رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

توضیحات قالیباف درباره رتبه بندی معلمان | جزئیات بیشتر در مورد رتبه بندی معلمان

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم علی آباد کتول درباره موارد مغایر با قانون آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان مصوب هیئت دولت تاکید کرد: مصوبه دولت در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

رحمت الله نوروزی، نماینده علی آباد کتول در جلسه روز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به مصوبه هیئت دولت درباره آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی فرهنگیان گفت: آیین نامه دولت برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در برخی از موارد خلاف قانون است و باید هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی به آن ورود کند.

وی با بیان اینکه «۴۶۰ هزار معلم از قانون رتبه‌بندی معلمان بهره مند نمی‌شوند»، افزود: برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان برای سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما الان تیمی در حال ایجاد ممانعت در اجرای این قانون است؛ از ریاست مجلس تقاضا دارم از اجرای قانون حمایت کند.

 قانون رتبه بندی فرهنگیان باید در مجلس رسیدگی شود

در ادامه، م حمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده علی آباد کتول خاطر نشان کرد: در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم.

وی با بیان اینکه «مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است»، تاکید کرد: مصوبه دولت در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.

رحمت اله نوروزی در جلسه علنی امروز (شنبه ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده (۱۹۴) آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول (۵۷) و (۲۶) قانون اساسی در تذکر و اخطاری درباره رتبه‌بندی معلمان، گفت: اگرچه برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته‌ایم اما نفوذی‌های سند ۲۰۳۰ مانع اجرای این قانون می‌شوند چرا که ۱۵ آیتم در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان خلاف قانون ایجاد شده است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ۴۶۰ هزار معلم کد استخدامی و مستخدمی ندارند، رتبه‌بندی معلمان شامل حال آنها نمی‌شود لذا تقاضا داریم هیأت تطبیق این موضوع را مجددا مورد بحث قرار دهد.

وی افزود: با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب و رئیس جمهور باید هر چه سریعتر هیأت تطبیق این موضوع را بررسی کند چرا که  ۱۵ آیتم در آیین‌نامه اجرایی قانون خلاف قانون مصوب شده است.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، عصر روز پنج شنبه، بیست و سوم تیرماه سال جاری در جلسه شورای اداری شهرستان دالاهو با اعلام خبر فوق افزود: اجرایی شدن این قانون مهم تنها چهار ماه پس از تصویب، بیانگر اهمیت آموزش و پرورش برای دولت سیزدهم است.

وی تصریح نمود: دولت مردمی با پس نگرفتن لایحه  رتبه بندی و موافقت با افزایش سه و نیم برابری بودجه این لایحه، سعی در ترمیم وضعیت معیشتی معلمان دارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت: توجه به استعدادهای شهرستان موجب کاهش بیکاری جوانان می گردد.

نوری گفت: مردم دالاهو همواره در برهه های گوناگون تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی، پشتیبان و حامی ارزش های والای نظام اسلامی بوده و با تقدیم شهدای پرشمار دین خود را به ایران اسلامی ادا نموده اند.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود، مردم شریف شهرستان دالاهو و استان کرمانشاه، به زودی از برکات و مصوبات این سفر هیئت دولت به استان بهره مند خواهند شد.

یوسف نوری در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از سال ۹۱ جمعیت دانش آموزی کشور به مرور اضافه شده است به صورتی که برای سال تحصیلی جاری حدود ۱۶ میلیون دانش آموز خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشد دانش آموزان در هر سال تحصیلی نیازمند کلاس و معلمان و امکانات بیشتر است و برخی از این رشد دانش آموزان در مناطق پر تراکم خواهد بود.

نوری ادامه داد: در سال ۱۴٠٠ تعداد ۷۱ هزار و ۹۰۰ نفر از همکاران بازنشسته داشته ایم که امسال بیش از ۷۸هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت در صورتی که حداکثر جذب وزارت آموزش و پرورش ۲۵ هزار نفر است

اوافزود: در حال حاضر ۱۵ هزار دانشجوی ترم آخر در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند که گفته ایم در تابستان ترم آخر خود را به صورت فشرده ادامه دهند و از مهر جذب مدارس شوند.

به گفته وی برخی از مدارس غیر دولتی که وابسته به افرادی هستند و معتقدم که باید مدارس غیر دولتی کاملا شفاف سازی در خصوص شهریه داشته باشند.

۱۵ آیتم در آئین نامه رتبه بندی معلمان خلاف قانون است

رتبه بندی معلمان

او در خصوص پرداخت شهریه برخی مدارس غیر دولتی به حساب انجمن های خیریه گفت: ااگر ین کار به دلیل مسائل مالیاتی باشد درست نیست و مالیات به نوعی بودجه و منابع دولت محسوب می شود.

نوری ادامه داد: دغدغه بنده این است که آموزش و پرورش دغدغه ملی شود که خیلی ها آنها را تنها بیان می کنند، اما باید اعمال شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دغدغه بنده این است که آموزش و پرورش دغدغه ملی شود که خیلی ها آنها را تنها بیان می کنند، اما باید اعمال شود. سال ۸۴ به آقای احمدی نژاد در هر دو دوره رای دادم و در سال ۹۲ به آقای قالیباف رای دادم و در سال ۱۴۰۰ به آقا رئیسی رای دادم.

نوری بیان کرد: آموزش و پرورش از ارکان نظام است و نباید خصوصی شود، این از فرمایشات مقام معظم است که فرموده اند با خصوصی سازی آموزش و پرورش به اینصورت موافق نیستند و نظام های آموزشی در دنیا هم همین هستند و این یک نظر بسیار بلند کارشناسی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در جامعه فرهنگیان، دکتر نجفی به عنوان وزیر ۸ سال سرسختانه مسئولیت خویش را بر عهده داشتند و دولت دکتر هاشمی رفسنجانی در آن زمان حمایت های زیادی داشته اند، منتهی گرایش ایشان به صورت آموزش و پرورش و تربیت انقلابی نبوده است.

نوری بیان کرد: نقطه اوج بعدی آقای حاجی بابایی بود که از بدنه آموزش و پرورش به شمار می آمدند و دوره ایشان چند کار انجام شد که یکی معروف به بیمه طلایی و تصویب سند تحول بنیادین بود.

او افزود: اگر امور تربیتی با تصور شهید باهنر اجرایی می شد، آموزش و پرورش به طرح تحول بنیادین حتما دست پیدا می کرد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در برخی موقف ها موجب غفلت هایی شده ایم، مثلا حذف امور تربیتی. همچنین مقاومت در طرح اجرای ۲۰۳۰ که با فرهنگ ایران همخوانی ندارد و با دین مغایر است.

نوری بیان کرد: اگر بخواهیم طرح تحول بنیادین انجام شود، قطعا باید معلم را آماده نگه داریم و به او انگیزه دهیم. بخشی از انگیزه این است که او را در فرایندی قرار دهیم و ابلاغ کار رتبه بندی معلمان را انجام دهیم که آیت الله رئیسی در خرداد سال گذشته وعده داده بود که سریع آن را اجرایی خواهد کرد و به علت ناپایدار بودن بودجه به سال آینده موکول شد.

او ادامه داد: همگرایی دولت جدید باعث اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان شده است، اگر سازمان پژوهش به حرکت بیفتد آموزش و پرورش هم حرکت خواهد کرد، باید توجه جدی به سازمان پژوهش داشته باشیم؛ چرا که سازمان پژوهش طرح را آماده می کند و مابقی اجرایی سازی خواهد کرد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه ۲۲ تیر هیأت دولت اظهار داشت: ۶ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده که پس از صدور احکام معلمان در سقف بودجه پرداخت خواهد شد.

وی افزود: امروز یکی از بحران های جدی در کشورهای خارجی با توجه به کمبود کالاهای اساسی موضوع تورم است. ما تلاش کردیم با پرداخت هایی که انجام دادیم جلوی تورم را بگیریم.

جبار کوچکی نژاد در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: رتبه بندی فرهنگیان کار خوب دولت، مجلس و کل نظام بود و همه پای آن ایستادیم، اما در نوشتن آیین نامه و شیوه نامه آن کل قانون را زیر سوال بردند و روشی به کار گرفتند که فرهنگیان را عصبانی کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم با بیان اینکه در بندهایی سنگ جلوی پای برخی فرهنگیان انداخته شده است، اظهار داشت: شرط شناسنامه داشتن برای فردی که ۱۵ سال است کار معلمی انجام می دهد و سنگ اندازی برای آنکه بازنشستگان از رتبه بندی بهره مند شوند و یا تبدیل کادر اداری به آموزشی برای آنکه از رتبه بندی استفاده کنند اما دیگر نمی توانند مدیر شوند، مواردی است که در بندهای آیین نامه قانون مشکلاتی ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم بیان کرد: اصل قانون شفاف است و به نفع فرهنگیان بوده، اما با تدوین آیین نامه این شفافیت زیر سوال رفته، از مجلس و کمیسیون آموزش می خواهم بحث را به صورت جدی دنبال کنند و از وزیر موضوع پیگیری شود تا شفافیت قانون زیر سوال نرود.

صادق ستاری فرد، در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان