رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

خبر مهم درباره رتبه‌ بندی معلمان | شرط جدید اجرای رتبه‌ بندی معلمان چیست؟

شرط داشتن کد استخدامی برای رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

اسماعیل جعفری فعال فرهنگی درباره شرط داشتن کد استخدامی برای رتبه بندی معلمان  و فرهنگیانی که کد مستخدمی‌ ندارند، نوشت: با پیگیری هایی که در دو روز گذشته بعد از انتشار آیین نامه و قید شرط داشتن کد استخدامی در تبصره۳ ماده۳ این آیین نامه داشتیم، اعلام شد که تقریبا تمام مستخدمین تا سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ دارای کد استخدامی هستند.

 همچنین مشخص شد که در سالهای اخیر #چندین_بار کارگزینی ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور مدارک و مستندات لازم برای صدور کد استخدامی از جمله احکام، مدارک شناسایی، تعهد محضری و تمام اطلاعات مورد نیاز را در سامانه مربوطه بارگذاری کرده اند و مراحل مختلف را گذرانده است ولی در مرحله آخر سازمان اداری و استخدامی تایید نهایی را انجام نداده است.

مواردی که توسط این سازمان ایراد گرفته شده تا تایید نهایی را انجام ندهد و کد مستخدمی صادر نشود

صادر نشدن کد مستخدمی معلمان در سالهای اخیر بدلیل عدم همکاری و سختگیری سازمان اداری استخدامی بوده است و اکنون اعمال شرط داشتن کد مستخدمی برای برخورداری از رتبه بندی که ضرورتی هم ندارد بسیار عجیب است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود چون قبلاً سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه درباره آن همکاری داشتند، جلسه مشترک شیوه‌نامه برگزار می‌شود و برای تدوین نهایی آن، حدود یک هفته بیشتر متصور نیستیم.

وی افزود: آموزش و پرورش در تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مکلف شده است شیوه‌نامه‌ای برای فرایند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین کند که این را سریع انجام می‌دهیم. 

نوری تصریح کرد: همچنین برخی تکالیف دیگر در آیین‌نامه مشخص شده است که چون از قبل در دست بررسی بود، آماده‌سازی شده است تا رتبه‌بندی وارد مرحله اجرا در نظام آموزش و پرورش شود.

ارتقای سریع‌تر برخی معلمان

وی ادامه داد: در رتبه‌بندی، معلمان مدارس استثنایی، ابتدایی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق می‌گیرند یعنی هر دوره برای آنها از ۵ به ۴ سال کوتاه خواهد شد اما برای نخبگان یک بار و بار اول به ازای ۳ سال ارتقای رتبه بعدی را خواهند داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: گفته بودند فرهنگیان پس از دو سال مشمول رتبه‌بندی می‌شوند اما اینگونه نیست و فرهنگیان رسمی و پیمانی مشمول رتبه‌بندی خواهند بود؛ مدت‌ها در ارتباط با رتبه‌بندی گام‌هایی برداشته شد اما منجر به رتبه‌بندی نشد و هر بار رتبه‌بندی به میدان می‌آمد، بخشی به نام رتبه‌بندی اجرا می‌شد که در واقع افزایش حقوق و مزایا بود.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی به این معنی که در ماده یک قانون رتبه‌بندی آمده است، اجرا نشد تا آنکه در دولت جدید رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی در جمع فرهنگیان با صراحت اعلام کرد که در تصویب رتبه‌بندی معلمان تسریع خواهد شد و این اتفاق افتاد حتی دولت بودجه پایداری برای آن معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که اکنون به ۳۸ هزار میلیارد تومان در جدول تبصره ۹ ارتقا پیدا کرده است.

اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومانی برای ۱۸ ماه

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای رتبه‌بندی معلمان، اعتبارات ناپایداری از فروش املاک و اموال مازاد پیش‌بینی شده بود، متذکر شد: در واقع اموال مازادی به این اندازه به فروش نرفته بود و همچنین اعتباری که قبلاً برای رتبه‌بندی پیش‌بینی شده بود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سه ساله بود، در حالی که دولت فعلی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای ۱۸ ماهه این قانون پیش‌بینی کرده است.

۸۰۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی

رتبه بندی معلمان

نوری مطرح کرد: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی ۸۰۰ هزار نفر هستند و طبق قانون برخی افراد مستتثنی بوده و مشمول نمی‌شوند، رتبه‌بندی شروع شده تا به کیفیت نظام تعلیم و تربیت برسیم و اگر این هدف تأمین شود قطعا رتبه‌بندی به سمت آن هدف نهایی خودش پیش خواهد رفت.

وی افزود: در حال حاضر بین آیین‌نامه‌ای که ما پیشنهاد کرده بودیم و آیین‌نامه موجود اختلاف ماهوی وجود ندارد و آیین‌نامه خوبی است که برخی از جزئیات را مشخص کرده است مثل اینکه چه کسانی شامل نمی‌شوند از جمله افرادی که در مرخصی بدون حقوق هستند یا مامور به تحصیل و مامور به سایر دستگاه‌ها هستند یا افرادی که مازاد هستند یعنی در مدرسه برایشان کاری نیست و تمایل هم ندارند به جایی بروند که ما نیاز داریم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان زیاد شده و تعداد بازنشستگی هم بیشتر شده، تمام معلمان را می‌توانیم سازماندهی کنیم و اگر هر معلمی جایی مازاد باشد به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کند، در همان شهر سازماندهی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان