یارانه جدید | یارانه جدید نقدی

خبر خوب برای یارانه بگیران | معوقات یارانه جدید پرداخت شد

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرایند بررسی جهت پرداخت معوقات یارانه افراد مشمول، در حال انجام است و به زودی با تکمیل اطلاعات، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود.

معوقه یارانه‌ها مربوط به دو گروه است؛ کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند ولی با واریز مبالغ جدید، به عنوان دهک پردرآمد یارانه آنها قطع شد و در سامانه  hemayat.mcls.gov.ir   اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بازبینی دهک‌بندی را داشتند. گروه دیگر کسانی که تا پیش از این یارانه‌ای دریافت نکرده و از اردیبهشت ماه برای ثبت نام در سامانه  my.gov.ir   اقدام کردند. درنهایت درخواست‌های هر دو گروه بررسی و افرادی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

بر این اساس برای افراد معترض، همراه با یارانه تیرماه، اولین پرداخت انجام شد و حدود یک هفته بعد برای ثبت‌نام کنندگان نیز به تناسب دهکی که در آن قرار داشتند، یک پرداخت پرداخت صورت گرفت. قرار بود که یارانه اردیبهشت و خرداد (مبالغ جدید) نیز به عنوان معوقه برای آنها پرداخت شود که در اعلام اولیه اواخر تیرماه مطرح بود ولی تاکنون واریز نشده است.

در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت معوقات یارانه و زمان آن که مورد سوال افراد مشمول قرار دارد، حسینی- سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها - به ایسنا گفته است که این تاخیر به معنی عدم پرداخت معوقات نیست و حتما اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت مشمولان در حال انجام است، توضیح داد: در مورد افرادی که نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کرده بودند، قبلا یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز و مسدود شده بود که این رقم متعلق به دهک چهار تا ۹ است، بنابراین باید برای کسانی که دهک اول تا سوم تشخیص داده شده‌اند، این مبلغ به تناسب پرداختی برای آنها که هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است، تغییر کند. از این رو باید فرایند بررسی و انجام محاسبات طی شده و پرداخت‌های انجام شده در قالب دهک‌بندی صورت گرفته انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد به حساب مشمولان واریز می‌شود.

یارانه‌های نقدی  از سال ۱۳۸۹ با شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر در حال پرداخت بود و از سال ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین، یارانه معیشتی از محل این مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گرفت که دولت حدود ۶۰ میلیون نفر از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر نقدی را گزینش و مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار پرداخت کرد.

اما از اردیبهشت امسال و با اقدام برای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای ، رویه پرداخت تغییر و با حذف حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم، پرداخت برای ۹ دهک دیگر شروع شد. برای دهک اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا شش نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

متقاضیان دریافت یارانه همچنان می‌توانند  نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند.

جزئیات در مورد پرداخت معوقات یارانه

یارانه

 سیده طیبه حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، افزود: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

وی اضافه کرد: عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای ۳۰۰ تومان باید ۴۰۰ تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را ثبت کنند.

وی همچنین در مورد سامانه حمایت نیز گفت: این سامانه زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس وعده‌ای که وزیر تعاون داده است، به زودی این سامانه با به روز رسانی جدید باز خواهد شد. اما فعلا سامانه MY.GOV.IR فعال بوده و قابلیت ثبت تقاضا برای متقاضیان یارانه را دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که خانوار خود را جدا کرده‌اند، اظهار کرد: عده‌ای از افرادی بودند که در خانوار قبلی مشمول یارانه می‌شدند و بعد از ازدواج خانوار فرزندان جدا می‌شود، ممکن است فرزندی که خانوار جدید یارانه‌ای تشکیل داده است، جزو دهک دهم و پردرآمد جامعه باشد و مشمول دریافت یارانه نباشد، اما همچنان پدر و مادر وی مشمول دریافتی یارانه باشند.

حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گفته‌اند در برخی از خانوارها یارانه برای یک نفر واریز شده و برای دیگران واریز نشده، گفت: ملاک ما سرپرست خانوار است، اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه قرار گیرد، به سایر اعضا نیز تعلق می‌گیرد و اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه نشود، سایر اعضا نیز مشمول نخواهند شد

 هفته گذشته سومین مرحله از یارانه نقدی پس از افزایش ارز ۴۲۰۰ تومانی واریز شد. پس از واریز این مرحله از یارانه، گروهی از جاماندگان یارانه عنوان کردند که یارانه برای آنها واریز شده و در عین حال، عده زیادی نیز می گفتند یارانه ای برای آنها واریز نشده است.

حال چند روز پس از واریز سومین مرحله از یارانه نقدی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده یارانه تیرماه برای کسانی که اعتراض آنها قبول شده، واریز شده است. اما نکته مهم در اظهارات او این است که هنوز معوقات خرداد و اردیبهشت هنوز قابل برداشت نیست.

سیده طیبه حسینی درباره این که برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، گفت: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

به گفته او، عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای ۳۰۰ تومان باید ۴۰۰ تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان