرحله‌ی اکران می‌رساند که لیست بازیگرهای قدرتمندی در این پروژه به چشم می‌خورد. پارسا پیروزفر در جوار لیلا حاتمی به زیبایی جلوی دوربین بازی می‌کند. ترکیب مضامین جنگ، مذهب و عشق در فیلم «شیدا» به موازات طرح یک روایت همه‌پسند از دیگر عواملی است که موجب شد شهرت پارسا پیروزفر افزایش قابل توجهی داشته باشد. با این‌که پیروزفر در فیلم سینمایی «شیدا» توانسته عملکرد خوبی داشته باشد، درخشش اصلی این بازیگر مدیون فعالیتش در دنیای تلویزیون در ابتدای مسیرش در دهه‌ی ۱۳۷۰ است.

هنرنمایی پارسا پیروزفر در سریال ماندگار «در پناه تو»

سال ۱۳۷۴ بود که پارسا پیروزفر در جوار مرحوم حسن جوهرچی، لعیا زنگنه، سعید پور صمیمی و سایر بازیگرهای سرشناس توانست یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه‌ی هنری‌اش را بازی کند. لیست بلند بالایی از هنرمندان مطرح کنونیِ ایران در سریال «در پناه تو» دیده می‌شود و با این حساب، پیروزفر با تلاش‌هایش توانسته در یاد و خاطر مخاطبین ‌به‌واسطه‌ی بازی در نقش پارسا فرزین‌پور ماندگار باقی بماند.

از دیگر آثار تلویزیونی مهم پیروزفر در دهه‌ی ۱۳۷۰ می‌توان به سریال «در قلب من» اشاره کرد که این مجموعه‌ی تلویزیونی هم حاصل زحمت حمید لبخنده، کارگردان سریال «در پناه تو» بود. این سریال نظر مساعد بسیاری از مخاطبین تلویزیون را به خود جلب کرد و به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی آن زمان تبدیل شد. در این سریال که زندگی دو خانواده‌ی فقیر و غنی به تصویر کشیده می‌شود، پارسا پیروزفر نقش فردی به اسم رضا طلوعی را جلوی دوربین بازی می‌کند. با وجود هنرنمایی قوی‌تر پیروزفر در سریال «در قلب من»، هنرنمایی‌اش در سریال «در پناه تو» دوست‌داشتنی‌تر به نظر می‌رسد؛ شاید به این دلیل که شخصیت‌پردازی پیروزفر در سریال «در پناه تو» نزد مخاطب، قابل‌ پسندتر است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان