خبر مهم به بازنشستگان / پرداخت وام جدید برای بازنشستگان

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ثبت نام اینترنتی ارائه تسهیلات طرح حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی “بازنشستگان و فرزندان آن ها (حمپاد)” از اول خردادماه آغاز می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته است. ​وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان در صورت پرداخت می‌تواند بخشی از دغدغه‌های مالی بازنشتگان عزیز را پاسخ‌گو باشد. وام بازنشستگان در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود.

محمود مرتضایی فرد با اعلام این خبر افزود: در دوره جدید اجرای این طرح، مهلت پایانی ثبت تقاضا حذف شده و متقاضیانی (شخص بازنشسته و یا فرزند) که تاریخ تصویب پروپوزال پایان‌نامه یا رساله دکتری آنان از ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به بعد باشد می توانند از ابتدای خردادماه بدون محدودیت نسبت به ثبت تقاضای اینترنتی خود در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی sabasrm.ir اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مبلغ وام حمپاد برای پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی‌ارشد در این دوره به ۴میلیون تومان و برای پایان‌نامه‌های دوره دکتری نیز به ۶میلیون تومان افزایش یافته است. کارمزد این تسهیلات ۴درصد و اقساط آن نیز ۳۶ماهه است.

مرتضایی فرد گفت: در این دوره ضمن اینکه امکان ثبت نام برای خود بازنشستگان که دانشجوی دوره ارشد یا دکتری هستند فراهم شده، این امکان نیز ایجاد شده تا اگر شخص بازنشسته و فرزند وی همزمان دانشجو و متقاضی دریافت این تسهیلات باشند هریک به صورت جداگانه ثبت‌نام کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: بازنشستگانی که دارای چند فرزند دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری باشند نیز می توانند هرکدام به صورت جداگانه ثبت نام کنند و در این زمینه هم محدودیتی وجود نخواهد داشت.

او همچنین یادآور شد: البته فرزندی که هم پدر و هم مادر، هر دو بازنشسته باشند تنها از یک دفترکل امکان ثبت نام دارند.

مرتضایی فرد تاکید کرد: متقاضیان باید توجه داشته باشند که تنها پایان نامه‌هایی مورد پذیرش و بررسی قرار می‌گیرند که به تصویب گروه آموزشی دانشگاه محل تحصیل متقاضی رسیده و مرحله تصویب پروپوزال یا رساله را طی کرده باشند.

وی همچنین بیان کرد: در سایت ثبت نام اینترنتی متقاضی باید نسبت به دریافت فرم معرفی نامه دانشگاه که با عنوان “فرم پیوست شماره یک” موجود است اقدام کرده و پس از تکمیل و ثبت در دبیرخانه دانشگاه به همراه مهر و امضای واحد آموزش محل تحصیل، تصویر آن را در سایت بارگذاری کند.

گفتنی است، در پایان هرماه، براساس میزان تخصیص اعتبار از سوی بانک عامل و پس از راستی آزمایی و صحت سنجی از مدارک ارسالی تسهیلات برای «واجدین شرایط» به حساب حقوقی فرد بازنشسته واریز خواهد شد.

نام‌نویسی وام بازنشستگان کشوری تا پایان امشب ادامه دارد

نام‌نویسی اینترنتی وام ۱۲ میلیون تومانی ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه‌ بگیران این صندوق فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir تا ساعت ۲۴ امشب انجام خواهد شد.

به منظور ثبت نام این وام یک بازه زمانی ۳۰روزه (آبان ماه) اعلام شده است و تنها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام و پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می‌شود.

پس از آن با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک عامل، تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد.

پرداخت وام ضروری سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به حساب «واجدین شرایط» به صورت ماهانه و براساس نوبت بندی که در سایت اعلام می‌شود انجام خواهد شد که اطلاعات آن پس از مشخص شدن نتایج، اطلاع رسانی می‌شود.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، میزان وام ضروری در این دوره ۱۲ میلیون تومان تعیین شده است و تنها به متقاضیانی پرداخت می‌شود که از طریق حساب بانک صادرات حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند. وام با نرخ سود چهار درصد ارائه می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۳۶ ماهه (ماهانه ۰۰۰‘۵۴۳‘۳ ریال) خواهد بود.

 

مبلغ وام، پس از اعلام اسامی متقاضیان واجد شرایط، بر اساس اولویت تعیین شده به شماره حساب متقاضی در بانک صادرات ایران واریز می‌شود و واریز وام از طریق پیامک به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

افراد زیر مجاز به ثبت‌نام وام ضروری نیستند:

- بازنشستگانی که کمتر از یک سال از صدور حکم بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد.

- وارث ذکوری که تا سه سال آینده از فهرست وظیفه‌بگیران خارج می‌شود.

- متقاضیانی که حکم ترمیم حقوق در سال جاری برای آن‌ها صادر نشده باشد.

در صورتی که چند نفر به عنوان وراث وظیفه‌بگیر باشند، وام ضروری تنها به یک نفر و به شرط جلب رضایت سایر وظیفه‌بگیران تعلق خواهد گرفت. به این منظور تکمیل «فرم تعهد وراث» ضروری است و تنها در صورت ارائه فرم تعهد وراث و تأیید مدیریت‌های صندوق بازنشستگی در مرکز استان درخواست ثبت نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.

همچنین درخصوص وراث صغیر و محجور، ارائه اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران در هنگام دریافت وام ضروری است.

ذکر شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه برای ثبت نام الزامی است.

همچنین تاکید شده است که ثبت نام در سامانه، الزاما حقی را برای پرداخت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد. پس از اتمام مراحل ثبت نام مدارک متقاضیان و سوابق آن‌ها درباره دریافت دیگر وام‌ها و تسهیلات مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدان شرایط» تعیین شده و اسامی آن‌ها در سامانه اعلام می‌شود.

منبع: منیبان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان