یارانه جدید | یارانه جدید نقدی

یارانه‌ جدید تیرماه امشب واریز شد!/ یارانه جدید جاماندگان کی واریز می شود؟

یارانه تیر ماه واریز و قابل برداشت شد. در کنار ۹ دهک درآمدی که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی گرفته‌اند، جاماندگان یارانه هم امشب مرحله سوم کمک معیشتی دولت را دریافت می‌کنند. اما معوقات این گروه چه زمان واریز می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود؟

در کنار  واریز یارانه ۹ دهک درآمدی جامعه، یارانه جاماندگان هم امشب قابل برداشت می‌شود. اما این گروه امشب فقط یک مرحله از یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند و قرار است دولت دو ماه یارانه معوق این دو گروه را تا آخر هفته واریز کند.

خبر واریز یارانه جاماندگان را سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه خود اعلام کرده است. بر اساس اطلاعیه این سازمان،‌ اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خرداد به عدم دریافت یارانه اعتراض کرده‌اند،‌ در اختیار وزارت کار قرار گرفته، اطلاعات این گروه پایش شده و عده‌ای مشمول یارانه شناخته شده‌اند.

در صورتیکه بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌ اول تا سوم باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

این سازمان تاکید کرده که لیست یارانه‌بگیران نهایی شده و افرادی که جزو دهک‌های یارانه‌بگیر شناخته شده‌اند، همه امشب یارانه می‌گیرند.

بر این اساس، اگر فردی امشب یارانه معیشتی را دریافت نکند به این معناست که این افراد در ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دهک ۱۰ قرار گرفته و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده‌اند.

واریز معوقات یارانه جدید تا پایان هفته

یارانه جدید

این سومین مرحله کمک معیشتی دولت است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. امشب تنها یک مرحله این یارانه به حساب این گروه واریز می‌شود و دو ماه باقیمانده تا آخر هفته واریز می‌شود.

براساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها «سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات تا پایان هفته به حساب آنان واریز خواهد شد.

 تا ظهر امروز (دوشنبه بیستم تیرماه) سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اطلاعیه‌ای در خصوص واریز یارانه معیشتی تیر ماه  صادر خواهد کرد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از این سازمان نشان می‌دهد که در این اطلاعیه، وضعیت بخشی از متقاضیان یارانه جدید نیز مشخص خواهد شد. به صورت مشخص این احتمال وجود دارد تا برای تیرماه، شماری از جاماندگان نیز به فهرست یارانه بگیران اضافه شوند.

جاماندگان شهروندانی هستند که از زمان واریز نخستین یارانه نقدی در سال ۸۹ هیچ یارانه‌ای دریافت نکردند.

نام نویسی از جاماندگان بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها بود و وزارت رفاه به درخواست‌آنها رسیدگی می‌کرد.

دولت پیش از این اعلام کرده بود که هر زمان شهروندی مشمول گرفتن یارانه معیشتی جدید باشد، برای او از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی واریز خواهد کرد.

تفاوت جاماندگان و معترضان یارانه چیست؟

گروه دیگری از شهروندان که متقاضی دریافت یارانه معیشتی جدید هستند، معترضان نامدارند. عمده این افراد براساس تشخیص وزارت رفاه یا از دریافت یارانه خط خورده‌اند و یا اینکه یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

 آن‌طور که پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده است  یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، روز ۲۱ تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

این در حالی است که معمولا یارانه‌ها در ساعت ۲۴ روز بیستم هر ماه واریز می‌شود ولی بعد از خبرهایی که در این رابطه منتشر شد، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که این زمان تغییر کرده و اطلاع رسانی خواهد شد.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

یارانه تیرماه، سومین مرحله از پرداخت یارانه جدید است که طبق اعلام اولیه، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه دارد.

 یارانه تیر ماه ۱۴۰۱ احتمالا تا روز دوشنبه واریز می‌شود. اما بخش اعظم یارانه بگیران بر این باور هستند که یارانه عید قربان متفاوت از یارانه نقدی تیر ماه است. بدین معنا که یارانه عید قربان یک عیدی از سوی دولت است و یارانه نقدی نیز به صورت جداگانه واریز می‌شود.

اما بررسی ما نشان می‌دهد که این تصور کاملا غلط است و دولت هیچ تصمیمی در این رابطه ندارد. علت این سو تفاهم نیز به نظر می‌رسد که به علت همزمانی واریز یارانه نقدی در روز بیستم، با عید قربان امسال است.

به عبارت دیگر عید قربان روز یکشنبه است و واریز یارانه نقدی مطابق معمول بیستم هر ماه، باید دوشنبه ۲۰ تیرماه واریز شود؛ بنابراین بحث واریز یارانه جدید در کار نیست و یارانه پسا عید قربان پرداخت خواهد شد.

یارانه عید قربان یا همان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ به میزان دوره ۱۳۵ و ۱۳۶ پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی اگر در دهک اول تا سوم قرار دارید و در اردیبهشت ماه ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در مرحله ۱۳۷ نیز به همین میزان دریافتی خواهید داشت.

اگر هم در دهک چهارم تا نهم قرار داشته اید و یارانه ۳۰۰ هزارتومانی به حساب تان واریز شده است، منتظر همین مقدار از سوی دولت باشید.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که بیستم این ماه یعنی دوشنبه شب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب ۹ دهک درآمدی اول جامعه واریز می‌شود.

علاوه بر این گروه، لیست جاماندگان یارانه هم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شده و یارانه این گروه از جاماندگان هم در تاریخ بیستم تیرماه قابل برداشت می‌شود.

بر این اساس باید گفت نهایتا بعد از یک ماه که از واریز یارانه این گروه می‌گذرد، آنها می‌توانند در بیستم این ماه یارانه خود را برداشت کنند.

به گفته سازمان هدفمندی یارانه‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاماندگان به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده بودند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد دریافت یارانه شناخته شده‌اند و ۳۰۰ نفر از این لیست خط خورده و جزو دهک دهم محسوب شده‌اند.

یارانه نقدی جدید از بیستم اردیبهشت ماه سال جاری به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز شد. سه دهک اول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت کردند و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

علاوه بر افرادی که کمک معیشتی نقدی دولت را دریافت نکرده‌اند، بخشی از مردم هم به دهک درآمدی که در آن قرار دارند اعتراض کرده‌اند. یعنی افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی گرفته و جزو دهک چهارم تا نهم محسوب شده‌اند اعتراض کرده‌اند که دهک درآمدی آنها بین دهک اول تا سوم است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز نتیجه اعتراض این گروه مشخص نشده است.

واریز یارانه تیرماه با عید قربان همزمان شده است و برخی گمان کرده‌اند دولت قرار است یارانه عید قربان پرداخت کند. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز یارانه مناسبتی متوقف شده و یارانه عید قربان همان یارانه تیر ماه است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان