یارانه جدید | یارانه جدید نقدی

متقاضیان یارانه بخوانند | امکان ثبت اعتراض به یارانه جدید فراهم شد

اعتراض برای دریافت یارانه امکان‌پذیر شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود.

سرپرست وزارت رفاه: برای خانوارها دوباره این امکان فراهم شده است، کسانی که متقاضی بازبینی وضعیت یارانه خانوار خود هستند، بتوانند از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه(hemayat.mcls.gov.ir)نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند و این سامانه همچنان در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

 در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌های نقدی، برخی یارانه بگیران گفته بودند که به میزان ۳۵ هزار تومان از مجموع یارانه دریافتی آن‌ها کاسته شده است. بررسی ها نشان می‌دهد که در این مرحله هم این دسته از یارانه بگیران به همان میزان از دریافتی شان کسر می‌شود.

علت کسر مبلغ ۳۵ هزار تومان هم به دریافت وام کرونا در سال ۱۳۹۹ بر می‌گردد. در آن‌ سال بخش اعظم یارانه بگیران در دو مرحله تیر ماه و آذر ماه یارانه یک میلیون تومانی دریافت کردند و قرار شد اقساط آن در سر ماه از یارانه آنها کسر شود.

در چنین شرایطی، افرادی که تیر ماه ۱۳۹۹ وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده اند، تاکنون ۲۴ قسط را پرداخت کرده اند و باید تا دی ماه امسال هم شش قسط دیگر پرداخت کنند. اما سرپرستان خانواری که در دی ماه ۹۹ وام به حساب شان واریز شده است، ۱۸ قسط را پرداخته اند و همچنان تا مرداد ماه سال آینده باید اقساط این وام را بپردازند.

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

جزئیات بیشتر در مورد یارانه جدید مرداد

یارانه جدید

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

این چهارمین یارانه نقدی جدیدی است که دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز میکند. گزارش‌ها می‌گوید یارانه مرداد ماه هم مانند ماه‌های قبل نقدی است و فعلا خبری از پرداخت کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک نیست.

اما گفته‌های وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که احتمالا از شهریور یا مهرماه پرداخت یارانه نقدی متوقف و کالابرگ توزیع می‌شود.

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا این بار جاماندگان یارانه خود را به موقع دریافت می‌کنند؟ انتظار می‌رود که بر خلاف ماه قبل، این ماه لیست یارانه‌بگیران یکی شده باشد و همه مشمولان یارانه، همزمان کمک معیشتی ماه مرداد را دریافت کنند.

یارانه جدید برای همه واریز نشد طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد که کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز د ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

 پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

معوقه یارانه‌ها مربوط به دو گروه است؛ کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند ولی با واریز مبالغ جدید، به عنوان دهک پردرآمد یارانه آنها قطع شد و در سامانه  hemayat.mcls.gov.ir   اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بازبینی دهک‌بندی را داشتند. گروه دیگر کسانی که تا پیش از این یارانه‌ای دریافت نکرده و از اردیبهشت ماه برای ثبت نام در سامانه  my.gov.ir   اقدام کردند. درنهایت درخواست‌های هر دو گروه بررسی و افرادی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

بر این اساس برای افراد معترض، همراه با یارانه تیرماه، اولین پرداخت انجام شد و حدود یک هفته بعد برای ثبت‌نام کنندگان نیز به تناسب دهکی که در آن قرار داشتند، یک پرداخت پرداخت صورت گرفت. قرار بود که یارانه اردیبهشت و خرداد (مبالغ جدید) نیز به عنوان معوقه برای آنها پرداخت شود که در اعلام اولیه اواخر تیرماه مطرح بود ولی تاکنون واریز نشده است.

در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت معوقات یارانه و زمان آن که مورد سوال افراد مشمول قرار دارد، حسینی- سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها - به ایسنا گفته است که این تاخیر به معنی عدم پرداخت معوقات نیست و حتما اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت مشمولان در حال انجام است، توضیح داد: در مورد افرادی که نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کرده بودند، قبلا یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز و مسدود شده بود که این رقم متعلق به دهک چهار تا ۹ است، بنابراین باید برای کسانی که دهک اول تا سوم تشخیص داده شده‌اند، این مبلغ به تناسب پرداختی برای آنها که هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است، تغییر کند. از این رو باید فرایند بررسی و انجام محاسبات طی شده و پرداخت‌های انجام شده در قالب دهک‌بندی صورت گرفته انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد به حساب مشمولان واریز می‌شود.

یارانه‌های نقدی  از سال ۱۳۸۹ با شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر در حال پرداخت بود و از سال ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین، یارانه معیشتی از محل این مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گرفت که دولت حدود ۶۰ میلیون نفر از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر نقدی را گزینش و مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار پرداخت کرد.

اما از اردیبهشت امسال و با اقدام برای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای ، رویه پرداخت تغییر و با حذف حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم، پرداخت برای ۹ دهک دیگر شروع شد. برای دهک اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا شش نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

متقاضیان دریافت یارانه همچنان می‌توانند  نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان