احتمال افزایش نرخ گوشت وجود دارد/قیمت نهایی گوشت قرمز

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: قیمت منطقی یک کیلو دام زنده با هزینه نهاده آزاد و با احتساب سود 85 هزار تومان است و در نتیجه قیمت گوشت در بازار باید حداکثر کیلویی 160 هزار تومان تمام شود و اگر این نرخ‌ها اعمال نشود بازار به سمت واردات دام هدایت می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

منصور پوریان با اشاره به تاثیرپذیری قیمت گوشت قرمز از قیمت مرغ در بازار، گفت: حذف یارانه نهاده‌ها بر قیمت دام زنده سبک تاثیر می‌گذارد چرا که نهاده‌های این بخش با قیمت آزاد خریداری خواهند شد. اما میزان تاثیرگذاری در دام سبک به نسبت گاوهای شیردهی و گوشتی کمتر است زیرا دام‌های سبک درصد کمی نهاده دولتی دریافت می‌کردند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی گوشت قرمز خواهد شد، افزود: یک کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار داخلی کیلویی 160 هزار تومان بفروش می‌رسد و با آزادسازی نهاده‌ها ممکن است نرخ یک کیلو گوشت قرمز تا 200 هزار تومان ارتقا پیدا کند؛ اینجاست که صنعت دامداری در کشور متضرر می‌شود چراکه واردات به‌صرفه‌تر از تولید داخلی می‌شود. به عبارت دیگر قیمت گوشت وارداتی نسبت به گوشت داخلی پایین‌تر است و واردات در روزهای آینده شدت و شتاب بیشتری می‌گیرد.

این فعال اقتصادی قیمت یک کیلو گوشت وارداتی مرغوب را 60 هزار تومان دانست و افزود: قیمت منطقی یک کیلو دام زنده با هزینه نهاده آزاد و با احتساب سود 85 هزار تومان است و در نتیجه قیمت گوشت در بازار باید حداکثر کیلویی 160 هزار تومان تمام شود و اگر این نرخ‌ها اعمال نشود بازار به سمت واردات دام هدایت می‌شود.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام با اشاره به مازاد دام در دامداری‌ها، خاطر نشان کرد: بعد از آزادسازی نرخ نهاده‌ها شایسته است شرایطی فراهم شود که دامداران در انتخاب بازارهای فروش استقلال لازم را داشته باشد. به نظر می‌رسد شوک‌های قیمتی در هفته آینده متعادل شوند چراکه در حال حاضر بسیاری از قیمت‌ها غیرواقعی و هیجانی هستند.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته باوجود مازاد دام شاهد رو به جلو بودن قیمت گوشت در بازار بودیم، گفت: برخی سیاست‌های دولت باعث ایجاد هیجان در بازار می‌شد و در نتیجه قیمت گوشت در بازار افزایش پیدا می‌کرد.

 این فعال اقتصادی ادامه داد: کشورهای پیرامونی ما مانند ارمنستان، روسیه، گرجستان، تاجیکستان جزو کشورهای مهم در تولید دام محسوب می‌شوند؛ کیفیت گوشت آنها به نسبت ما مرغوب‌تر است زیرا با علف مراتع و آب فراوان تغذیه می‌شوند، قیمت گوشت‌های منجمد از این کشورها زیر 5 دلار است.

پوریان با بیان اینکه دلا‌ل‌ بازی‌ها و رانت در فضای بین بازار آزاد و بازار دولتی پنهان می‌شدند، افزود: با حذف یارانه دولتی دیگر امکان اینکه بازار متاثر از نبود نهاده دولتی نمی‌شود و در نتیجه دلال‌ها حذف و کسانی‌‌که در این صنعت تخصص دارند می‌مانند. متاسفانه عده‌ای در وزارت کشاورزی به‌عناوینی چون مشاور وزیر اقدام به دلال بازی می‌کردند و با وعده افزایش نرخ دام زنده و صادرات دام تلاش کردند که نظم بازار را برهم بزنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان