رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

وضعیت حقوق بعد از اجرا شدن رتبه بندی معلمان | تازه ترین جزئیات از رتبه بندی معلمان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان افزایش خواهد یافت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

صادق ستاری فرد، در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق معلمان رتبه ۱ ۴۵ درصد، معلمان رتبه ۲ ۵۵ درصد، معلمان رتبه ۳ ۶۵ درصد، معلمان رتبه ۴ ۷۵ درصد و معلمان رتبه ۵ ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حق شغل حق شاغل و حق فوق العاده سه بخش حقوقی است که برای معلمین در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر کدام از معلمان بسته به اینکه در چه شرایطی فعالیت می‌کنند و در کدام رتبه قرار می‌گیرند حداقل حقوق شان متفاوت است؛ نمی‌توان عددی دقیق را به عنوان حداقل حقوق اعلام کرد. بسته به اینکه در احکام معلمین رقمش به چه نحوه است و در کدام رتبه قرار می‌گیرند؛ حداقل حقوق معلمان متفاوت خواهد بود.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه مسابقات ورزشی فرهنگیان در اصفهان اظهار کرد: درخصوص طرح رتبه‌بندی معلمان صدای شما را شنیدم. از سال ۸۴ موضوع رتبه‌بندی مدنظر بود اما به هر دلیل عملیاتی نشد تا اینکه در برنامه‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری عنوان شد و به‌عنوان یک حق فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی یکی از عوامل تحول است که در سند بنیادین مورد توجه بود اما انجام نشد، خبر داد: با همکاری دولت جدید و مجلس این طرح عملیاتی شد. در همین راستا فردا ساعت ۱۰ آخرین جلسه شیوه‌نامه آن برگزار می‌شود و از همین هفته و هفته آینده اجرایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده و همه مطالبات فرهنگیان در حوزه رتبه‌بندی یک‌جا پرداخت خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی می‌شوند، گفت: در رتبه بندی فرایند، رقابتی است و همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به‌نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند.

صادق ستاری‌فرد با حضور در شبکه افق به سوالاتی درباره رتبه بندی معلمان پاسخ داد و گفت: رتبه بندی از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف شد و اجرا نشد همچنین در برنامه ششم توسعه الزام شد اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحه‌اش در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: آن لایحه ایرادات بسیاری داشت و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال پیش‌بینی شده بود.

ستاری فرد اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلی‌اش در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم شمولیت نومعلمان با زیر دو سال سابقه استخدامی در رتبه بندی گفت: هم در قانون و هم مفاد آیین‌نامه به نحوی پیش‌بینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتی‌شان چقدر است، شامل رتبه بندی می‌شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفت‌وگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی شوند.

سنوات خدمت تاثیری در رتبه بندی معلمان ندارد

رتبه بندی معلمان

ستاری‌فرد با بیان اینکه البته در متن قانون محدودیت‌هایی برای شمولیت در رتبه بندی ذکر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مامورشدگان به دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد، گفت: اما خوشبختانه هیچ محدودیتی از حیث سنوات خدمتی مدنظر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود آیین نامه اجرایی به گونه‌ای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمی‌توانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر!‍ اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمی‌رسند و همه نیروهای نظامی  به رتبه سرلشکری نمی‌رسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صرفاً معلمانی می‌توانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفه‌ها و شاخص‌های مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.

ستاری‌فرد در پایان اظهارکرد: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه می‌شود.

یوسف نوری روز جمعه در نشست صمیمی با جمعی از فرهنگیان شهرستان دیواندره اظهار داشت: با تصویب آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان از سوی هیات دولت، شیوه نامه اجرایی آن در حال تدوین است و با راه اندازی سامانه، رتبه بندی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی باید به کیفیت نظام تعلیم و تربیت بیانجامد؛ گفت: اگر با اجرایی شدن رتبه بندی معلمان، کیفیت نظام تعلیم و تربیت رشد کند، ما به نتیجه خواهیم رسید.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه اجرایی شدن رتبه بندی از منویات رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان نظام بوده است؛ گفت: تاریخ اجرای رتبه بندی از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی با اشاره به اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آموزش و پرورش استان کردستان در این سفر افزود: این اعتبار علاوه بر اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اختصاص داده شده دولت برای نوسازی و تکمیل مدارس به آموزش و پرورش کردستان خواهد بود.

نوری همچنین به اختصاص ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان ها در بیست و هفت سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان ها، اضافه کرد: این بودجه علاوه بر بودجه سالانه  ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان ها است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، اظهار داشت: دولت بودجه آموزش و پرورش را از ۹.۶ درصد به ۱۳ درصد از بودجه عمومی دولت افزایش داده است و در طول تاریخ آموزش و پرورش چنین اتفاقی نیفتاده است .

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون ویژه طرح مهر آفرین خبر داد و گفت: این نیروها فاقد کد کارمندی و استخدامی هستند، لذا با این آزمون تعیین تکلیف خواهندشد .

عضو کابینه دولت مردمی بیان اینکه دولت به دنبال شفافیت است؛ گفت: فعالیت های تابستانی آموزش و پرورش مخصوصا برای دانش آموزانی که در دوران کرونا نتوانسته بودن آموزش های خود را تکمیل کنند، ادامه دارد .

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش به حرکت بیفتد اقدامات خوبی انجام خواهد شد و به اهداف بیانیه گام دوم خواهیم رسید و اگر این کار انجام نشود دچار بیکاری، طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به خدمات دولت سیزدهم و اقدامات برجسته وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد و پیگیری عملیاتی شدن رتبه بندی معلمان، توجه به مسائل آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسه ای در قالب طرح شهید سلیمانی را از جمله این اقدامات برشمرد .

هاشم ناظمی جلال بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای ورزشی استان حدود ۲۰سانتی متر مربع و کمتر از میانگین کشوری است، گفت: با احداث ۴۲فضای ورزشی طرح شهید سلیمانی، شامل هفت باب سالن ورزشی و ۳۵ زمین چمن مصنوعی، تحولی عظیم در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

وی اجرای بیمه تکمیلی و اجرای مسابقات ورزشی ویژه فرهنگیان با شرکت هزار نفر از معلمان در مرحله استان را از دیگر اقدامات شاخص آموزش و پرورش اعلام کرد.

در این نشست چند نفر از معلمان دیواندره به نمایندگی از سایر فرهنگیان به طرح نظرات، پیشنهادت، درخواست ها و سوالات خود در حوزه های مختلف پرداختند و وزیر آموزش و پرورش به پرسش های آنان پاسخ داد .   

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد:سفر رییس جمهور به استان کردستان؛ دیار فرهنگ و هنر

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

آیین‌نامه اجرایی معلمان از سوی دولت ابلاغ شد و فوق‌العاده رتبه‌بندی به ترتیب برای رتبه‌های پنج‌گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و ۹۰ درصد است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان