یارانه جدید | یارانه جدید نقدی

شگفتانه دولت به حساب مردم | واریز یارانه جدید عید قربان ؛امشب؟

یارانه جاماندگان و معترضان همچنان با گذشت بیش از ۵۰ روز، قابل برداشت نیست. رئیس جمهور نهایتا هفته گذشته دستور داد که تکلیف یارانه جاماندگان مشخص شود و حالا این احتمال وجود دارد که این یارانه عید قربان واریز شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود؟

بر اساس شواهد و اظهارات مقامات دولتی قرار نیست در روز عید قربان امسال یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. اما مردم ممکن است در این تاریخ دو گروه مشمول یارانه شوند.

دو گروه از مشمولان یارانه عید قربان

یارانه جدید

اولین گروه ۹ دهک درآمدی هستند که در دو ماه گذشته بیستم هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند. یارانه نقدی تیر ماه احتمالا به روال دو ماه گذشته در تاریخ بیستم تیر ماه واریز می‌شود. عید قربان هم در همین تاریخ قرار دارد.

گروه دومی که احتمالا یارانه دریافت می‌کنند، جاماندگان و معترضانی هستند که در اردیبهشت و خرداد امسال یارانه نقدی دریافت نکردند.۲۶ اردیبهشت ماه یعنی حدود ۵۰ روز قبل، یارلنه نقدی برای این گروه واریز شد. اما هنوز قابل برداشت نیست.

ابراهیم رئیسی در برنامه تلویزیونی دستور داد حساب این گروه ظرف دو هفته آینده مشخص شود و یارانه این گروه از معترضان قبل از واریز یارانه تیر ماه قابل برداشت شود.

با توجه به اینکه تنها یک هفته تا واریز دور سوم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باقی مانده است، انتطار می‌رود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تکلیف این گروه را در این هفته مشخص کنند و یارانه این گروه هم نهایتا تا قبل از عید قربان و یا همزمان با عید قربان واریز شود.

بر این اساس باید گفت قرار نیست دولت مانند بهمن ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه عید قربان واریز کند. بلکه مساله این است که واریز سومین مرحله کمک معیشتی ۹ دهک اول و جاماندگان با عید قربان همزمان است.

چند نفر مشمول یارانه جدید می‌شوند؟

به گزارش سازمان هدفمندی، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده‌اند که از این تعداد، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لیست جدید یارانه‌بگیران شده‌اند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از لیست خط خورده‌اند.

چند روز قبل روز، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

حدود ۵۰ روز از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب معترضان می‌گذرد اما این یارانه همچنان قابل برداشت نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا هیچ‌کدام از مقامات مسئول زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه را اعلام نمی‌کنند و چرا روند بررسی یارانه‌ها زمان‌بر شده است؟ 

۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است. اما همان زمان اعلام شد این مبلغ در حساب افراد مسدود است تا بررسی‌های لازم انجام شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کند که آیا این افراد مشمول حمایت دولت هستند یا نه.

از آن تاریخ بیشتر از یک ماه می‌گذرد. دومین مرحله یارانه جدید واریز شده و هفته آینده سومین مرحله آن، به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز می‌شود اما هنوز تکلیف جاماندگان و معترضان مشخص نیست.

این تاخیر در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت یارانه‌ای این گروه باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و تا قبل از واریز نوبت جدید یارانه‌ها، این افراد تکلیف خود را بدانند و یارانه آنها قابل برداشت شود.

یک هفته از سخنرانی رئیسی هم گذشته و هنوز این وزارتخانه لیست مشمولان را اعلام نکرده است.

خبر جدید از پرداخت یارانه جاماندگان

یارانه

بالاخره اولین خبر درباره کمک معیشتی دولت عنوان شد. روز گذشته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص شود و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیرماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

گمانه دیگری که وجود دارد این است که دولت یارانه این گروه و یارانه و ۹ دهک دیگر جامعه را همزمان با عید قربان واریز می‌کند. چون چنین اقدامی در این دولت مسبوق به سابقه است که بسیاری از واریزی‌ها و کمک‌های معیشتی را به اعیاد و مناسبت‌ها موکول می‌کند.

۹ دهک درآمدی که مشمول دریافت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی هستند، بیستم این ماه هم می‌توانند همچون اردیبهشت، منتظر دریافت مبلغ یارانه باشند. اما همچنان این پرسش مطرح است که تکلیف جاماندگان و معترضان چه می‌شود؟

جاماندگان کسانی هستند که تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و از ابتدا مشمول نبوده‌اند. معترضان به افرادی گفته می‌شود که در دوره‌های پیشین مبلغ ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند اما با دهک‌بندی جدید، از فهرست یارانه‌بگیران ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف شدند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان